Panoráma és barlangtúra a Kevélyekre

A Panoráma és barlangtúra a Kevélyekre hossza 11.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 606 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A három Kevély vonulata igazi panoráma út, szinte minden szakaszán gyönyörködhetünk a kilátásban. Az útközben fekvő két barlang már csak ráadás. Már ha nem túl csúszós, sáros a talaj. De jöjjenek a részletek.

Ahol még a madár is jár!

Pilisborosjenő sikátoros utcáin

Pilisborosjenőn az utcák keskenyek és a völgy miatt még kanyargósak is, elég nehéz megállni kocsival, ezért érdemes busszal jönni, és a Polgármesteri hivatalnál leszállni. Innen indul a piros négyzet jelzés, amelyet követnünk kell a túra elején. Ha viszont mégis kocsival érkezünk, akkor a temetőnél érdemes megállni, itt van egy kisebb parkoló a kapu előtt, és itt fel lehet sétálni a Kőfuvaros úton az erdő széli ösvényig, amelyen becsatlakozhatunk a jelzett útba. Ez az ösvény mellesleg a Kevélyek tanösvény nyomvonala.

Az elején mászni kell

A jelzett ösvény a hegy oldalában átlósan emelkedik, közepesen, egyenletesen meredek, míg egy S kanyarral meg nem érkezik az Ezüst-kevély és a Nagy-Kevély nyergébe. Itt átváltunk a piros sáv jelzésre és már nem annyira meredeken megyünk fel a Nagy-Kevély csúcsára. Mielőtt felérnénk, érintjük az első kilátó pontot, ahol egy esőház is van, innen Budapest felé és a szemközti Hármashatárhegy irányába van kilátás. Pár perccel később elérjük a sziklás csúcsot, ahonnan viszont szép időben már akár a Börzsönyig is elláthatunk észak felé.

Panoráma és barlangtúra a Kevélyekre-2
Pihenő a Nagy-Kevélyen

Siklóernyős paradicsom a Kevély-nyergen

A csúcsot elhagyva egy cserjés terület után ismét egy füves részre érünk, itt található a siklóernyős starthely, megfelelő időjárásban még egy-két felszállást is végignézhetünk. Lassan lejteni kezd az út és 10 perc köves talajon ereszkedés következik, melynek a végén megérkezünk a Kevély-nyeregbe, amely a Kis- és a Nagy-Kevély nyerge.

Panoráma és barlangtúra a Kevélyekre-4
A Kevély-nyereg

Hajdan egy turistaház is állt itt, amely azonban sajnos leégett, ennek romjai egy jó darabig láthatók voltak még, aztán mostanra végleg eltűnt, és a terepet is szépen rendezték, sok pados turistapihenő és tűzrakóhely is várja a túrázókat. Rengeteg turista ösvény fut itt össze, az országos kék is átvág ezen a ponton. Keressük meg a kék háromszög jelzést és egy lankás ösvényen másszuk meg a Kis-Kevély csúcsát is. Érdemes, mert innen is szép kilátás tárul elénk, eddig eltakart területekre, a Pilistető és a Dobogókő irányába is szétnézhetünk.

Meredekebb ösvényeken

Barlang kaland

Ereszkedjünk vissza a nyeregbe és folytassuk a túrát a gerinc északkeleti oldalán. A sárga jelzésen oldalazva meglátogathatjuk a Mackó barlangot, de ezt csak akkor tegyük, ha csúszásbiztos lábbeliben jöttünk, és lehetőség szerint legyen nálunk túrabot, mert a barlanghoz vezető út a meredek hegyoldalban meglehetősen csúszós eső után vagy havas latyakos időben. Egyébként megéri a fáradozást, egy 4 méter magas barlangüreget nézhetünk meg, ahol számos jégkorszaki állat, köztük a barlangi medve és barlangi orrszarvú maradványait találták meg. A barlangtól lefelé haladunk tovább a sárga jelzést követve Csobánka felé, ez a szakasz még meredekebb, mint az odavezető út, legyünk nagyon óvatosak.

Zöld barlang

A hegy alját elérve az országos kék jelzésen fordulunk jobbra és lassan emelkedni kezdünk vissza a nyereg felé. Viszont nem megyünk odáig vissza, hanem egy csomópontban a piros bicikli jelzéses úton áttérünk a zöld jelzésre. Vízszintesen sétálunk 1 kilométert, és nagyon figyelünk, mert a Zöld barlang nem az út szélén van, és nincs barlang jelzés sem a bejáratához. A hegyoldalban lévő felhagyott kőfejtő és az előtte található csodás kilátópont előtt kell keresnünk a hegyoldalban. Ha az esőházat elértük, már túlmentünk rajta. Az ösvényről egyébként felfelé nézve látszik a barlang ismertető táblája. A Zöld barlang rendelkezik egy hátsó kémény kürtővel, amely vastagon mohás, innen kapta a nevét is.

Panoráma és barlangtúra a Kevélyekre-7
A Zöld barlang bejárata

Ezüst-hegyi kör

A kilátóponttól felfelé vesszük az irányt és a zöld kereszt jelzésen visszamászunk az első nyeregbe, ahová a túra elején először megérkeztünk. Innen fakultatív lehetőségként körbe járhatjuk a harmadik Kevély, az Ezüst-hegy csúcsát is. A piros jelzésen tehetjük ezt meg, de most a másik irányba, és végigjárjuk a gerincet egészen az Ezüst-hegyi kőfejtőig. A volt bánya hatalmas sziklafalai mellett fordulunk vissza, és a tanösvény nyomvonalát követve érkezünk vissza a kiindulópontra, ahonnan vagy a temetőhöz, vagy a buszmegállóhoz sétálhatunk le.