Nógrádi vártól a Csóványosra

Kakuk András
A Nógrádi vártól a Csóványosra hossza 12 Km. Az útvonal szintemelkedése 750 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Túra a Csóványosra

A Nagy-hideg-hegy és a Csóványos a Börzsöny legkedveltebb célpontjai. Egy napos hétvégén vagy egy átlagos hétvégén karantén alatt Királyrét felől nem érdemes próbálkozni. Mutatom miért:

Forgalmi dugó Királyréten

Akik jó erőben vannak és nem szeretnek tömegben túrázni, válasszák a Nógrádi vár felől a kék túraútvonalat, ami kb. 12 km-en keresztül kanyarog a Csóványos tetején lévő kilátóig.

Túrakezdés Nógrádi vár

A várat mi kihagytuk, ha ezt is bevesszük bőven egy egész napot szánjunk rá. A vár alatt, egy vasúti átkelőhelynél, a Csurgó-forrás túloldalán kijelölt parkolóban hagytuk a kocsinkat. A forráshoz folyamatosan járnak a helyiek, tuti finom a vize.

Rögtön az elejém emelkedünk, a helyi Kálvária oldalában vezet az utunk. Amint lejöttünk a dombról, egy kötelező selfie mezőn találjuk magunkat, ahonnan a Nógrádi vár háttérrel lehet emberkedni a közösségi portálokon.

Nógrádi vártól a Csóványosra-1
A Nógrádi vár
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Az első 4-5 km viszonylag lapos. Ezen a szakaszon 3x kell patakot ugranunk. Ha csapadékos idők után járunk erre, készüljünk fel, hogy kell a bakancs vagy vállaljuk, hogy vizesek leszünk.

Félúton kezdődik az erős emelkedés. A jelzett szintett ez alatt az 5-6 km alatt kapjuk meg.

Foltán-kereszt, Csóványosi kilátó

Az első hely ahol kicsit fellélegezhetünk, a 700 méteren álló Foltán-kereszt. (vagy Fultán...) Az emlékmű Foltán János erdőőrre emlékezik, akit itt gyilkoltak meg orvvul. A teljes történetet nem ismerem, de a helyszínen is található információ róla vagy persze szerte az interneten.

Innen egy gerincen közelítünk a Csóványosra, több helyen is lenyűgöző a kilátás, álljunk meg élvezkedni és pihenni.

Nógrádi vártól a Csóványosra-4
Kilátás úton a Csóványosra
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

A Csóványosra érve nem lélegezhetünk fel teljesen, hiszen a kilátóba is érdemes még felcaplatni. A csúcsról ugyanis csak a fák koronája látható, kilátásban nem gyönyörködhetünk.

Visszaindulás előtt legyünk résen, a Csóványos igazi csomópont. Több turistajelzés is átmegy rajta, ráadásul kékből is kettő van!

Nógrádi vártól a Csóványosra-7
Duna a kilátóból
Forrás: Bárhogy is legyen: mozogj!