Nógrádi várnéző és vonatleső kirándulás a Róka-hegyen Túra

A Nógrádi várnéző és vonatleső kirándulás a Róka-hegyen Túra hossza 8.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 245 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

A Nógrádi várat nem csak hogy érdemes, de illik is megtekinteni, így nem maradhat ki a Börzsönyi túrák közül, még akkor sem, ha már fél lábbal a Cserhátba lóg. Egy kicsit visszarántjuk a börzsönyi oldalra, és mellé kanyarítunk egy könnyed családi kirándulást a közeli Róka-hegyre, ahol megleshetjük a Nógrádra érkező vasutakat is, ahogy kibukkannak a Les-völgyi-patak mentén az erdőből.

A Nógrádi vár és környéke

Vár a vár

Nógrád nagyon jól megközelíthető Vác felől vasúttal, sőt egy átszállással Budapest Nyugatiból is, így nem fontos autóval jönni. De ha azzal jövünk, a vár alatti parkolóban letehetjük. Kezdhetjük is a programot a vár megnézésével. Rövid sétával felmászunk a várhegyre és a főkapun át bejutunk az udvarra. Az egész vár körbejárható, szinte minden pontján kilátunk a várfalakon át a Börzsöny keleti vonulataira és a falura.

Családi várnéző és vonatleső kirándulás a Nógrádi Róka-hegyen-1
Nógrádi vár belseje

Természetbarát itt még a forrás is

A vár körbejárása után visszasétálunk a vasútállomásra, és most nyugat felé, azaz a sínek után jobbra fordulunk. Nem messze a falu szélén megtaláljuk a Természetbarát forrást, amely egy nagyon kellemes vizű kút. 1703 óta tartják számon. A jelenlegi parkosított formáját 1985-ben kapta. Akinek kedve van, innen felsétálhat a Nógrádi kálvária dombra is, ahonnan jól rá lehet látni a várra, és ahol egy zsidó temető is megbújik 13 héber feliratú sírkővel.

Családi várnéző és vonatleső kirándulás a Nógrádi Róka-hegyen-4
Természetbarát forrás

Róka-hegyi keringés

A Rác-hegyi nyaralóktól ereszkedünk

Visszatérünk az állomáshoz, majd megint jobbra fordulva, ezúttal dél felé vesszük az irányt a piros kereszt jelzést követve, amely a faluból kiérve a régi vasbánya felé vezet. A Rác-hegyi nyeregben letérünk erről az az aszfaltos útról és egy földúton folytatjuk a sétát. Ezen a részen több hétvégi ház is fellelhető szépen gondozott kertekkel, viszont az út másik oldalán jó néhány olyan ház van, amelyek elhagyatottan, bebozótosodva állnak az erdőben. Érdekes módon, ezek a házak még mélyebben is látszanak az erdőben, valószínűleg olyan régen épültek, hogy az erdő teljesen felcseperedett körülöttük. Elágazáshoz érünk, ahol jobbra lefelé vesszük az irányt és leereszkedünk a völgybe.

Les-völgy: Ugye, hogy lesünk?

Ez a rövid szakasz nem jelzett, de széles szekérút halad lefelé, eltéveszthetetlen. Az alján pedig ismét elágazáshoz érkezünk. Itt majd balra fordulva megyünk tovább, de mielőtt elkanyarodnánk, érdemes egy kicsit jobbra betérni a völgy felé. Egy kellemesen járható gázlón átkelünk a patakon, és mindjárt el is érjük a Les-völgy azon részét, ahol a vonatsínek kikanyarodnak az erdőből Magyarkút felől. A völgyben felfedezhetünk egy régi épített kőfalat is, ez valószínű, hogy a régi vasúti töltés mellett épült. Ez a töltés, már régóta nem funkcionál, csak valaha vezetett erre a sín, most jó 40 méterrel arrébb halad közel a patakhoz. Ha szerencsénk van elcsíphetjük a vonatot is.

Családi várnéző és vonatleső kirándulás a Nógrádi Róka-hegyen-8
Patak részlet a Róka-hegy lábánál

Visszatérve a gázlóhoz elindulunk a sínek mentén visszafelé, és egy kerítéssel körbe vett rét mellett haladunk. A patak itt nagyon szép. Az út lassan elhagyja a rétet, és megint egy aszfaltos úthoz érünk, de nem ezen kell tovább menni. Keressük meg a piros kereszt jelzést, amely élesen balra fordulva a hegygerincen kezd emelkedni. Ez a Róka-hegy oldala. Az emelkedő nem tart sokáig, 10 perc alatt fel is érünk a hegytetőre, ahonnan a fák között rálátunk a szemközti Kő-hegyre. Vagyis inkább fel látunk rá, mert a Kő-hegy a magasabb. Nagyon nyugis, alig járt útvonal, ideális egy könnyed családi sétára. A tetőpont után vissza is érünk abba az elágazásba, ahol lefelé indultunk, és innen már az ismert úton térünk vissza Nógrádra, amelyiken erre jöttünk. A várnál finom kürtős kalácsot adnak azoknak a gyerekeknek, akik szépen túráznak!