Nagyvillám  Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra

Nagyvillám Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra

A Nagyvillám Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra hossza 6.4 Km. Az útvonal szintemelkedése 402 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

A túra távját és szintjét tekintve valóban egy könnyű, gyorsan teljesíthető körút, viszont útközben annyi kis kitérő és látványos felkeresni való van, hogy egész biztosan el fogjuk tölteni az időt a környéken. Hol egy római erőd, hol egy kilátás, hol egy emlékhely, közben lehet bobozni is, vagy ha „urambocsá” még a fellegvárat is felkeressük út közben, akkor simán egy egész napos program kerekedik a kiruccanásból.

Római és Árpád-kori ösvényeken

Alsóvárból a fellegvárba

Visegrádon jó esetben is fizetősen lehet parkolni, ezért inkább válasszuk a buszt utazáshoz, esetleg hajót vagy kompot, ami éppen a legszimpatikusabb. Ha mégis autóval jöttünk, akkor a palota környékén vannak parkolók. Utunkat a hajóállomástól kezdjük a Renaissance étterem épülete mellett kell felsétálni a lépcsőn. A fenti utcán a kék kereszt jelzésen balra kanyarodunk és már úton is vagyunk a Salamon-tornyához, vagyis a Visegrádi Alsó-várhoz.

Nagyvillám  Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra-1
Visegrádi Alsóvár bejárata
Nagyvillám Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra-1

Egy Római erőd maradványai

A torony múzeumként üzemel, ha itt is kíváncsiak vagyunk a kilátásra, akkor érdemes megvenni a belépőt, és felmászni. A tornyot a várudvaron kerüljük meg és haladjunk tovább a felső kapun át a Sibrik-domb felé. A jelzett ösvény rövid időn belül felkanyarodik a hegy felé egy ösvényen, itt viszont máris tehetünk egy kitérőt a dombon található a Ponte Navata Castrum római erdőd romjai. Vagy akár visszafelé is beiktathatjuk, mert a túra végén lefelé is itt fogunk visszatérni.

Számtalan kilátópont

Az ösvényt követve felfelé elmegyünk a nem túl szép látványt nyújtó egykori Magyar Nemzeti Bank félig lebontott omladozó üdülőjének épületei mellett. Rövid idő múlva elágazáshoz érünk, itt a kék rom jelzésre kanyarodunk jobbra és felkaptatunk a fellegvárhoz. Ez a rövid emelkedő elég meredek, de 15 perc alatt teljesíthető. A nyeregben a lépcsőn felmászva érjük el a parkolót, ahol megtaláljuk a fellegvár bejáratát, illetve egy büfé sort is, ha lángosra vagy bundás kenyérre fáj a fogunk (ebből sokféle kapható). Ha kihagynánk ezt az állomást, akkor nem kell felmenni a lépcsőn, csak simán haladjunk tovább a kék jelzésen.

Nagyvillám

Rövidesen elérjük a Nagyvillámi nagy parkolót, közvetlenül mellette pedig a Visegrádi bobpálya bejáratát. A parkoló felső sarkából a kék háromszög jelzést megkeresve, a kalandpark melletti aszfaltos úton jutunk fel a Zsitvay Tibor kilátóhoz, amely egy műemlék épület. Első szintjén múzeum van berendezve, így a kilátásért 400 Ft belépőt kell fizetni. A tetejéről viszont tiszta időben Budapest 100 km-es körzetét könnyen beláthatjuk: Börzsöny, Mátra, Pilis, Zsámbéki-medence.

Nagyvillám  Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra-4
Nagyvillámi kilátó
Nagyvillám Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra-4

A Tanösvényen tovább

Visszatérünk a parkolóhoz és a kék háromszög jelzésen ereszkedünk le a sípályák mellett a nyeregbe a Madas László Erdészeti iskolához. Itt rátérünk a Kis-Villámi panoráma tanösvény nyomvonalára, és megkerüljük a Kis-Villám kúpját. A bokorerdőkkel övezett réteken haladva mesés panoráma tárul elénk a Duna felé és a szemközti ormon lévő fellegvárra. Ez a körtúra második legszebb kilátópontja. A domb túloldaláról visszatérve a sípálya parkolójánál a kék körtúra jelzést kell megkeresnünk, a panoráma úttal párhuzamosan haladunk rajta a Görgey Artúr emlékműhöz. Görgey Visegrádon élte le önkéntes száműzetésben életét a szabadságharc után. Az emlékmű egy sziklaszirt völgy felőli oldalán található, a jelzés körbejárja ezt a szirtet.

Nagyvillám  Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra-6
Látkép a Fellegvárral a Kis-Villámi tanösvényről
Nagyvillám Kis-Villám, ez nem lesz villámtúra-6

A kék kereszt jelzésen ezután hamarosan visszaérünk arra a pontra, ahol a fellegvár felé kanyarodtunk, így a visszaút innen már ismerős lesz. Ha nem néztük meg a Sibrik-dombi erőd maradványát, akkor most még megtehetjük. A Salamon-torony mellett térünk vissza a Visegrádi kikötőhöz.