Nagymarosról Törökmezőre: Ez nem a kék Túra

A Nagymarosról Törökmezőre: Ez nem a kék Túra hossza 13.6 Km. Az útvonal szintemelkedése 512 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Hangoljuk magunkat egy másik üzemmódba, és keressük meg Nagymaros nem is annyira ismert tanösvényeit. Így még biztos nem túráztál Törökmezőre. Adottak a fő túra útvonalak, és vannak olyan útvonalak, ahol még informálódhatunk is a környék növény és vadvilágáról. Tudtad, hogy itt honos a szelídgesztenye? Járjunk utána!

Felfedezés indul

Lator- és Rizs-völgy, na meg egy panoráma ösvény

Érdekes dolog új útvonalakat felfedezni olyan helyen, ahol már sokszor jártunk, és mégis van még mit bejárni. Ezt most a Nagymarosi vasútállomáson kezdjük, ahová vonattal vagy autóval megérkeztünk. A piros és a kék turista jelzésekről már említést tettünk más ajánlókban, de van más is a tarsolyban. Első körben a Gesztenyés tanösvény, ami önmagában is egy rövid körtúra, de most egy hosszabb útvonalba fogjuk beleilleszteni. A sínek mentén párhuzamos utcában indulunk Kismaros irányába. A piros jelzés is erre vezet, de mi csak a temetőig követjük. A temető sarkán a hegy felé fordulunk és a Lator-völgyben kezdünk felfelé emelkedni. Itt érjük el a Gesztenyés tanösvény utolsó tábláját, és egy szakaszon csökkenő sorrendben járjuk végig őket.

Nagymarosról Törökmezőre: Ez nem a kék-1
Kilátás Visegrádra

Közben tájékozódhatunk a génmegőrzés szerepéről és a tájesztétikáról is. Ívesen balra kanyarodva a Rizs-völgybe érkezünk ahol elérjük a hegy elnyújtott peremét. Itt elköszönünk a gesztenyés tanösvénytől, de csak egy időre, és rácsatlakozunk a jobbra forduló zöld háromszög jelzésre. Ez az ösvény végigmegy a peremen, közben több pontról pazar kilátásban gyönyörködhetünk Visegrád felé. A Kapu-hegyen át érkezünk az Eszperantó nyeregbe. Egy darabon ismét a piros jelzést követjük, amely elhalad a Törökmező rét mellett, és végül kiköt a turistaháznál.

Törökmező más szemszögből

Egy másik tanösvény

A turistaháznál pihenjünk egy hosszabbat, itt ebédelni is lehet, közben megnézhetjük a mini állatkertet is. Aztán rácsatlakozunk egy újabb tanösvényre, amely a Törökmező tanösvény nevet viseli, és a Börzsöny élővilágával, geológiai érdekességeivel ismertet meg minket. Történetesen ezt is fordított sorrendben járjuk végig. A tanösvény egészen a Hegyes-tetőn található Julianus kilátóig halad, de most nem fogjuk végigjárni.

Nagymarosról Törökmezőre: Ez nem a kék-3
Törökmezői horgásztó

A Hangyás-völgyi elágazásnál, mielőtt elindulunk a kék jelzésen lefelé, érdemes jobbra az erdészeti úron kisétálni egy kicsit a következő rétig, innen szép a kilátás a Magas-Börzsöny felé. Visszatérve az eredeti útvonalra a Vizes-árokba ereszkedünk le, aztán kis emelkedővel az Alsó-Körtvélyes oldalában nyerünk vissza némi szintet. A bicikliút mentén haladva érkezünk Köves mezőre, ahol ismét rátekinthetünk a Visegrádi fellegvárra, és a Dunára.

A kör bezárul

Ezen a ponton elhagyjuk a kék jelzést és a kék kereszten indulunk a hegyről lefelé. Kicsit lentebb egy sorompó után pihenő padot találunk, és itt ismét visszatérünk a Gesztenyés tanösvényre, ezúttal viszont az elejét járjuk be. Jobbra kanyarodva letérünk a kék keresztről, és az állatvilágról meg a vadgazdálkodásról olvasva elhaladunk egy kis arborétum szerű kert mellett.

Nagymarosról Törökmezőre: Ez nem a kék-4
Naplementés Dunakanyar

Az ösvény végül a kálvária templomhoz visz, ahol a kálvária stációk mellett lesétálva érkezünk vissza Nagymarosra.