Körtúra a Rax-fennsíkon

A Körtúra a Rax-fennsíkon hossza 15 Km. Az útvonal szintemelkedése 957 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Ausztria területén található.

A Rax-hegység egy 240 millió éves sekély tengeri mészkő tömb, Rax-Schneeberg csoport déli tagja. Formáját tekintve nagyon érdekes, szinte minden oldalról 1000 méter magasságú sziklafalak veszik körül, belső részén viszont a csúcsok között nincsenek mély völgyek, így ha egyszer már feljutottunk valahogy a peremén akkor a felső régióban viszonylag kis szintkülönbségű túrákat tehetünk.

Hogy jutunk a Rax-hoz?

Könnyű, vagy strapás mód

A valahogy szó fontos ebben a mondatban, ugyanis a fennsíkra többféleképpen feljuthatunk. Fel lehet gyalogolni normál ösvényeken, választhatunk via ferrata útvonalakat, de van kényelmes megoldás is egy kabinos felvonó képében. Ez a túraajánló azt feltételezi hogy már valamilyen módon feljutottál a fennsíkra, így a kiindulópont a lift felső állomása, de be lehet csatlakozni a közeli Ottó házból is, ha éppen ott töltötted az éjszakát.

Körtúra A Rax-fennsíkon-4
Höllental és Schneeberg

A Pokol völgye- Höllental

Induljunk hát el a lift felső állomásától a piros jelzésen. 200 méter megtétele után  az első magaslaton egy kereszthez érünk, majd további 300 méter után egy elágazáshoz, ahonnan már jól látszik az Ottó ház. Aki a turistaházban aludt az innen tudja elkezdeni ezt a túrát. Jobbra kanyarodva a kék jelzésen megyünk tovább. A törpefenyők között sziklás réteken jól követhető az ösvény. Negyed óra gyaloglás után elérkezünk a Nagy-Pokol-völgy (Höllental) peremére, ahol a kilátó pontból (Höllental aussicht) döbbenetesen szép kilátásban lehet részünk. Belátható az egész völgy teljes hosszában és a háttérben a Schneeberg legmagasabb pontja a Klosterwappen (2074m) magasodik. A kilátó mellett a padon pihenhetünk is egy keveset.

Pokolból a szószékre

Pihenő után tovább indulunk és néhány lépést vissza sétálva az ösvényen megkeressük a kék jelzés folytatását, majd jobbra kanyarodva a réten át nyugat felé ereszkedni kezdünk a völgybe. Ahogy lefelé haladunk úgy változik az erdő és a környezet képe. A törpe fenyőket nagy szálas, magas fenyők váltják fel és egy látványos sűrű erdőbe érkezünk. Az ösvény a fák között kanyarog lefelé. Jobbról két turistaösvény is csatlakozik a Pokol-völgy felől, mire elérjük a völgy alját és megérkezünk egy tisztásra.

Körtúra A Rax-fennsíkon-5
Menedékház a Pulpitus alatt

Ezen a tisztáson található a Wolfgang Dirnbacher Hütte, amely egy kicsi de nagyon igényes bivakszállás. Bárki számára ingyenesen használható és két három ember, ha nem is kényelmesen, de az időjárástól védve tudja itt eltölteni az éjszakát. A ház mellett a réten megpihenve megcsodálhatjuk azt az impozáns sziklafalat, amit északi pulpitus falaknak hívnak (Nördicher lechnermauern). Érdemes is jól megmustrálni mert a folytatásban ezt fogjuk megmászni. Szerencsére nem kell sziklát mászni, egy kanyargós ösvényen könnyen hagyjuk magunk mögött azt a 400 méter szintet ami feljuttat a peremre. A Klobbentörl nyeregbe érkezünk, ahol még nincs vége az emelkedőnek. A zöld jelzésen folytatjuk a felfelé kapaszkodást. Hullámzó törpefenyő tengerben sétálunk felfelé. Mielőtt elérnénk a hegycsúcsot egy rövid kuloár tetején végre lepillanthatunk a pulpitusnak nevezett szikla pereméről. Óriásiak a távlatok, alattunk látható a völgy ahol magunk mögött hagytuk a bivak kunyhót. Lassan elérjük a hegyvonulat első csúcsát az 1926 méter magas Hohe Lechnerint.

Séta a fellegekben

Utunk karakterisztikája innen teljesen megváltozik. Véget ér az emelkedő, és egy kopár lekerekedett hegygerincen sétálunk nagyjából három kilométert.
Útközben még két csúcsot érintünk, az 1943 méter magas Scheibwaldhöhét, majd az 1949 méter magas Dreimarksteint. Lentről nézve ezek komoly hegyek, de itt a gerincen sétálva csak néhány méter le és fel, mintha dombokon kelnénk át. Közben káprázatos a kilátás. A Schneeberget és a Rax lentebbi régióit, jobbra pedig az Alpok magas csúcsait láthatjuk. A Dreimarksteinről aztán már lefelé indulunk.

Körtúra A Rax-fennsíkon-8
A Preinerwand felülnézetből

Ereszkedés

A csúcstól nem messze útkereszteződéshez érünk amelynél balra kell fordulni és innen intenzív ereszkedésbe kezdünk a Neue Seehütte felé. Ez a ház a Preinerwand nyergében található, és ha éppen nyitva van akkor büfézni is lehet. A házat elhagyva a túra utolsó említésre méltó emelkedője következik amíg felérünk a Preinerwand keresztjéhez. Ez is egy csodálatos kilátópont. Ha esetleg itt már sok volt az emelkedő és nem vagy kíváncsi az utolsó kilátásra akkor a Preinerwandot megkerülve a piros jelzésen is mehetsz szintben az Ottó házig, ami még körülbelül 4 km innen. Ha felmentél a kereszthez akkor a kék jelzést kell követned, amely a gerincen haladva az 1737 méter magas Jakobskogelre is elkalauzol. Ez az a csúcs amely az Ottó ház fölött magasodik. Innen rövid ereszkedéssel jutsz vissza az elágazáshoz ahol a túrát kezdtük. Néhány lépés az Ottó ház vagy még 10 perc a kabinos lift felső állomása.