Körséta a Pintérhegyi parkerdőben

A Körséta a Pintérhegyi parkerdőben hossza 8.9 Km. Az útvonal szintemelkedése 259 m, szintideje 3 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ha egy könnyed sétára vágysz a Zirc környéki erdőkben, ezt a túrát neked találták ki a Pintérhegyi parkerdőben. A Pintér-hegy a 240 millió éves triász és Jura kori tengerek mészkő rétegeiből jött létre. Lankás dombhátain a geológiával az állat- és növényvilággal foglalkozó tanösvény rendszert találunk. Lényeges megjegyezni, hogy a tanösvény táblái a hegy szinte összes ösvényén megtalálhatók, majdnem lehetetlen kibogozni hogy milyen sorrendben ideális a bejárása, de akár merre is indulunk el egy kellemes sétában lesz részünk. Valószínűleg ezért is hívják parkerdőnek ezt a területet.

Körséta a Pintérhegyi parkerdőben-2
Esőkunyhó az út elején

Bányától az erdei forrásig

Könnyű elérni

A túra kezdőpontját autóval is megközelíthetjük, de tömegközlekedéssel is nagyon könnyű, mert közel van a Zirci vasútállomáshoz és az autóbusz állomáshoz is. Az országos kék jelzést kell követnünk amíg el nem érjük a város szélén az erdőt. Az utca egy tágas mezőbe torkollik ahol játszótér és turistapihenő is van. Jobb kéz felé egy bányászati emlékhelyet találunk, ahol tájékozódhatunk a Bakony nyersanyag kincseinek gazdagságáról. Megtudhatjuk azt is, hogy a Zirc környéki kőbányászat a római korra tekint vissza. A középkorban a fénykorát élte hiszen a Zirci és a p
Pannonhalmi apátságot is ezekből a kőzetekből építették.

A mező bal sarkán megtaláljuk a tanösvény kezdő tábláját is, majd néhány lépcsőfokot az erdő felé, ahol elindulunk. Néhány lépés után egy esővédő kunyhót találunk, itt elhagyjuk a kék jelzést és a tanösvény jelzésen fordulunk balra. Negyed óra séta után egy elágazáshoz érünk, ahol a tanösvény jelzése mind a két irányban elindul. Nem kell nagyon meglepődni, ha jobbra megyünk akkor csak egy rövid kitérőt fogunk tenni. Az ösvény egy sziklafalhoz vezet, itt egy állomást találunk, ahol a tábláról a geológiáról olvashatunk. Visszatérünk az elágazáshoz és most a másik ágán folytatjuk a sétát.

Körséta a Pintérhegyi parkerdőben-3
A geológiai állomás

Keresd a helyes irányt

Az ösvény hamarosan egy újabb elágazásba érkezik, ami feladja a leckét ugyanis elég sok csapás találkozik itt, ezek közül kell kiválasztani az észak felé vezetőt. Onnan ismerjük fel a helyes irányt hogy az út egy réten indul lefelé a völgybe. Mielőtt elérnénk az alját az ösvény a bokrok közé fordul és itt haladunk tovább. Szerencsére nem bozótos csak jó sűrű a növényzet mind a két oldalon. 50 méter után egy döbbenetesen szép helyre érkezünk, hatalmas fák között egy turistapihenőt találunk eső házzal és padokkal. A helynek különleges hangulata van, igényesen van kialakítva annak ellenére hogy az ember itt várná a legkevésbé, hogy belebotlik egy ilyen pihenőbe. Az erdészet nem csak megépítette ezt a helyet, de gondozza is, a szemetesben tiszta és üres szemeteszsákot találtam, látszott rajta, hogy nagy gondot fordítanak a hulladékkezelésre. Az is hamar kiderült, hogy miért van itt ilyen pihenő, a padok mögött az árkon átívelő kis fa hídon lehet megközelíteni a Fiatalító-forrást. Sajnos teljesen ki volt száradva, így a hatását nem sikerült kipróbálni.

Az árkon átkelve a völgy másik oldalán felfelé megyünk tovább, ahol egy másik forrást is találunk. Ez az Imre-kút, amely egy kis fa felépítménnyel rendelkezik. Vizet itt sem találtam.

Körséta a Pintérhegyi parkerdőben-4
A Fiatalító-forrás pihenője

Árkon-bokron át

A völgyből kiérve egy kaszált rétre érkezünk ahol kerítéssel körülvett faház is álldogál. A rét mentén haladunk a völgy peremén tovább míg nem az ösvény ismét ereszkedni nem kezd. Az erdő itt egy vadabb arculatát veszi elő, kissé sáros vaddisznók által jól megdolgozott völgy fenéken haladunk egy kicsit amíg megint el nem érjük az országos kék nyomvonalát. Ezúttal is csak keresztezzük azt és a tanösvény jelzésen kezdünk ki kapaszkodni a völgy másik oldalán. Az emelkedő tetején tehetünk egy kitérőt a közeli bércre, ahol újabb esőházas pihenő várja a fáradt túrázókat. Ezen a hurkon egy kissé leereszkedünk, a hegy másik oldalán majd vissza is kell mászni onnan. Aki nem szeretne újabb szinteket beletenni a túrába, az menjen tovább egyenesen.

Variációk a befejezésre

Az ösvényt követve lassan ereszkedni kezdünk a Pintér-hegyről, és itt jön a képbe a számos variáció, a túrát háromféleképpen fejezhetjük be. Vannak hosszabb és rövidebb lehetőségek is, egy dolog közös bennük, mégpedig az, hogy mindenhol tanösvény jelzésen haladunk és mindenhol vannak állomások is. Ha a jelzéseket követjük, eltévedni nem fogunk.