Kalandok az Ördögárokban

A Kalandok az Ördögárokban hossza 13 Km. Az útvonal szintemelkedése 411 m, szintideje 4 Óra 30 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

A Bakony legszebb szurdoka, ahol a földrengésé volta a főszerep. A júra korszak 240 millió éves dolomit és mészkő tömbjeit a földmozgások formálták a jelenlegi egyik legnépszerűbb kiaránduló helyünkké. Fedezd fel az Ördög játszóterét.

Vár vagy nem vár?

Ha még nem voltál a várban, kezdd azzal

A szurdok sok féle útvonalba beilleszthető, ezúttal egy kényelmes körtúrán járjuk be. Az össz távolság és a viszonylag kis szintemelkedés miatt talán nevezhető kényelmesnek is, ugyanakkor a járhatóság miatt lesz némi nehezítés. Az ideális kiindulópont a Cseszneki vár parkolója a temetővel szemben. A jelzésünk innen indul, és a túra végén a Kőárokból is itt fogunk kiérkezni.

Kalandok az Ördögárokban-1
Bajárat a szurdokba

A piros jelzésen indulunk keleti irányban. Kezdetben egy nagy mezőség peremén haladunk, majd rövidesen az erdőben folytatjuk, ahol elágazás következik. A piros kereszt jelzés jobbra halad, mi pedig a piros sáv jelzésen kanyarodunk balra és elkezdünk intenzívebben ereszkedni Bakonyoszlop felé. Néhány helyen kilátás is van a falu felé. Az erdőben kissé kanyarogva érjük el a patak szintjét és az Ördögárok bejáratát.

Itt jön a nehezítés

A víz sajnos egyre többször csak vendégként van jelen a vízmosásban, és napjainkban már a hóolvadástól sem várhatjuk a vízfolyás megjelenését. Inkább csak nagyobb esőzések után kell arra számítani, hogy vizes környezetben kell végigjárnunk a szurdokot. A völgy kezdetben felfelé csak szelíd arcát mutatja, majd néhány perc után megjelennek az első sziklák, amik nagyon hamar sziklafalakká alakulnak.

Vadregényes terepen haladunk tovább, több helyen a völgy oldalában, meredek hullámvasút vonalon kerülgetjük a terep akadályokat. Néhol keresztbe dőlt fákon is át kell mászni. Egy nagyobb kanyarulatban egészen összeszűkülnek a völgy falai, és megérkezünk a szurdok leglátványosabb részéhez az Ördöggáthoz.

Itt valamilyen ősi földrengés hatására hatalmas szikla darabok zárták el a völgy alját és a patak útját. A természetes akadályt kétféleképpen lehet legyűrni. Az egyik legetőség egy lépcsővel biztosított ösvény a sziklák fölött, a másik pedig egy drótkötéllel és vaskapcsokkal biztosított rövid vasalt út, amolyan viaferrata, amelyen kis ügyességgel felmászhatunk a sziklafalon. Mászó felszerelés nem kell hozzá, elég szabad kézzel kapaszkodni.

Kalandok az Ördögárokban-3
Közeledünk az Ördög-gáthoz

A Kő-árok és némi meteor zárpor

Csak lazán

Ha túljutottunk ezen a részen, 50-60 méterrel feljebb van még egy kisebb gát, de itt már könnyebben át lehet mászni, csak néhány nagyobb lépésre van szükség. A szurdok ez után ismét elkezd szélesedni még néhány perc után ki is érkezünk belőle a sík terepre. A következő elágazásban a zöld jelzésen jobbra kanyarodva folytatjuk a gyaloglást.

Kráterek, vagy csak vakondtúrások?

Kis emelkedő után vízszintes szakasz következik, ahol érdemes az út szélén a talajt figyelni, ugyanis itt több tucat kisebb gödröt lehet felfedezni, amelyek állítólag valamilyen meteor becsapódás nyomait őrzik. Lankás ereszkedő után érkezünk a Kőárok elején található turista pihenőhöz, ahol asztalt, tűzrakó helyet és esőházat is találunk. Ideális helyszín piknikezésre, vagy a magunkkal hozott élelem elfogyasztására.

Kalandok az Ördögárokban-6
Ismét megpillantjuk a várat

A jól megérdemelt pihenő után elkezdjük a visszautat, vagyis a Kőárok bejárását. Ez a völgy nem olyan szűk és mély mint az Ördögárok de sziklákban így sincs hiány. Az ösvény egész jól járható lenne de sajnos itt is rengeteg fa van keresztbe dőlve az úton. Az ember viszont egész hamar belejön az ugrálásba, egy idő után már meg se kottyan átmászni a vaskos fatörzseken. Körülbelül egy óra séta után itt is kiszélesedik a völgy, majd egy éles bal kanyar után az ösvény felkapaszkodik a peremre, és egy rétre érkezünk ahonnan szemben már látható a Cseszneki vár. További 20 perc gyaloglás után visszaérkezünk a parkolóba. Ha korábban még nem voltunk a várban akkor ez remek alkalom hogy meglátogassuk.