Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig Túra

A Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig Túra hossza 11.9 Km. Az útvonal szintemelkedése 530 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Tatárjárás korában épült Diósgyőri vár önmagában a kulturális csoda, rengetegen keresik fel nem csak a helyreállított részei miatt, de rengeteg kulturális eseménynek is helyet ad évről évere. Bizony van mit nézni, lovagterme például a legnagyobb volt Európában és egészen a 17. századig várként üzemelt. Ezen felül viszont túrázni is lehet itt, mégpedig nem is akárhová, egy közepesen hosszú túrával felkereshetjük az erdőben a Nagy-Sánc kelta földvárat is Bükkszentlászló fölött.

Túra Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig

1. Mivel Diósgyőr már Miskolc egyik kerületének számít így elég könnyű megközelíteni, ha éppen nem autóval jövünk akkor kis vonattal, vagy busszal is ide utazhatunk. Parkolni a vár környékén lehet, ez egy forgalmas nyári napon még fejtörést is okozhat.

Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig-1

2. A túra a vártól indul, itt a parkolóból a Berekalja utcán, majd az Eper utcán végigsétálva csatlakozhatunk rá a kék négyzet jelzésre, amelyen balra fordulva meg is érkezünk az erdőbe.  A Fényes-Kereszti-völgyben sétálunk felfelé, a patak csak időszakosan folyik. Út közben több kisebb barlang üreget is felfedezhetünk.

Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig-2

3. A völgyből kiérve a Fényes-tető közelébe érkezünk, ahol a kék kereszt jelzéssel találkozunk. Kicsit balra fordulva pár méter után rátalálunk a kék kör jelzésre, és innen ezt követjük. Ötszáz méter után meg is találjuk az Irén-forrást, ahol pihenő padok is vannak.

Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig-4

4. Újabb 500 méter emelkedő után ismét elágazáshoz érünk, itt a kék vár jelzéssel találkozunk. Ha rögtön a várhoz szeretnénk menni, akkor itt ismét balra a vár-jelzésen megyünk tovább, ha viszont szeretnénk előtte még Bükkszentlászlót is felfedezni, akkor menjünk egyenesen tovább a forrás jelzésen, és ereszkedjünk le a völgybe. Bármelyik utat is választjuk, itt jócskán le kell ereszkedni a völgybe és utána vissza is kell majd mászni, de a látványt megéri.

Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig-5

5. Odalent a Bükkszentkereszt felé vezető aszfaltozott útra érkezünk, itt található egy parkoló is, amely a vár megközelítését szolgálja. Besétálunk a faluba, itt köztéri kút formájában vízvételi lehetőség is van. A település a kelták korában is lakott volt már, rengeteg történelmi emlék került elő a környékről, ezek közé tartozik a dombtetőn található kelta vár maradványa is. A 18. századtól itt létesült először a Bükkre nagyon jellemző üveghuta, az itt élők üveggyártással foglalkoztak.

6. A templom felett induló ösvényre térünk és a sárga kereszt jelzést követve felmászunk a földvárhoz. Vagyis ami megmaradt belőle, még felfedezhetők a vár maradványainak tekinthető teraszok és persze szép a kilátás a völgy felé. Az itt talált bronz leletek és pénzérmék fontos régészeti értékeknek számítanak, annak a ténynek a bizonyítékai, hogy időszámításunk előtt 300 környékén az itt élő kelták voltak az első olyan nép, amely pénzt használt a kereskedelemben.

Diósgyőrből a Nagy-Sánc kelta földvárig-9

7. Ha körbejártuk a környéket, akkor a kék vár jelzésen indulunk tovább, és visszasétálunk az Irén-forráshoz. A nyeregből most a kék kereszt jelzést választjuk és ezen ereszkedünk le a Fényes-kő-völgybe.

Figyeljük az iránytáblákat, a vártetőt jelző táblánál élesen balra egy jelzetlen ösvényre kell letérnünk, amely egyenesen a Diósgyőri várhoz vezet. A környéken számos vendéglátóhely és étterem üzemel.