Börzsönyi kék túra második szakasz: Bernecebarátiból Nagybörzsönybe Túra

A Börzsönyi kék túra második szakasz: Bernecebarátiból Nagybörzsönybe Túra hossza 18.8 Km. Az útvonal szintemelkedése 508 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Börzsönyi kék második szakasza is izgalmas helyeket érint. Végigjárhatjuk az elhagyott erdőbe vesző kisvasúti sínjeiről híres Csarna-völgy egy részét, felkereshetjük a Bányapusztai erdészházat és a Kovács-patak völgyében is körül nézhetünk.

Várak és templomok

Bernece – Kemence

Ha nem egyben gyalogoljuk le ezt a túrát az előző szakasszal, akkor Szobról érkezhetünk ide busszal. Az első látványosság Bernecebarátiban a kálvária dombon álló templom és mellette az Árpád-kori sáncvár maradványai. Ezt követően a templom dombról lefelé a temetőben megkereshetjük a híres börzsönyi betyár, Sisa Pista sírját is. A környéken számos legendával találkozhatunk, amely az öreg korára jó útra tért betyárról szól. A gyermek tábor mellett kiérünk a rétekre, és a Kemence-patak mentén érkezünk Kemence településre.

Börzsönyi kék túra második szakasz: Bernecebarátiból Nagybörzsönybe-1
Bernecebaráti, Nagytemplom

Fekete-völgyi látnivalók

A faluban keressük meg a kisvasút végállomását. Ha éppen jár, akkor 5 km-t kihagyhatunk a gyaloglásból és elvonatozhatunk a Fekete-völgyi panzióig. Ha eltökélten a gyaloglás mellett maradunk, akkor a Nagy-völgyben az üdülő övezetben sétálunk tovább és elmegyünk számos táborhely és kemping mellett, míg nem el nem érjük az erdészeti emlékművet. Átkelünk a patakon és az út szélén megpillantjuk a Börzsönyi szintezési főalappontot, ehhez a szinthez képest határozzák meg a Börzsöny csúcsainak tengerszint feletti magasságait. Ettől a helytől már a Csarna-völgyben sétálunk egészen a Fekete-völgyi panzióig, ami a kisvasút felső végállomása. A panzióban étterem is működik, ha kedvünk tartja, feltöltődhetünk a következő szakasz előtt.

Börzsönyi kék túra második szakasz: Bernecebarátiból Nagybörzsönybe-6
Fekete völgyi turistaház

A kaland része most kezdődik

A semmibe vezető kisvasút

A turista jelzés a völgyben egy gázlókkal tűzdelt szakaszon halad, ez az a rész, ahol a vasút sínjeit egy nagy áradás teljesen elmosta a 80-as években. A girbegurba, leszakadt hidak felett tekergőző sínek ráébresztik az embert, mennyire pusztító lehet a természet ereje. Az egykoron állomásként funkcionáló Hamuház kulcsosháznál hagyjuk el a völgyet és a Kuruc-patak mellékvölgyének a peremén kaptatunk a Bányapusztai nyeregig. A piros kereszt jelzéssel találkozhatunk itt, amely egyik irányban egy csodás kilátóhelyre a Várbükk ormán található Salgóvárhoz vezet, a másik irányban pedig a Kis-Hideg-hegyen keresztül a Nagy-Hideg-hegyre visz. Mivel egyik sincs a mi útvonalunkon, így lefelé folytatjuk a sétát, és rövidesen elérjük a Bányapusztai turistaházat. Vállalkozó kedvű kalandorok egy kissé meredek és sáros úton megkereshetik a Jóska-kút nevű forrást a hegyoldalban vízszerzés céljából.

Börzsönyi kék túra második szakasz: Bernecebarátiból Nagybörzsönybe-8
Bányapusztai kulcsosház

Bányapuszta és a Kovács altáró

A turistaháztól széles szekérút vezet lefelé a völgyben. Először egy meglepő helyen lévő fából épült buszmegálló, majd egy bádogból készült feszület mellett érjük el ismét az erdőt. Az úton felfedezhető, hogy valaha aszfalt borította, de mostanra teljesen feltöredezett. Az erdő árnyas fái alatt nagyon kényelmesen sétálhatunk lefelé a Bánya-völgyben. A környék a 18. századtól egész a 70-es évekig tartó ércbányászatról kapta a nevét, a felhagyott tárók még felfedezhetők. Az egyik ilyen a Kovács-patak befolyásánál található altáró, ahol még egy megmaradt vasúti épület is őrzi az ipari korszak emlékét. Itt is volt egy megszüntetett vasúti vonal a Kovács-patak völgyében, de ennek már nincsenek meg a sínjei. A gyéren csordogáló Katalin-forrásból nyerhetünk ismét némi vizet, aztán átkelünk a patakon és a Magyar-völgyben érkezünk a Magyar-hegy lábához. Az erdőből kiérve mezőgazdasági területek mellett sétálva közelítünk Nagybörzsönyhöz, a házak már távolabbról is látszanak.

Nagybörzsönyi lazulás

A faluban számos múzeum, vendéglátóhely, szálláshely, egy mini állatsimogató, és a Nagybörzsönyi kisvasút végállomása segíti elő az idegenforgalom fellendítését, így bőven lesz hol kipihenni a túra fáradalmait.