Badacsonytomaj-Kővágóörs túra Túra

A Badacsonytomaj-Kővágóörs túra Túra hossza 15 Km. Az útvonal szintemelkedése 305 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Ha balatonparti nyaralásunk alatt nem vízparti időre ébredtünk, és van nálunk könnyű-túra felszerelés, akkor irány az erdő. De más évszakban is érdemes észak felé indulni a Balaton északi partjától, hiszen a vulkáni működés az elmúlt évmilliók alatt változatos és egyedi formákat hozott létre a valamikori Pannon tenger helyén. Egyik ilyen kellemes hosszúságú túralehetőség Badacsonytomaj és Kővágóörs közötti rész, Ábrahámhegy érintésével. (A túra Ábrahámhegyen megszakítható, ha rövidebb távot szeretnénk. 10 km)

Badacsonytomaj - Kővágóörs túra

1. Badacsonytomajban a vasútállomásról indulunk. Kisétálunk a városban az első kereszteződésig, a Badacsonytördemic felé vezető úton és a körforgalomnál tovább megyünk egyenesen a Káptalantótiba vezető úton. Kb. 800 méter után jobbra elhagyjuk az utat a kék jelzésen és a házak között kanyargó szőlő dűlők között vezető úton haladunk felfelé. Innen visszatekintve rácsodálkozhatunk a Badacsonyi bazalt sziklákra.

Badacsony bazalt sapkája Forrás: Nyáry Tamás
Badacsony bazalt sapkája
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A jelzés mezőn visz keresztül, előttünk a Tóti hegyet láthatjuk. Egy idő után egy élesebb balkanyar, majd egy éles jobb kanyar után teljesen balra kell fordulni, és a Szlovák major után végérvényesen felfelé, a hegy felé vesszük az irányt.

3. Az utolsó ház után megérkezünk a természetvédelmi terület és az erdő határára, onnan egy viszonylag szűk bozótos szakaszon kell áthaladnunk, majd egy jó meredek úton folytatjuk utunkat a kék jelzésen. Ez elég hosszan kaptatós, úgyhogy érdemes túrázáshoz alkalmas cipőt húzni. És máris az erdőben találjuk magunkat, távol a Balatontól és a civilizációtól, mintha egészen más tájakon járnánk, mintha nem alig egy órája hagytuk volna el az egyik balatonparti üdülőt.

Csönge-hegyi vadon Forrás: Nyáry Tamás
Csönge-hegyi vadon
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Felérünk a Csönge hegyen egy olyan pontra, ahol már nem emelkedik tovább az út, és itt találkozunk a piros jelzéssel, ami Ábrahámhegyről tesz egy kört idáig. Az eddigi kék jelzésünk elkanyarodik Salföld felé (Salföld leírás >> ITT <<), de mi a piros jelzés jobb oldali útján indulunk tovább. Egy jó darabon erdőben, szintben haladunk, aztán egy élesebb bal kanyar után elindulunk lefelé a völgybe. Az erdőben elhaladunk a Romos présház mellett, majd ahol véget ér az erdei út, csodálatos balatoni panoráma nyílik ki, szemben a fonyódi Sipos-heggyel és a Vár-heggyel.

5. Innen aszfaltos az út, ez már Badacsonyörshöz tartozik. Végighaladunk a Folly arborétum kerítése mellett, majd balra fordulva hamarosan megérkezünk az arborétum bejáratához.

A Folly arborétum 3 generáció óta a Folly család tulajdonában van, ez ma az egyetlen magyarországi magán kézben lévő arborétum. Élő „fenyőmúzeum”, emellett cédrusok, ciprusfélék, borókák, és számos lombhullató fa él itt. Az arborétum az 1997. évtől a Balaton-felvidéki Nemzeti Park fokozottan védett területéhez tartozik. Szép kilátás nyílik a Balatonra, különösen a kilátóból, de a hegyoldalban számos árnyékos pihenőhelyen is gyönyörködhetünk a panorámában. Érdemes a borokat is megkóstolni. A felnőtt belépő 1200 Ft, borkóstolóval pedig 2400 Ft.

Folly Arborétum Forrás: Nyáry Tamás
Folly Arborétum
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Az arborétumot elhagyva a piros jelzésen haladunk tovább kicsit lefelé, majd párhuzamosan a településsel, kis utcácskákon a szőlő présházak között. Nem messze a házak között feltűnik egy torony, de mire megtalálnánk a megfelelő rést a háztetők között, hogy lefotózhassuk, már oda is érünk az épület hátsó részéhez. A Szent Iván kápolnát és néhány sírkövet gazos kert veszi körül, mégis annyira megkapó a kerek templomhajó látványa, hogy muszáj körbejárni, megnézni a bejáratát is.

Utunkat a piros jelzésen folytatva megérkezünk Ábrahámhegyre. Itt is ágaskodik egy kilátó a hegyoldalban, úgyhogy ha energiánkból futja, akkor a 71-es főútról bal oldalon a Bökkhegyi utcából fel tudunk menni újra megcsodálni a Balatont és a szemközti Fonyódi csúcsokat. A jelzés jó 1 kilométeren a főút mellett halad, majd a falu túlsó végén újra felfelé indulunk a hegyenoldalban. Egy erdős részen folytatjuk utunkat Kővágóörs felé, szőlők és jellegzetes balatonfelvidéki stílusú házak között. Ez a szakasz nem jelzett turistaút, de nem lehet eltéveszteni, jól járható széles erdei dózerút.

Ábrahámhegyi pincék Forrás: Nyáry Tamás
Ábrahámhegyi pincék
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. Majd Balatonrendes felső utcáján haladunk tovább, végig párhuzamosan a Balatonnal, ahonnan hosszasan gyönyörködhetünk a zöldes vizében. Utunk egy kút mellett vezet el, amiből újra tölthetjük a kulacsainkat szükség esetén. Innen egy bozótos aljnövényzetes erdőben haladunk tovább, elérjük a sárga jelzést, melyen balra fordulunk. Innen hirtelen megváltozik a táj, már egy nagyon tiszta ligetes fenyves erdőben haladva érjük el kb. 1 kilométer után Kővágóörs szélét. Még a főútra kikanyarodás előtt rusztikus borozó hívogat egy jéghideg fröccsre, amennyiben 18 óra előtt érkezünk.

Utunk itt véget ér. Ha időnk még engedi, érdemes kimenni a falu túlsó végén lévő Kőháthoz, egy rövid tanösvényen bejárni a kővágóörsi kőtengert, leírás >> ITT <<.

Ha sietünk vissza, akkor tömegközlekedéssel Révfülöpre tudunk eljutni, onnan pedig vonattal vissza a kiinduláshoz, vagy bárhova máshova a Budapest-Tapolcai vonalon. Ha pedig valaki itt szeretné tölteni az éjszakát, javasolni tudjuk az Evangélikus Szállás és Táborhelyet, ahol nagyon korrekt árakon lehet megszállni.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu