Kővágóörs-Köveskál: Kőtenger és rejtőzködő középkori templomok

A Kővágóörs-Köveskál: Kőtenger és rejtőzködő középkori templomok hossza 5 Km. Az útvonal szintemelkedése 58 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Erről az útvonalról sok helyen hiányoznak a jelzések, ezért érdemes a mellékelt trekket letölteni és megfelelő alkalmazásban megnyitva követni az út során. Viszont mindenképpen érdemes végigjárni, mert két nagyon régi templomromot fedezhetünk fel a mezőkön, melyek sok száz éve dacolnak az elmúlással. Az útvonal csatolható más túrákhoz is, Köveskálról folytathatjuk a túrázást Kapolcs felé, vagy Hegyestű irányába is, illetve busszal visszautazhatunk a kiinduló pontra is, így a túrát autósoknak is ajánljuk.

Kővágóörs - Köveskál túra

1. Kővágóörsről a kék jelzésen indulunk ki észak felé a településről és az utolsó ház után máris a kővágóörsi kőtengernél vagyunk.

Ez a déli sarka a nagy balatonfelvidéki kőtengernek, ritka geológiai képződmény, a pannon kori tenger megkövesedett homokturzása. Nagyon jól látszanak itt a felszínen a századfordulón még nagy területű kőhátak mai maradékai, melyek a felszín alatt is legalább ekkora terjedelműek. A kövekbe a szél és víz kis barlangokat, tavacskákat formált.

Kővágóörsi kőtenger Forrás: Nyáry Tamás
Kővágóörsi kőtenger
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Továbbmegyünk a kék jelzésen, majd elérjük a Horváth lovastanyát, amelynek a bejáratával szemben meglepő módon a szekérútról derékszögben balra a mező felé kell letérnünk a kék rom jelzésen (kék L betű). A mezőn inkább csak sejthető a nyomvonal, de ha távolabbra tekintünk, megláthatunk egy kerítést, aminek a bal oldalán kell tovább haladnunk. Még távolabb Köveskál háztetőit fedezhetjük fel a fák lombjai mögött, ami irányadó lesz utunk során. Jobbra tekintve a távolban Hegyestű jellegzetes félbevágott csúcsát láthatjuk, balra pedig a tanúhegyeket sorban, a Badacsonyt, a Gulácsot, a Tóti hegyet és a Csobáncot.

Kővágóörs és a Badacsony látképe Forrás: Nyáry Tamás
Kővágóörs és a Badacsony látképe
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Másfél kilométer után elérkezünk a Sóstókáli templomromhoz, ami egészen meglepően egyben maradt rom itt a mező közepén, fák koronája alatt. Hajdan itt rejtőzött Sóstókál falu lakossága a mocsarak által jól védett területen. A feltehetően 13. századi templomból ma már csak az északi fal és a szentély nyomai fedezhetők fel.

4. Ezután kis útkeresés következik, mivel a jelzést nem lehetett mire felfesteni, vagy már belombosodtak azok a fatörzsek, a növényzet pedig magának követelte a valamikor valószínűleg kitaposottabb ösvényt. Ha telefonra le tudtuk tölteni a gps trekket, akkor azt érdemes méterenként követni, ha nincs ilyen alkalmas eszköz nálunk, akkor a Sóstókáli templomromot balról megkerülve a szemünkre hagyatkozva próbáljuk megkeresni az előttünk keresztben álló keskeny fasorban az átjárót.

A tájékozódásban újra Köveskál háztetői segíthetnek, mivel egyenesen feléjük kell haladni. Pusztapalota romjai itt rejtőzködnek szintén egy kisebb facsoport árnyékában, de ez az épület sajnos mára pusztán egyetlen faldarabból áll. Egyes feltételezések szerint ezek római kori maradványok, más vélemények pedig középkori romoknak vélik. Nagyon benőtt bozótos és csalános a környéke, nem igazán érdemes megközelíteni, a jelzés 10-15 méterre halad el mellette.

A Puszta palota egykoron büszke épületének maradványa. Forrás: Nyáry Tamás
A Puszta palota egykoron büszke épületének maradványa.
Kép forrása: Nyáry Tamás

Pusztapalota romjainál derékszögben jobbra fordulunk a mezőn, facsoportok mellett haladunk el, majd kiérünk egy kis tisztásra, ahol le van kaszálva a mező. Itt egy ösvényt keresztezünk, melyen a kevésbé járható északi irányba, azaz balra fordulunk. Irányadónk továbbra is az egyre közelebbről látható Köveskál. Ezen a térdig benőtt szakaszon túljutva kiérünk egy földútra, ahol újra felfedezhetjük a kék rom jelzést egy vadles oldalában. Innen már nagyon szép, fák övezte földúton jutunk el Köveskálig.

6. A piac területe mellett érkezünk be a főutcára, amin balra fordulva a templomig megyünk el. Itt bevásárlási lehetőség is van, utcai karos vízcsap, illetve buszmegálló, ha csak eddig terveztük volna a túrát.

Györffy Dezső geológus kutató emlékháza Forrás: Nyáry Tamás
Györffy Dezső geológus kutató emlékháza
Kép forrása: Nyáry Tamás

Érdemes egy rövid sétával Köveskált is körbejárni, a számtalan látványosság mellett hangulatos éttermeket és vendéglátóhelyeket is találunk itt.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu