Az eplényi tanösvények és az alsóperei arborétum

Az Az eplényi tanösvények és az alsóperei arborétum hossza 17 Km. Az útvonal szintemelkedése 604 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Eplénybe mindenki síelni jár! A hóágyúk teszik a dolgukat, és csalogató havat varázsolnak a csúszkálni vágyóknak a 3-4 erdővágásban. Viszont ha egy kicsit elfordítjuk a fejünket, akkor a sífelvonók már tél végi, szinte kora tavaszi hangulatban lengedeznek az avarral borított ösvények fölött. Milyen ösvényekről van itt szó? Az eplényi tanösvények nyomvonalai várják, hogy bejárd őket. Ha ezt a leírást épp a nyár közepén olvasod, nézd el nekem, hogy én február elején látogattam meg. A környék értékét többek között a Nádasdy nemesi család századokon átívelő áldozatos munkájának köszönheti, akik a közeli Alsópere pusztán hozták létre vadász birtokukat. Napjainkban igényesen kialakított turisztikai központ működik egy vadász kastélyból kialakított hotellel, arborétummal és látogatóközponttal. Ide autóval is ellátogathatunk, de ha Eplényből teszünk egy nagyobb túrát, akkor a tanösvényeket is bejárhatjuk és a testmozgás is kipipálható. Már csak azért is érdemes túrabakancsot húzni, mert például a Köves-kút forrás és gyönyörű rétek a környékén csak gyalogosan közelíthetőek meg.

Eplény - sport minden mennyiségben

Variálható indulás

Eplény - Újtelep az ideális kiindulási pont ehhez a túrához, a vonatsínen áthajtva rögtön találunk egy szuper parkolóhelyet. A busz is itt tesz le. A vonat egy kicsit kacifántos, mert az állomás nem a faluban van, hanem 2 km-el távolabb, ez oda-vissza 4 km pluszt jelent távban. A piros jelzést festők mégis fontosnak gondolták a vonatos megközelítést, mert a jelzést arrafelé kanyarították. A parkolási lehetőség mellett egy apró élelmiszer bolt is van, ami félig büféként üzemel, valamint turista padok egy info táblával, amelyen a falu történelméről olvashatunk. További érkezési lehetőségek a sípályák alatt méretes parkolók, onnan is kezdhetjük a sétát.

Az eplényi tanösvények és az alsóperei arborétum-2
Az Eplényi sípálya

A büfét a piros jelzés mentén hagyjuk el a szintben kissé emelkedő utcán, majd az első kanyarban a tanösvény jelzésre cseréljük, és már ott is vagyunk az Eplényi Sport Centrum kerítésénél. A területen focipálya, egy tornapálya „kínzó” eszközei, gyermek játszótér, esőház, és rengeteg paddal ellátott tűzrakóhely látszik, ha bepillantunk. A kapura felhelyezett tábla szerint bárki szabadon használhatja ezen eszközöket a rendeltetési szabályok betartása mellett.

Síaréna kerülgetés

Megyünk tovább a tanösvényen, amely elvezet az első nagy parkolóhoz, majd az első lift alsó állomásához. A liftházat kerülve erdei ösvényen haladunk tovább, amely egy kunkort tesz az erdőben, miközben ehető és mérgező gombákról olvashatunk az ösvény mellett. Ezt követően érjük el a második nagy parkolót, ahol már nem csak egy épület van, hanem egy egész arzenál, különböző éttermek, és büfék. Feltételezhető, hogy ezek az épületek a tanösvény kialakítása után épültek, mert a térkép szerinti nyomvonal keresztül megy rajtuk. A parkolóból egy hídon át jussunk ki az aszfaltozott útra, és ezen kerüljük meg a sícentrumot.

A Malom-völgy és a Tunyok-hegy

Tavak világa

Az úton sétálunk tovább, míg el nem érjük a Malomvölgyi tavakat. Három mesterségesen duzzasztott tavacskát találunk itt, amelynek egy jól látható funkciója az, hogy vezetéken keresztül a sípályák hóágyúihoz innen megy a vízellátás. Az első tó partján esőház és padokkal ellátott turista pihenő van, valamint két tanösvény tábla is, ahol a vizes élőhelyek és a halak világával ismerkedhetünk. A túránk végén innen fogunk majd az Álmos-hegyre felkapaszkodni, de most a piros jelzést követjük tovább, ami végig vezet az erdészeti úton a tavak mellett, majd át kanyarodik egy mellékvölgybe és a Tunyok-hegy felé veszi az irányt.

Az eplényi tanösvények és az alsóperei arborétum-4
A Köves-kút sziklabölcsője

Köves-kúti idill

Elhagyjuk a szilárd útburkolatot, és lassan emelkedve ligetes karsztbokor erdők tölgyes cserjéi között folytatjuk utunkat. Ezek az erdők gyönyörű rétekkel tagoltak, amik ligetes környezetet hoznak létre. Nemsokára megérkezünk a Köves-kúthoz, amely  egy körülbelül három méter átmérőjű apró csillogó víztükör egy méretesebb szikla tövében. Kristálytiszta vízében a fák ágai tükröződnek. Néhány méterrel arrébb a bokrok között egy kivezető csövet találunk, ahol kényelmes kulacs töltési lehetőség adódik. Lassan felkapaszkodunk egy hegyhátra, ahonnan már látszanak Alsópere házai a völgyben.

Az út egyenesen vezet lefelé a tanyára, szépen felújított házak közé érkezünk, amelyek a kapura függesztett tábla szerint vendégházak. Útbaigazító táblák jelzik, hogy merre van a kastélyból kialakított hotel, és szemben már az arborétum kapuja is feltűnik.

Az arborétum körbejárása

Ez a 10 hektáros kerítéssel körülvett terület egy csodás park, amelyet az 1870-es években épített Nádasdy Ferenc gróf a vadász kastéllyal együtt. Sok helyi őshonos és különböző egzóta, azaz nem őshonos fenyőfaj került ide. A parkban kanyargós sétányokon járhatjuk körbe a táblákkal jelölt fákat, a kis duzzasztott tavat, amelyen egy kőhíd vezet keresztül, és több ponton is megpihenhetünk a turista padoknál, asztaloknál. Az arborétum ingyenesen látogatható, illetve rendezvényekre bérelhető előzetes engedély kérelemmel. Innen nem messze áll a Csengő-hegyi kilátó, erről egy másik leírásban lehet olvasni.

Az eplényi tanösvények és az alsóperei arborétum-8
Pihenő az arborétum kőhídjánál

Az Álmos-hegy megmászása

Sajnos Eplény felé nincs körtúra lehetőség, csak az erdészeti úton lehetne kerülni, de aszfalton gyalogolni nem annyira izgalmas. Így visszafelé ugyanúgy a piros jelzésen fogunk menni, a forrás érintésével. Nem is baj, hiszen a ligeteket a másik irányból is élvezetes bejárni. A Malom-völgy tavaihoz visszaérkezve letérünk az útról a tóparti pihenőhöz, majd egy kis fahídon át rátérünk ismét a tanösvényre és elindulunk felfelé a hegyoldalban, ahol falépcsők segítik a haladást a meredekebb részeken. Negyed óra mászás után elágazáshoz érünk, ahonnan kétféleképpen is felmehetünk a hegytetőre. Az egyik ösvény, a tanösvény a sílift mellett vezet, a másik a piros háromszög, amely az erdőben kanyarog egyenesen a csúcsra. Bármelyik útvonal jó választás, ugyanoda vezet mindkettő. A hegytetőn a síliftek felső állomásait találjuk, és nem messze tőlük az Álmos-hegyi kilátó fa tornyára is felmászhatunk. Odafentről az egész környék belátható, még a Kőris-hegy lokátor gömbje is feltűnik a távolban. A kilátás megszemlélése után visszatérünk a tanösvényre és leereszkedünk a sínek melletti parkolóhoz. Aki a sí centrumnál parkolt, annak most jön a sportpálya melletti szakasz, így térhet vissza a kiinduló pontra.