A Pilis-tető megmászása Vaskapu-szikla kihívással

Az A Pilis-tető megmászása Vaskapu-szikla kihívással hossza 15.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 807 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

A Pilis-tető a Pilis hegység, sőt az egész Dunántúli középhegység legmagasabb pontja (756 m). Feljutni a csúcsára sokféleképpen lehet, ezúttal egy hosszabb kört fogunk bejárni, ami érinti az összes környékbeli érdekességet. Kolostorrom, sziklák, szurdokvölgy és kilátó, amelyek megismerése szinte kötelező.

Ciszterci kolostor, és a Klastrom-kút

Alternatív kiinduló pontok

A túrát busszal érkezve Pilisszántóról és Pilisszentkeresztről is elkezdhetjük, mindkét irányból ugyanannyi séta a Pilisszentkereszti temető melletti buszforduló elérése. Kocsival a Pilisszántói-nyeregnél található tágas turista parkoló az ideális választás. Innen a piros jelzésen jutunk a temető mellet induló zöld jelzésre.

A kolostor keresése

Cserjés bokros területekkel körbevett réteken haladunk át a Dera-patak mentén, míg a jelzés balra nem kanyarodik. A domboldalon felsétálva kanyarodunk a klastromkertbe, ahol megtaláljuk a kolostor maradványait. A ciszterci kolostort az Esztergomi bazilikával egy időben építették az 1100-as években és a török megszállás idején pusztult el. Jelenleg csak falmaradványok és a kolostor oszlop csonkjai láthatóak, amelyeket esőházakkal védenek a további pusztulástól. Érdekessége, hogy a Bánk bánból ismert Meráni Gertrúd nyughelye volt. A kolostortól 2 perc sétára megtaláljuk a a Klastrom-kutat is kellemes forrásvizével, mellette turistapihenő, esőház és tűzrakóhelyek is vannak.

A Pilis-tető megmászása Vaskapu-szikla kihívással-1
A kolostor romjai

A Pilis tömbje

Vaskapu-szikla

A kolostort elhagyva egy erdészeti úton folytatjuk a sétát és egy lovarda mellett haladunk el, majd elágazáshoz és egy sorompóhoz érkezünk. Itt letérünk a jelzett útról és egyenesen a hegy felé vesszük az irányt, egy jelzetlen ösvényen, amely egyre meredekebben emelkedik. A hegyoldalban szurdok szerű mélyedésben mászunk felfelé, aztán balra oldalazva érjük el a Vaskapu-sziklát. A mészkő képződmény rétegei különböző keménységűek, így az alsóbb rétegek kevésbé álltak ellen az eróziónak, összetöredeztek, így alakult ki a nagyon látványos, egymás fölött elhelyezkedő két sziklakapu a hegyoldalban. Sziklamászó helyként is használják. A hegyoldal nagyon meredek, közlekedjünk körültekintően, különösen lefelé. Megcsúszni könnyű, nagy segítség a túrabot.

A Pilis-tető megmászása Vaskapu-szikla kihívással-4
A Vaskapu-szikla

Keresztül a Vaskapu-völgyön

Visszaérkezve a hegy lábához a keresztbe haladó ösvényen balra az egykori római útra érkezünk meg, ahol egy esőházat találunk sok paddal óriási vastag fák között. Itt keressük meg a piros kereszt jelzést, amely ismét a hegy felé fordít minket és a Vaskapu-völgyben folytatódik utunk. A szurdok szerű völgyben óriási sziklák között megyünk felfelé. 800 méter után a völgy kettéágazik, itt a jelzés a völgy oldalában a jobb oldali ágban folytatódik, figyeljünk rá, hogy ne a völgy aljában menjünk tovább, mert onnan ki kell majd mászni, az ösvény lankásabban vezet a helyoldalon.

A Pilis-tető megmászása Vaskapu-szikla kihívással-7
Ösvény a Vaskapu-völgyben a piros kereszt jelzésen

Az elágazást elhagyva a Döme halála nevű oldalban folytatjuk utunkat, itt már kevésbé meredek a hegyoldal. Rövidesen elérjük az aszfalt utat, amely a Kétbükkfa-nyeregből vezet a Pilis-tetőn volt hajdani katonai bázishoz. Ez az út a zöld háromszög jelzéssel épp irányban lenne, de erdei ösvényeken jobb gyalogolni, ezért inkább a gerinccel párhuzamos zöld jelzésen menjünk tovább, ahonnan több ponton is nagyon jó kilátó helyeket találunk út közben. A Pilis-tető csúcsa közelében visszatérünk a háromszög jelzésre és így érkezünk meg a Boldog Özséb kilátóhoz.

A kilátó

A Kilátót Esztergomi Boldog Özsébről nevezték el, aki a Pálos rend megalapítója volt és 1200-tól 1270-ig élt. Életének második felében ezen a környéken élt remeteként. A kilátó 2014-ben készült el, az eredeti geodéziai torony átalakításával. A tetejéről teljes körpanorámát élvezhetünk. A kilátóból egy rövid szakaszon visszafelé is a zöld háromszög jelzést követjük, majd a zöld jelzésre visszatérve elindulunk lefelé. Az ösvény innen szerpentinen cikk-cakkozik először a siklóernyős starthelyhez, aztán tovább lefelé a meredek hegyoldalon. Karsztbokros teraszokon sétálunk lefelé, míg el nem érjük a csomópontot, ahol elválnak az utak Pilisszántó és Pilisszentkereszt felé. További lehetőségként meg lehet látogatni a hegyoldalban a Szántói kőfülkét, és a Szántói kőfejtőnél található kálváriát is.