A pápát nem innen fogod meglátni, de azért túrázz fel a Pápalátó-kőre!

Az A pápát nem innen fogod meglátni, de azért túrázz fel a Pápalátó-kőre! hossza 13.8 Km. Az útvonal szintemelkedése 237 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Likas-kő, Pápalátó-kő, Iszonyatosan nagy fa! Nem én találtam ki, így van rajta a térképen mind. Éppen ezért érdemes körbejárni Fenyőfő környékét, ahol mindezt sorra vehetjük. A Dörgő-hegy szikla formációinak bejárása után a Fenyőfői ősfenyvest is körbejárjuk fa matuzsálemek után kutatva.

Dörgő-hegyi sziklák

Vinyei logisztika

A túrát logikusan felépítve a Hódos-éri vadászház kereszteződésétől érdemes elkezdeni, ami cirka másfél km a Vinyei vasútállomástól. Parkolni tudunk itt, vagy sétálhatunk is az állomásról – igaz, így megnövekszik a túra teljes távja 3 km-rel. Harmadik lehetőség, hogy elcsípjük a Bakonyszentlászlóról Fenyőfőre közlekedő buszt, amelyből összesen 2 van egy nap, egy reggel, és egy délután. Ha jól időzítünk, ez sem lehetetlen, mert a túrát kényelmesen bejárhatjuk, a reggeli buszról leszállva, majd a délutánit visszafelé elérve.

Irány a sziklavilág és a Likas-kő

A kereszteződésből a zöld jelzést dél felé követve kezdjük a túrát, és elsétálunk a Hódos-éri turistaházak mellett. Van itt néhány vállalati tulajdonú pihenőház és néhány magán ház is, ahol szállást lehet foglalni. Egy hídon átkelve a patakpartot követve indulunk felfelé, aztán elhagyjuk a házakat és emelkedni kezdünk. A patak völgy lassan elmarad alattunk és a hegyoldalban a völgy peremén emelkedünk tovább. 800 méter után jobbra barlang jelzés tűnik fel. Itt elkanyarodva 2 perc kitérővel érjük el a Likas-kőt, amely egy több tonnás sziklatömb. Nevét arról kapta, hogy a karsztosodás következtében a belsejében átjárható lyukak keletkeztek, a járatok kis ügyességgel végig mászhatóak. Az egész olyan mint egy nagy ementáli sajt. Gyerekeknek nagyon jó szórakozási lehetőség.

A pápát nem innen fogod meglátni, de azért túrázz fel a Pápalátó-kőre!-8
Likas-kő belül...

Akkor mi van a pápával?

A zöldre visszatérve megint felfelé folytatjuk utunkat, de már nem sokáig. Rövidesen felérünk egy nyeregbe, ahol egy darabon vízszintesen, aztán lassan lefelé megyünk tovább. Amikor már lejteni kezdett az út, keressük meg a zöld háromszög jelzést. Ez visz arra a szirtre, ahol a Pápalátó-kő van. Akkor mit is lehet innen látni? Először is szép kilátást a völgy felé, másrészt tiszta időben Pápa városát szúrhatjuk ki innen. És összeomlott egy illúzió! Azért a látkép nem semmi! Van értelme letekinteni innen. A szirtről egyenesen lefelé megyünk tovább a jelzésen. Először sziklalépcsőkön jutunk lejjebb, aztán egy meredekebb, de jól járható lejtőn térünk vissza a zöld jelzésre, ami már bevezet Fenyőfőre.

A pápát nem innen fogod meglátni, de azért túrázz fel a Pápalátó-kőre!-4
Ösvény az ősfenyvesben

Az ősfenyves

Fenyőfő határában egy csodás kört tehetünk az ősfenyvesben, amely egy erdőfolt nagyon öreg fenyőkből. A zöld kereszt jelzésen érdemes haladni, ugyanis ez egy körtúra, így az is mindegy, hogy melyik irányban indulunk el, biztosan vissza is érkezünk ugyanide. Az ősfenyves kifejezés egyébként nem biztos, hogy megállja a helyét, mert emlékek szerint ezt az erdő területet a 18. században telepítették, és emiatt nem bizonyítható, hogy valóban egy reliktum erdőfolt, vagyis a jégkorszakból visszamaradt növény társulás. Ennek ellenére nagyon látványos, mert akár 200 éves fák is felfedezhetők itt. A környék tanulmányozása közben találtam a térképen egy jelöltet is, az Iszonyatosan nagy fát! Felkerestem, rászolgált a nevére. Keresd meg te is. Az egész területen löszös, homokos a talaj, süpped, esős időben hamar lesz sáros. Érdemes megfelelő cipővel, bakanccsal készülni. A körutat befejezve visszatérünk Fenyőfőre, ahol nézzük meg a templomot, és a falu végén lévő sörözőben le is lazíthatjuk az út fáradalmait.

A pápát nem innen fogod meglátni, de azért túrázz fel a Pápalátó-kőre!-2
A Fenyőfői templom

A visszaút – ahogy azt már leírtam – történhet gyalogosan a parkolóig, vagy ha jól időzítettünk, akkor az egy szem busszal is, a vadászház megállóig, vagy a Vinyei vasútállomásra. Ha sétálunk, az út szélén van annyi kavicsos rész, hogy ne kellejen az aszfalton menni, és a környék is nagyon szép, nem lesz unalmas az erdei utunk.