Gyadai tanösvény Túra

Simon Ádám
A Gyadai tanösvény Túra hossza 6 Km. Az útvonal szintemelkedése 200 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Az erdő- és természetismereti Gyadai tanösvényen HanGYA DAni segítségével ismerhetjük meg az erdő, a rét életét, élővilágát és betekinthetünk az itteni erdészek munkájába is. A Katalinpusztiai Kirándulóközpontból induló túra tökéletes családi útvonal, számos izgalmas, a túrázás megszerettetésére alkalmas állomással: mocsárjárás fapallókon és cölöpokon, hintahíd, óriási függőhíd és rengeteg kisebb-nagyobb domb és egyéb megmásznivaló.

Gyadai tanösvény-18
A Gyadai-tanösvény bejárata

Katalinpusztai Kirándulóközpont

A Katalinpusztai Kirándulóközpont Szendehely-Katalinpuszta településen található. Jól megközelíthető távolsági busszal, vagy autóval is (méretes fizetős parkoló áll rendelkezésre). Nyári időszakban a Katalinpusztai hangyavasút már a bejáratnál rabul ejtheti a gyerekeket, illetve egy kisebb játszótér is található itt (a számos ismeretterjesztő installáció mellett). A kirándulóközpontban mosdó is található.

Gyadai tanösvény-15
Játszótér a Katalinpusztai Kirándulóközpont bejáratánál

Gyadai tanösvény túraleírás

A tanösvény kijelölt turistautakon halad, de végig egyedi tanösvény táblák is segítik az eligazodást (kellemes hétvégi napokon viszont elég lesz csak követnünk az előttünk haladókat, mert ilyenkor egybefüggő sorban haladnak a kirándulni vágyók). A kiindulópont és egyben az útvonal vége is a kis tó mellett található.

Gyadai tanösvény-19
Emelkedővel indul a túra
Forrás: Mozgásvilág.hu

Rögtön az út elején emelkedőn haladunk, majd egy kellemes séta után letérünk a Lósi-patakhoz, amin egy kis fahídon kelünk át. Itt a gyerekek megpróbálhatnak minél magasabbra mászni a tanösvény állomásánál, majd hamarosan visszatérünk a patak másik oldalára. Hangulatos erdei környezetben, megmászásra ösztönző domboldalakkal szegélyezett úton haladunk, majd kisvártatva kiérünk egy szép tágas rétre.

Gyadai tanösvény-25
Második állomás
Gyadai tanösvény-26
Izgalmas dombok

A rét melletti útról a tanösvény táblája elirányít minket újra a Lósi-patak mocsaras környezetébe, ahol fapallókból épült northsore útvon egy picit átlépünk Nógrád megyébe, ahol a fákról gyerekek csüngenek és az Óriások pihenőjében számos nagy méretű asztal és pad és több tűzrakóhely nyújt alkalmas helyet pihenésre, uzsonnázásra. Itt még egy autentikus pottyantós budi is található.

Gyadai tanösvény-28
Gyadai-rét
Gyadai tanösvény-1
Pallók a mocsárvidék felett
Gyadai tanösvény-2
Gyerekek csüngenek a fákon
Gyadai tanösvény-3
Óriások pihenője

A pihenő után ismét a mocsárvidéken térünk vissza Pest megyébe, ami mocsárvidéken cölöpökön, gerendákon, pallókon és az izgalmas hintahídon keresztül juthatunk át. Ha ezen átverekedtük magunkat, a Gyadai-réten keresztülvágva jutunk el újra a fákkal tarkított erdei szakaszhoz, ahol rövidesen a tanösvény másik nevezetessége vár, a mély árkon átívelő függőhíd, ami Magyarország leghosszabb gyalogos függőhídja. Nincs feltüntetve a híd teherbírása, de általában itt sorban várják az emberek, hogy kettes-négyes (vagy mondjuk úgy családi) csapatokban átkeljenek a hídon. Türelmetlenek, vagy akik még egy kört szeretnének menni, hevenyészett lépcsőkön is áttérhetnek az árok túloldalára. A híd egyébként enyhén mozog csak, kellően izgalmas, de ugyanakkor biztonságos is.

Gyadai tanösvény-10
Magyarország leghosszabb gyalogos függőhídja
Forrás: Mozgásvilág.hu

Ezt követően még vár minket egy kellemes séta és egy, a gyerekek által megmászásra alkalmas boksa, vagyis tradicionális szénégető.

Ha folytatjuk utunkat, rövidesen visszaérkezünk a kirándulóközponthoz és ezzel túránk végéhez.