6 napos rapid randi Szlovénia síterepeivel Hír

2017/02/14
Ismerd meg 9 síterep újdonságait, amiket mindenképp ki kell próbálnod, ha erre jársz!

Amint Szlovénia határain belül kerülünk a 9 síterep besíelése nem is tűnik olyan lehetetlen küldetésnek, mivel az egyes helyszínek kb. legfeljebb egy órás autóútra találhatóak egymástól. Az ország változatos domborzatának hála, a síterepek mind jellegükben, mind pedig magasságukban jelentősen különböznek egymástól, ami igazából azért jó, mert mindenki hamar megtalálja a számára legideálisabbat.

Csodás fenyvesek között Roglán Forrás: www.mozgasvilag.hu
Csodás fenyvesek között visz a sífelvonó

"Mennyit utazunk? Csak 1 órát!"

Szlovénia kis méretét tekintve kivitelezhetőnek tűnik a fenti állítás, főleg akkor, ha láncszerűen fűzzük fel a síterepeket - egyiket a másik után.

Mariborsko Pohorje - zúzzunk a Plezuh-val!

Első helyszínünk a Magyarországhoz legközelebb eső Mariborsko Pohorje. A Maribor fölé magasodó síterepet mi első sorban a családi síterepek közé sorolnánk széles, lankás és különböző hosszúságú sípályáival, családbarát szálláshelyeivel és gyors liftjeivel, amelyek folyamatos síelést tesznek lehetővé a nap folyamán.

"-Papíron" és klasszikus értelemben véve ez a síterep Szlovénia legnagyobb síterepe, ami bizonyos szempontból talán igaz is (pl. világkupa futamoknak helyet adó óriás-műlesikló versenyeket tudhat magáénak, amelyeknek 50 évre visszamenő tekintélyes múltjuk van), ám a többi síterep fejlődésével - mezei síelő szemmel nézve - mi már másnak ítélnénk oda ezt a címet. Mint Szlovénia legalacsonyabban fekvő síterepe, az időjárási viszonyokra is a legérzékenyebb, így elsőként szenvedi meg az idő felmelegedését, tehát a síszezon is itt a legrövidebb. Egyértelmű előnye viszont a közelsége, bár ha hajlandóak vagyunk akár még 1 órát utazni, máris egy magasabban fekvő helyszínen, Roglán találjuk magunkat.

Meglepetés #1:
Bármennyire is jól ismerjük már Maribor síterepét, eddig egy izgalmas különlegességet sikerült eltitkolniuk előlünk: a Plezuh-ot. A Plezuh egy olyan egyszerű felépítésű szánkó, amely bizonyos sebesség mellett veszedelmes eszközzé is tud válni, ugyanis baromi nagyot lehet röpülni róla. Helyben bérelhető és lehetőleg magunkkal együtt egészben vigyük vissza..

Rogla - az első számú kedvenc!

Ahogy fentebb írtuk, hamarosan - és ugye gyorsan - tovább is álltunk Rogla síterepére, ahol utunk ideje alatt a legjobb minőségű hó fogadott bennünket. Gyors sífelszerelés bérlést követően, máris a pályán álltunk, hogy kihasználjuk a csodás hóviszonyokat. Igaz, az itteni pályák nem olyan hosszúak, ennek ellenére roppant lendületes és élvezetes síelést tesznek lehetővé.

A gyerekek síoktatására egy külön kis pályarendszer áll rendelkezésre, amelynek tetején kellemes hütte, egy iglu és egy mini gyerekváros is helyet kapott. Ezen kívül nagyon pozitív kezdeményezésnek találtuk, amit itt láttunk: első alkalommal találkoztunk mozgássérült síelőkkel, akik egy speciális síléccel ellátott szék és két síléces bot segítségével élvezhették a síelést, sőt, számozott mellényükből ítélve valószínű, hogy versenyeket is szerveznek számukra.

Meglepetés 2#:
2017-es újdonság Roglán a lovas síjöring, amelyet a Pesek hütte szomszédságában található lovasfarmon szerveznek, és abszolút újszerű élményt nyújt a síelők számára. A lovas síjöringet akár gyerekek is kipróbálhatják, kizárólag biztos sítudás szükséges a produkcióhoz, amely garantáltan hatalmas élményt nyújt! Ha pedig megéheztünk, a legfinomabb falatok a Pesek hüttében várnak, amelyet szintén nem érdemes kihagyni. A hüttétől egy erdei úton tudunk visszacsúszni Rogla sípályáihoz, így ismét visszakapcsolódhatunk a síelés körforgásába.

Golte - hamisítatlan pályaszállás

Újabb kb. 1 órás autóúttal érkezünk meg Golte síterepére, amelynek bázisa maga a hotel és ahová a völgyből induló kabinos sífelvonóval juthatunk fel. A Golte sípálya a tipikus 2 in 1, ahol ha a legjobbat akarjuk, valóban nem érdemes máshol megszállni. Tökéletes autómentes kikapcsolódás a hegyek között, ahol a sípályákhoz már közelebb nem is kerülhetünk. A hotelben remek étterem, sportbolt és wellness részleg gondoskodik a vendégek igényeiről és kényelméről.

Megfelelő hóviszonyok és időjárás esetén jégfalmászásra, siklóernyőzésre, szűzhavas síelésre, sífutásra és hótalpazásra is van lehetőség, így az adrenalinfüggők a síelésen kívül több sportot is kipróbálhatnak.

Cerkno - a második számú kedvenc!

Cerkno síterepe határozottan kedvenc, csak egy a baj vele, hogy másoké is... Utazásunk alatt itt találkoztunk a legtöbb síelővel, így aki vérbeli pályaélményekre, igazi szlalompartira és hüttebulira vágyik, annak Cerkno tökéletesen megfelelő úti cél. A reggeli órákban kihívást jelentett a síiskolás gyerekek kígyózó sorainak kerülgetése, ezzel együtt igazán vidám képet festett a pálya a színes egyenmellényekben sorakozó kicsik látványával.

Ám ahogy eljött a délidő, a pályák varázsütésre megüresedtek, így már jobban ki lehetett használni a sípályák teljes szélességét és hosszát. A hangulat miatt azonban érdemes a síelést olykor-olykor megszakítani és a síterep egyetlen hüttéje, az Alpska Perla felé venni az irányt, ahol a napsütést forró csokival, kávéval vagy Union sörrel a kézben maradéktalanul meg lehet ünnepelni. A hüttés életérzést kifejezetten emeli a hangszórókból áradó sramlizene, amely mellett gyakran felcsendül a sörösüvegek koccanása is. Az étteremben pedig nagyon finom hagyományos szlovén ételeket kóstolhatunk meg.

Meglepetés 3#:
Ha tetőfokára hág a hangulat, az Alpska Perlában napközben nem ritka a síbakancsos táncos mulatozás sem, így aki a DJ pultja elé téved ne csodálkozzon, ha hirtelen egy szimpatikus bakancsos úriember táncra kéri.

Cerknon, az Alpska Perla napozó teraszán Forrás: www.mozgasvilag.hu
Az Alpska Perla napozóterasza megtelt

Vogel - cool down, azaz csak kényelmesen

Cerkno után Vogelre érkezve kicsit csendesebb vizekre eveztünk. A hely varázsából némileg elvett az, hogy nagyon kevés hó volt, a gondos pályakarbantartás ellenére sajnos néhol már a kövek is kilátszottak a sípályán.

A síelőket szerencsére nem rengette meg ez a tény, napsütéses nap lévén különösen megnövekedett a napozók száma, akik kényelmesen elnyújtózva élvezték a melengető napsugarakat. A második legízletesebb ételeket a roglai Pesek után pedig itt a Vogelen, a Merjasec hüttében szolgálták fel, ahol ismét hagyományos ételeket kóstolhattunk, amelyek mindenféle magasztalás nélkül is emlékezetesen finomak voltak. Említésre méltó még a helyi "szörny-sör", amely Loch Ness után szabadon talán a Bohinji-tó szörnyéről kapta a nevét.

Meglepetés 4#:
A Bohinji-tó teljesen befagyott a völgyben és nem tudtuk megállni, hogy ne csúszkáljunk rajta. Hatalmas élmény volt szinte egyedül a csendben, a tó közepén a befagyott jégen állni és körben a magas sziklakaréj védelmét és a természet erejét érezni. Különleges és egyedi pillanat volt ez, amelyet akár korcsolyával is érdemes átélni - már amennyiben helyieket is látunk a jégen, mert akkor valószínűleg biztonságos a jégvastagság.

Pokljuka - a szlovén sífutás bölcsője

Bohinjból kevesebb, mint 1 órás autóúttal közelítettük meg Pokljukát, a szlovén sífutó sport központját. Sífutni ugyan már sok helyen lehet, de Pokljuka népszerűségben még mindig tarol. Rengetegen érkeznek ide sportolni, de akár azért is, hogy a gyakran megrendezésre kerülő sífutó- ill. biatlon versenyeken szurkoljanak.

Az aréna mellett közvetlenül találjuk a főépületet, amelynek napos lelátójáról maradéktalanul élvezhetjük a versenyek izgalmas pillanatait és míg a versenyzők pontjaikért izzadnak, mi belefeledkezhetünk a lelátón felszolgált forrócsokoládénkba. A helyszínen egy kölcsönző gondoskodik azokról, akiknél nincs sífutó felszerelés, így oktatóval vagy anélkül mi is elindulhatunk a versenyzők nyomában, hogy felfedezzük a klasszik vagy skate sífutó ösvényeket.

Hátrahagyva Pokljukát, tovább indulunk a természetesen csak 1 órányi autóútra található Planica Nordic Center felé, amely Kranjska Gora mellett található.

Planica Nordic Center - az európai síugrás egyik fellegvára

Planica jelenleg nem csak a síugrók számára vágyott és különleges úti cél, hanem a sífutók és a kíváncsi érdeklődők számára is. A felújított Planica Nordic Center ugyanis minden látogatónak tartogat valami izgalmasat. A központ körüli teljes sífutópálya-rendszer hossza 40 km, amely Kranjska Gora, Rateče és Tamar településeit fogja össze. Ha pedig nem sífutóként érkezel, akkor is van bőven látnivaló: a központ épületében helyett kapott egy interaktív síugró múzeum, szélcsatorna, étterem és 360 fokos körpanorámát kínáló tetőterasz.

Meglepetés 5#:
A központi épület parkolóháza alkalmas arra, hogy nyaranta sífutópályát alakítsanak ki benne, így a hó elterítésével és hőmérsékletének megőrzésével többszintes sífutópályát biztosítanak a nyári hónapokban is megszállottan sífutni vágyóknak.

És ez még nem minden: télen-nyáron lehetőség van a legnagyobb síugró sánc felett -olni, amely kivételesen extrém kihívás a drótkötél meredeksége miatt. Aki elég bátorságot gyűjt és elindul a 202 m esésű zipline-on, az 566 méteren, néhány másodperc alatt maximum 85 km/h-val érkezik meg a völgybe. Ami biztos, ez egy kivételes élmény egy kivételes helyszínen!

A zipline borzongás után - még érlelődik bennünk a gondolat, hogy ki merjük -e próbálni - alig néhány perces úttal betértünk Kranjska Gorába, hogy megvárjuk, míg leszáll az est, és ezt a méltán izgalmas napot egy éjszakai síeléssel zárjuk le.

Planica Nordic Center Forrás: www.mozgasvilag.hu
Planica fentről

Kranjska Gora - éjszakai síelés a nap fénypontja

Az éjszakai síelést már sok síterepen ki lehet próbálni, ez már talán nem számít annyira újszerűnek, ám akárhányszor is száll le az este, újra izgalom tölt el minket, amikor a pálya csúcsán állunk. Ez alkalommal vagy annyira elfáradtak napközben az emberek, vagy inkább a wellnessben ültek, hogy a pályán alig lehetett síelőt látni. Ilyenkor érdemes kihasználni a lehetőséget, hogy szinte miénk az egész pálya. Az este folyamán általában 2-3 órát lehet síelni, ami egy aktív nap után igazából pont elég. Ha nem is minden alkalommal, de egy-egy lazább nap után érdemes kipróbálni!

Kranjska Gora után utolsó célpontunk Krvavec síterepe, amely - láss csodát - szintén további 1 órányi utazásra található.

Krvavec - a felhők felett lebegő síterep

Érkezésünkkor enyhén szitáló ködben csak remélni tudtuk, hogy bizony odafent sütni fog a nap! Nem is kellett sokat várnunk, a kabinos felvonóval nemsokára a felhőtenger fölé emelkedtünk, és a látvány önmagáért beszélt! Amerre a szemünk ellátott, végeláthatatlan felhőtenger úszott alattunk.

Krvavec gyakorlati szempontok alapján inkább nevezhető Szlovénia legnagyobb síterepének, magassága, sípályáinak száma és fekvése alkalmassá teszi valóban arra, hogy így gondolatban megszavazzuk neki ezt a címet. A síterep jelenleg is fejlődik, további szálláshelyek kialakításán dolgoznak, amelyből egyelőre az igényekhez képest kevés van.

Rövid krvaveci látogatásunk alkalmával magunkba szívtuk az előbb említett kivételes természeti jelenségnek a látványát, és lassan búcsút vettünk Szlovénia síterepeitől. Alighanem bőven kimaxoltuk a kínálkozó lehetőségeket és átéltünk megannyi izgalmas kalandot, amit bármikor megismételnénk!

Szállásajánlatok a síterepekhez közel:

- Vogel:
- Kranjska Gora: Restaurant Kotnik
- Krvavec:

Az utazás lehetőségét ezúton is köszönjük az MGM Média Optima d.o.o.-nak!