Középkori templomtúra a Balaton-felvidéken III. Túra

A Középkori templomtúra a Balaton-felvidéken III. Túra hossza 83 Km. Az útvonal szintemelkedése 700 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Szakaszonként földúton haladó túra a Balaton-felvidék egyik igen szép helyére, Nagyvázsonyra is elkalauzol minket. Ismét fölkeresünk néhány templomromot, nevezettességet. A kiinduló és végállomás könnyen megközelíthető gyorsvonattal is.

Beküldő:
T.P. Góliát

Részletes leírás (galériához klikk a képekre):

Pontok

Magyarázat, látnivaló

001

Ajka, vasútállomás, balra fordulunk.

002

Körforgalom, balra, Padragkút felé

003

Úrkút - Padragkúti elágazás, jobbra, Padragkútnak

004

Kereszteződés (felettünk az egykori csilleszállító pályák védőhídjainak nyomai), egyenesen Padragkútnak

005

PadragkútDevecseri elágazás, egyenesen tovább

006

Halimbai elágazás, egyenesen tovább. A Bakony hegyeivel találjuk magunkat szembe, de a kilátás azért kárpótol minket

007

Öcsi elágazás, jobbra be a falu felé

008

Öcs, alig látható fatáblán jelzés az Y elágazásban, miszerint jobbra Taliándörögd. Erre gurulunk tovább. Ismét emelkedők következnek, de a panoráma innen is szép

009

Taliándörögd, T elágazás, egyenesen be a faluba

010

Taliándörögd, a falu vége felé fa tábla jelzi: jobbra találjuk a templomromot

011

TaliándörögdSzt András templomrom. Árpád kori templom. A gótika idején új templom épült, a régi alapfalai megtalálhatóak a templomhajóban. Romjai a mai napig igen impozánsak.

012

Vissza a falu főutcájára, balra lefelé

013

Mosókút

014

Taliándörögd, barokk Plébániatemplom (1754-90). Eredete 1230 körüli, majd a XIV. szd-ban gótikus átépítés következett. Ennek szentélye a mai áttájolt templom mellékkápolnája

015

Taliándörögd, T elágazás, jobbra, Kapolcsnak

016

Kapolcs, balra fordulunk

017

Vigántpetendi elágazás, jobbra be a faluba.

Hamarosan egy erősebb emelkedő szerpentinjén kell fölmásznunk.

018

Nehezen észrevehető K (kék) jelzés bekötőútja balra. Legyünk óvatosak és figyelmesek, meredek a levezetés az útról az ösvényre (át kell emelni gépünket). Innen hosszú szakaszon földúton haladunk.

019

Tálodi kolostorrom balra a fák között. A kolostort a pálosok részére a XIII. szd-ban alapította és építette a Gulaffy-család. Szt. Erzsébet tiszteletére szentelték föl. A XIV. szd-ban gótikusan átépítik, de a XV. szd. végére a pálosok elhagyják és a közeli Barátpusztai kolostorba költöznek (ezt is megnézzük a túra során). Ekkor ferenceseké lett a kolostor. 1552-ben felrobbantják, hogy a török ne alakíthasson ki erősséget belőle

020

Kinizsi-forrás. A kőfallal körülvett forrás hideg vize igen ízletes. A pálosok művelték meg, hasznosították, mint víztározó.

021

Ilona kápolna fa jelzőtáblája. Itt jobbra fordulva megtaláljuk a romot.

022

Ilona kápolna romjai. Az egykori Tálod falu templomának romjai. A XIII. szd. első felében épülhetett román stílusban. 1548-tól már elpusztult a falu.

023

Vissza az elágazáshoz, itt jobbra fordulva megyünk tovább

024

Y elágazás. Balra letérünk a K (kék) jelzésről.

025

Veszprémi országút. Jobbra fordulunk Nagyvázsony irányába. Innen országút egy darabon (forgalomra vigyázzunk).

026

Amint beérünk a településre egyből jobbra fordulunk (irányító táblák vannak) a K (kék) jelzésen.

[Ettől a ponttól némi kitérővel az országúton elérhető a Zichy-kastély sárgára meszelt felújított épületét. A XVIII. szd-ban épült késő barokk stílusban. 1820-ban átalakították, ekkortól áll a klasszicista előcsarnok oszlopos része.]

027

Újabb elágazás jobbra. Követjük a K (kék) jelzést, immár földúton.

028

Újból aszfaltútra térünk. Hamarosan egy lépcsősort látunk meg jobbra, ott felvisszük a gépünket a vár bejáratához.

029

Nagyvázsony, Kinizsi vár. Középkori várat a Vezsenyi család a XV. szd. elején építette. Hadi szempontból igen rossz helyen épült, könnyű volt belőni a várba. 1472-től Kinizsi Pál a tulajdonos, ekkortól kényelmi szempontok és védelmi okokból átalakításokat végeznek. Mohács után Szapolyai János Bodó Ferencnek adta, 1528-tól Horváth testvéreké. Török időkben végvár, állapota fokozatosan romlik. 1649-től a Zichy család tulajdona, ezért nem is rombolták le 1702-ben: várbörtönnek, urasági épületnek használták. 1757-ben tűzvész pusztította el, ekkortól már hagyták összedőlni.

Követjük a K (kék) jelzést a bár oldalába. Hamarosan a temető bejáratához érünk.

030

A temető bejárata. Csendben átvágunk a temetőn (szálljunk le gépünkről!). Átellenben haladunk fölfelé, egy kis ösvényt látunk a szegélyező erdő felé. Ezt kerestük, itt bemegyünk.

031

Nagyvázsony, Szt. Mihály pálos kolostorrom. Szokták még Barátpusztai kolostorként is emlegetni. 1483-85-ban építette a pálosoknak Kinizsi Pál. Ide temették el őt is. Hatalmas gótikus építmény még romjaiban is tiszteletet parancsol. Fehérvár 1543-as eleste után elhagyták, s nem sokkal később, 1552-ben - Veszprém elestét követõen - felrobbantották az épületegyüttest.

032

Visszatérünk a temető bejáratához, ahol egyenesen az aszfaltozott úton megyünk tovább.

033

Nagyvázsony, Vigántpetend felé vezető országút kereszteződése. A kanyarba érünk ki, így egyenesen megyünk tovább a település (templomok) irányába

034

Nagyvázsony, Mencshelyi elágazás, itt egyenesen követjük a főútvonalat (lejtő út felé)

035

Nagyvázsony, Barokk kőhíd a Vázsonyi-séd fölött

036

Nagyvázsony, Szt. István templom. A templom elődje egy Árpád-kori templomocska, melyet Kinizsi Pál gótikusan kibővített 1481-ben. 1773-ban barokkosítják, de így is rengeteg középkori emlék maradt meg. Érdekessége, hogy csak Szt. István napján - augusztus 20-án - használják.

037

Nagyvázsony, Veszprémi országút. Jobbra, Veszprémnek tartunk.

038

Úrkúti (Kab-hegyi) elágazás. Egyenesen Veszprémnek

039

Tótvázsonyi elágazás. Egyenesen tovább Veszprémnek

040

Nemesvámos - Veszprémfajszi bekötőút. Jobbra befordulva áthaladunk Nemesvámoson

041

Balácai múzeum bekötőútja parkolóval. Itt balra a fehér murvás útra (óvatosan, csúszik!)

042

BalácapusztaRómai-kori villa romjai. A környék kiváló mediterrán jellegű időjárása miatt kedvelt hely volt a rómaiak számára. A villagazdaság a II. szd-ban kezdték el építeni, majd többszöri átépítések, bővítések során nyerte el mai nagyságát. Valószínűleg a IV. szd vége felé hagyták el.

043

Vissza a parkolóhoz, jobbra Nemesvámos irányába.

[Ha balra fordulunk hamarosan Veszprémfajszra érünk, ahol szép kálvária található - messziről látható]