Thule Chariot Sport 2 teszt Hír

Thule Chariot Sport 2 teszt Hír

Simon Ádám
Simon Ádám
2017/06/22
Nem csupán babakocsi, nem csupán kerékpáros utánfutó, nem csupán futó-babakocsi és nem csupán sí-utánfutó, hanem mindez egyben.
Hirdetés

Nem ez az első alkalom, hogy Thule gyerekszállítót tesztelek és valószínűleg nem is az utolsó, merthogy elég jók benne. Akár kerékpáros utánfutóról, futó-babakocsiról, vagy kerékpáros gyerekülésről van szó, a Thule megoldásai kivételesen igényesek és ez a mostani teszt alapján sincs másként.

A Thule Chariot Sport azoknak a szülőknek lett kitalálva, akik számára a kerékpározás, a túrázás, a futás, a sítúrázás és úgy ámblokk az outdoor sportok az élet alapvető hozzátartozói.

Az alapcsomag ezért tartalmaz egy kerékpáros és egy normál babakocsi szettet, és további kiegészítőkkel futó-babakocsivá, vagy akár sí-utánfutóvá is alakítható a Chariot (bár ez utóbbi a hazai hóviszonyok között élők számára kevésbé lesz döntő érv, maximum jól jön, ha egyszer úgy alakul). Gyerekként kényelmes utazást kínál jó kilátással, felnőttként pedig lehetővé teszi, hogy szülővé válás után szinte azonnal folytatódhasson az aktív élet, másrészt mindezt "vacakolás-mentes" kivitelben tálalja.

Thule Chariot Sport 2 Forrás: Mozgásvilág.hu
Thule Chariot Sport 2
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Kényelem, kilátás, nyílászárók

Utasként egy kényelmes, párnázott és dönthető háttámlás fotelben lehet átvészelni az utazást, panoráma szélvédővel és jól szellőző oldalablakokkal. Az oldalablakok és a szélvédő alapesetben hálós, ami a legtöbb repülő rovart távol tartja, de a kellemes levegő akadálytalanul juthat át rajta. Előre és oldalra is lehet átlátszó esővédő fóliát tenni (mind alaptartozék) oldalra ráadásul "gyárilag fóliázott" kivitelűt. Ha nagyon sütne a nap, arra az esetre egy napellenző kiegészítőt pattinthatunk fel, ami nagyjából az egyharmadát fedi le a kocsi elejének, tehát az arcot eltakarja (vagyis a napot az arc elől), de a légáramlást nem zárja el.

Méretek

Nálam az egyszemélyes változat járt, de kapható kétszemélyes kivitelben is. Az alapmodell fél éves kortól ajánlott, de külön beszerezhető hozzá bébi-adapter, ha ennél is fiatalabb emberkét szeretnénk szállítani.

A maximális terhelhetőség csomagokkal együtt 34 kg. Ez a felső határ nem a szerkezet teherbírására vonatkozik, sokkal inkább a menettulajdonságok biztonságosan tartására és nyilván kezelhető rugalmasan, ha a kedvenc plüssállattal együtt már 34,5 kg-ot nyomna a mérleg. Ami a szállítható gyerek méretét illeti, nagyjából 111 cm-es testmagasság az, amivel még biztonságosan el lehet férni bukósisakkal együtt az utastérben. Az utasteret egyébként egy masszív szerkezet veszi körbe (felül két keresztrúd is van), ami még extrém esetben, borulás esetén is megvédené a gyerkőcöt.

Egyébként a fenti méreteket a használati utasítás egyik melléklete is tartalmazza és érdekesség, hogy világszerte általában 22 kg a szállítható gyerek megengedett felső súlyhatára, az EU-ban pedig csak 15 kg (már ha jól értelmeztek az ikonokat).

170620-thule-coaster-1-.JPG Forrás: Mozgásvilág.hu
170620-thule-coaster-1-.JPG Forrás: Mozgásvilág.hu
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Amit nagyon szerettem az egyszemélyes verzióban, az a mérete, pontosabban a szélessége (62 cm). Kényelmesen átfér egy átlagos egyszárnyú ajtón is és nem szélesebb, mint a kormányom, így kerékpáros menet közben is jól kiszámítható volt, hogy elférünk-e a szűk helyeken (a kétszemélyes változat amúgy mindössze 10 cm-rel szélesebb).

Babakocsi üzemmód

A be- és kiszállás idejére a lábbal aktiválható "kéziféket" célszerű használni, mert így lehet gond nélkül elvégezeni a műveletet, akár önjáró a gyermek, akár a szülő emeli be az ülésbe. A párnázott beltérben a megszokott, 5 pontos biztonsági övvel biztosíthatjuk be a gyerekeket, a két oldalsó csatot egyenként bekattintva. A méretre állítás Thule-módra nagyon egyszerű és kényelmes. A babakocsi kapaszkodóján középen helyezkedik el a tárcsafékeket aktiváló fék-markolat, amit magunk felé tekerve megállítható a Chariot. Ötletes megoldás, mert a babakocsit hátrahúzva szinte automatikusan elfordul a markolat és könnyen megállítható a jármű. A nagy hátsó kerekekkel jól vehetők az akadályok és a két első bolygókerékkel könnyen irányítható. Az utas komfortjáról az állítható laprugók is gondoskodnak, amit a teher függvényében szabályozhatunk.

Kézifék - Thule Chariot Sport 2 Forrás: Mozgásvilág.hu
Kézifék - Thule Chariot Sport 2
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Kerékpáros üzemmód

A Thule Chariottal a gyerekszállítás nem csak tologatva, hanem kerékpárral húzva is lehetséges. A kerékpár hátsó kerekének zárjához kell rögzíteni a befogadó adapter, amibe a gömb-végű konzol-rúd becsatolható. Azon kívül, hogy az adapterből csak előre felé húzható ki a konzol (tehát így menet közben esélytelen, hogy kioldjon), biztonsági retesszel és plusz egy szokásos biztonsági zsinórral rögzíthetjük. A Chariot bal oldali befogadó nyílásába kell bedugni a konzolt és ezt egy kulcsos zárszerkezettel is fixálhatjuk. Ez a kulccsal lezárás igazából akkor teljesedik ki igazán, ha a kerékpárra is kulcsos adaptert szerelünk (a leírás alapján külön beszerezhető ilyen is), mert akkor érhetjük el, hogy illetéktelenek ne szerelhessék le a kerékpárról a Chariotot. Így alapesetben arra jó a dolog, hogy magát a konzolt, illetve a bal oldalra eltárolt bolyó-kereket ne lehessen kihúzni kulcs nélkül, de tulajdonképpen mást nem biztosít. Ja, mert azt még nem mondtam, hogy kerékpáros üzemmódban a két első kereket ki kell szedni és az arra kialakított tároló állásba lehet a kocsi elején. A műveletet egy oldalsó kallantyúval lehet kivitelezni, vagyis azzal tudjuk kioldani a kerekek rögzítését (akkor vagyunk ügyesek, ha nem látszik a kallantyú piros festése).

Thule Chariot Sport 2 Forrás: Mozgásvilág.hu
Thule Chariot Sport 2
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

A kerékpár és a Chariot összeillesztése után egyből feltűnt, hogy a kerékpár hátsó kereke nem a Chariot közepéhez esik, hanem egy kicsit arrébb (kb 10 cm). A méretadatok beigazolták a sejtésemet, hogy ugyanaz a konzol való a kétszemélyes változathoz is, ami éppen 10 centiméterrel szélesebb, mint az egyszemélyes. Lényeg-a-lényeg, gondot ez az asszimetria egyáltalán nem okoz és jobbra tartó közlekedés mellett egy piros lámpánál kényelmesen elérem az útszéli padkát anélkül, hogy az utánfutó veszélyesen közel kerülne az út széléhez.

Korábban olyan konzollal használtam kerékpáros utánfutót, aminek rugós volt a vége. Annál a megoldásnál erősen rángatta előre-hátra a kerékpárt az utánfutó, de a Chariot gömb-rögzítésével ha 100%-ban nem is, de jelentősen csökkent ez az effektus. Nyilván a plusz teherrel nem lesz ugyanolyan könnyed és fürge a kerékpározás, mint nélküle, de az utánfutó kerekeinek egyenletes gördülése és a praktikus konzol-kapcsolattal az emelkedők is jól abszolválhatók (amúgy maximum 25 km/h sebességet enged az erre vonatkozó szabályozás). A konzol kialakítása jobbra kanyarodásnál 45-, balra kanyarodásnál 90 fokot enged a kerékpár és az utánfutó között.

Thule Chariot Sport 2 Forrás: Mozgásvilág.hu
Thule Chariot Sport 2
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Kerékpáros üzemmód közben a Thule javasolja, hogy használjuk az esővédő ponyvát legalább előre, mert így elkerülhetjük, hogy a kerék által felvert por az utastérbe jusson.

A biztonsági előírásoknak elöl és hátul, valamint a gumikon megfelelő színű fényvisszaverők díszelegnek, de fényvisszaverő csíkok futnak a varrások mentén is. Maga a nálunk járt modell színösszeállítása is elég figyelemfelkeltő, de természetesen nem maradhat el az észrevételt növelő zászlócska sem.

Praktikum, tárolás

A Thule Chariot bőséges tárolókapacitással bír. Az utastérben kettő, kívül hátul egy nagy hálós zseb, leghátul egy nagy fedett tároló, kis belső zsebekkel kialakítva. Ha nincs rá szükség, ez a tároló felakasztható, hogy kisebb helyet foglaljon el. A hálós szélvédő két oldalt cipzárral nyitható/zárható és alul két műanyag csatolóval rögzíthető. Ha teljesen szeretnénk nyitva tartani az ülés elejét, az egész szélvédőt behajtogathatjuk a tető két rétege közé anélkül, hogy bármibe is bezavarna.

Praktikum - Thule Chariot Sport 2 Forrás: Mozgásvilág.hu
Praktikum - Thule Chariot Sport 2
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

A Thule az olyan praktikus megoldások miatt lett ezúttal is kedvenc, mint a kerékpáros konzolnak használaton kívül helyet adó tartó, ami az utánfutó összehajtásakor a rögzítést is szolgálja. De ugyanilyen finomság az esővédő rögzítéséhez használt gumikarikákra felvarrt fogóka, aminek nagyszerűségét akkor lehet igazán felismerni, ha nincs.

Tegyük el

Ha éppen elspájzolnánk, vagy autó csomagtartójában szállítanánk a Chariotot, akkor sem kell szerszámhoz nyúlnunk. Biztonsági gombok megnyomásával szinte magától hajtódik össze a szerkezet, a kerekeket egyszerű gombnyomással lehet kiszedni és az összehajtott utánfutót integrált kallantyúkkal fixálhatjuk. Az összehajtott utánfutót egy átlagos lépcsős hátú autó csomagtartójába gond nélkül be lehet süllyeszteni, az persze autónként eltérő, hogy ezen kívül mennyi hely marad a többi csomagnak.

Összezárva - Thule Chariot Sport 2 Forrás: Mozgásvilág.hu
Összezárva - Thule Chariot Sport 2
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

KRESZ

Nem. Az interneten található, kerékpáros közlekedéssel foglalkozó összefoglalók alapján az ódivatú, a korral egyáltalán nem haladó KRESZ (vagyis pontosabban a Köhém) még mindig nem engedélyezi az utánfutóval való személyszállítást. Utánfutó oké, gyerek a bringán oké, de gyerek az utánfutón nem oké: vagyis a KRESZ egyáltalán nem oké (gondoljunk csak a szürke rendszám körüli bohózatra). Ettől függetlenül számtalan szülő (mi is) használ kerékpáros utánfutót gyerekszállításra Magyarországon és a tapasztalatok szerint az életszerűség ezen a téren íratlan szabályként felülírja az írottat. Vagyis nem igazán hallani olyan esetről, hogy egy kellemes tókerülő kerékpártúrát egy rendőri intézkedés utánfutóban gyerekszállítás miatt elrondított volna (ezirányú tapasztalataitokat szívesen fogadjuk).

Thule Chariot Sport 2 Forrás: Mozgásvilág.hu
Thule Chariot Sport 2
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Megjegyzem, hogy az között akárhogy próbáltam, jelenleg nem találtam meg azt, hogy tiltva lenne a gyerekszállítás utánfutón. 

A Thule Chariot méltó a gyártó hírnevéhez, maximálisan igényes és praktikus úgy, ahogy van. A sokoldalúságnak és a minőségnek megkérik az árát is, de fontos hangsúlyozni, hogy

a Thule Chariot Sport nem csupán egy babakocsi, nem csupán kerékpáros utánfutó, nem csupán futó-babakocsi és nem csupán sí-utánfutó, hanem mindez egyben, egy idő-, és stapabíró kivitelben.

A Thule Chariot Sport 2 kerékpáros gyerekülést a Hekki Kft-től kaptuk tesztelésre.

Hirdetés