Menü

2018.06.05.     Hozzászólás 0

Shimano XTR 2019

1x12 és még sok ínyencség



Először megjelent a Sram 1x12-es rendszere, amit ügyes marketing húzások előztek meg. Érdekes módon megértettem, azaz megettem, ahogy tetszik. 

Az újítások kellenek, hogy legyen mit eladni, de a fölösleges és a forradalmi között nagyon nagy a különbség. Az előbbi eltűnik, az utóbbi fennmarad. Az 1x12-es váltás számomra elsőre érthető volt, még akkor is, ha az utóbbi időszakban minden arról szólt, hogy minél több sebesség annál jobb, erre tessék, most mégis a kevesebb a nyerő?


Ellentmondás szagú a dolog. Igen ám, de az 1 x12 esetében minimális az eltérés a váltási tartományban a 2x10-hez képest (ami számomra a legoptimálisabb…) ellenben kisebb a súly, kevesebb kezelőszerv, semmi keresztbe váltás stb…


Aztán kipróbáltuk és hát kétségekkel fogadtuk…Cikk itt


Az új Shimano XTR


A Shimano nem csapott bele egyből a levesbe, szépen kivárta az idejét és tervezett. És ha nagyon marketingszagút akarnék írni, azt írnám, hogy a Shimano megalkotta az 1-x12-t, ami működik.
Persze ez így nem igaz. A Sram rendszerét azóta sokan használják, biztos jól működik, hiszen Nino is ezzel csapatja és azóta összebringázgatott egy pár aranyérmet és első helyet. A Shimano rendszerét egyelőre mindössze 3-an, mondjuk ők sem a futottak még kategóriát képviselik. A nove mestoi világkupán pl. Jolanda Neff, az aktuális cc világbajnok és Mathieu van der Poel Világ-, és Európa-bajnok cyclo-cross versenyzőből avanzsált montis tesztelte az új XTR szettet.

Az XTR szett Forrás: Shimano

Itt vannak a képek! Klikk!


Mit lát a hétvégi harcos bringás az új XTR-ben (kerékpárzsargon érthetően)


10-51-es és 10-45-ös fogaskoszorú


2 változatban lesz kapható a rendszer, ami persze, hogy nem lehetett ugyanúgy 50-es, mint az amerikai vetélytársé, ellenben fokozatosabb átmenttel lett tervezve.
Ennek a fejlesztésnek az eredménye az 10-51 fogú fogaskoszorú, ami az alsó soroknál 2, a középsőknél 3-4-5, majd a legfelső 3 lánckeréknél 6 fogas ugrásokkal rendelkezik (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51) az egyenletesebb pedálfordulatért. Megjelenik az XTR kínálatában a 10-45 12 sebességes fogaskoszorú is (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45) a gyorsabb, vagy kevésbé meredek pályákhoz. A 10-45 (CS-M9100-12) fogaskoszorú azon XC versenyzőknek való, akik a kis ugrásokat szeretik a fokozatok között és fontos nekik a súly csökkentése is, míg a 10-51 (CS-M9100-12) a minden hegyet megmászó trail ridereké.
Mindkét fogaskoszorú feltűnően különböző fémeket használ a különböző lánckerekekhez, hogy a legjobb egyensúlyban tartsa a súlyt és tartósságot. A legnagyobb lánckerekek alumíniumból, a középsők titániumból, míg a legkisebbek acélból készülnek.


Értsd: ha átlagos bringás vagy, de mégis a profik által használt felszerelést szeretnéd, válaszd a 10-51-es rendszert. A váltástartománya megfelelő lesz, azaz fel fogsz tudni tekerni a meredek emelkedőkön is. Ha csak dimbos-dombos tájakon kerózol, akkor elég lehet a 10-45.


Ugyanez a fejlesztés tett lehetővé még egy ügyes húzást- mivel felszabadult egy „hely”, (nincs első váltó ugye) oda el tudjuk a helyezni az ugyancsak az új XTR rendszerben debütáló „drop post” (nyeregcső teleszkóp-a szerk.) kart. A végeredmény letisztult és ergonómikus. A kerékpárunk kormánya (cockpit) többé nem úgy néz ki, mint egy Boeing vezérlőpultja.

2x12- Mi van, ha mégsem elég az 1x12


A 2 x 12 sokkal szélesebb rétegnek szól. Alapvetően az új XTR az 1x12-ről különleges, tehát a 2x12 első ránézésre kicsit érthetetlen. A Shimano nyilván kereskedelmi megfontolásból szélesebb réteget is ki akar szolgálni, ami valljuk be érthető. Kevés az 1x12 de mindenképpen XTR-re vágysz, akkor ezt neked találták ki.


Mono lever- Egykaros váltás


Ebből az elgondolásból azonban kisült egy ügyes fejlesztés. A Mono Lever egy egykaros váltókar a 2-es rendszerekhez első váltójához. Megspóroltunk egy kart és hülyebiztos lett a váltás.  

Új XTR fékek


Végre van 4 dugattyús! (is) – mivel XC felhasználásra marad a két dugattyús változat is. Az új 4 dugattyús XTR fék az enduro szakág kedvelőinek szól. A 4 dugyattús fékek fékereje jóval nagyobb, mint az XC és átlag mtb-oknál használt 2 dugattyús fajták. A profi versenyzők kiegészítő választásai, miszerint teljes Shimano szett mellett is Saint fékekkel szerelték a bringáikat, érthető módon fejlesztésre ösztönözték a japán gyártó mérnökeit. Az XTR fékek az ígéret szerint kisebb súly mellett fékerőben pariban vannak az említett modellel. A versenyzők prioritásait, szerződéseit nem tudom hogyan fogja ez befolyásolni, de gyanítom a végfelhasználói piacon előnyt jelent majd, hogy egy teljes XTR szettben már a 4 dugattyús fékek is elérhetők lesznek.


Agyak


Ismét abból kell kiindulnunk, hogy az XTR az XT Race-t jelent. A Shimano legújabb fejlesztése, a SCYLENCE technológia, újra a versenyzők igényeit vette alapul, és ez az igény a csendes racsni volt.


I-SPEC-EV


A fék-, és váltókar pontos és ergonomikus beállítása kényes és fontos. Ez az amit, sem egy versenyző, sem pedig egy amatőr bringás nem hagyhat(na) figyelmen kívül. Ha beköszönt egy meredekebb szakasz, nem mindegy milyen gyorsan, milyen finoman találod meg a fékkart…
Az I-spec-ev tervezés lehetővé teszi, hogy több irányban is be tudjuk állítani a fék-, és váltókart. Az eddig fel le mellett 60 fokban egymáshoz képest dönthetjük is őket.


Akinek még mindig nem világos, az nézze meg Mr. XTR akarom mondani Horváth Szabolcs a Shimano magyarországi marketing menedzserének rövid videós bemutatóját:

 

 

Ajánló