Az egyszer-tizenkettő több mint az egyszer-tizenegy?

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc
2016/09/11
Frissítve:
2021/04/08
Elég megosztó volt már megjelenésekor is – és azóta sem változott ez a helyzet – az 1×12 fokozatú hajtás.
Hirdetés

1x12 fokozatú hajtás

Elég megosztó volt már megjelenésekor is – és azóta sem változott ez a helyzet – az 1×12 fokozatú hajtás. Magam részéről – aki kíváncsi minden technikai újdonság iránt, de a sok éves kerékpáros tapasztalattal kombinált gépész végzettséggel a hátam mögött eme kíváncsiságot kellő óvatossággal és kérdésekkel kezelem – vártam az első találkozást. Kíváncsi voltam, hogy menetközben meggyőz-e a rendszer arról, tényleg van értelme új technológiát létrehozni csak azért, hogy az eddigi jól bevált 10, 11 sorok végére odakerüljön még egy vagy épp kettő lánctányér, hogy még szélesebb tartományban tudjunk váltogatni…             

SRAM Eagle tapasztalatok

A Eurobike Media Days alkalmával sikerült is két olyan bringával gurulni, amiken már a SRAM Eagle nevű 1×12 hajtással voltak szerelve – ráadásul két különböző stílusú, egy merevfarú és egy fully modellen – de a körök végén nem az elégedett széles mosolyommal szálltam le a kerékpárokról.
 

Igazi ipari mestermunka a fogaskoszorú Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Igazi ipari mestermunka a fogaskoszorú
Kép forrása: Paraferee - Mozgásvilág.hu


Érdekes módon, mindkét tesztbringán ugyan azt a jelenséget tapasztaltam: az indulás után, több kisebb-nagyobb mászás és ezzel együtt váltást követően, rövid időn belül a felső áttételeken már nem futott stabilan a lánc. Nem temetve a rendszert, hisz ekkor még igen friss volt, vártam a további tapasztalatokat… Így amikor a Eurobike szakmai kiállításon a SRAM standjára tévedtünk, és megláttuk az egyik mérnököt épp a rendszert bemutatni, hamar neki szegeztünk pár kérdést.

Először is a hasonló hibák okát kerestük, melyhez hasonló problémát más tesztelők is leírtak időközben.

„Mivel ez egy igen kifinomult rendszer, több zavaró tényező is lehet, melyek befolyásolhatják a működést.”

Nagyobb, mint egy 180mm-es féktárcsa Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Nagyobb, mint egy 180mm-es féktárcsa
Kép forrása: Paraferee - Mozgásvilág.hu


Az érzékenységet három tényezővel szüntethetjük meg, csökkenthetjük:

Egy) a megfelelő bovdenháztípus kiválasztásával – semmiképp ne használjunk normál, egyszerű műanyag házat, csak teflonost, melynek sokkal kisebb a nyúlása. A keskenyebb sorok közti távolságból eredően sokkal érzékenyebb a nyúlásra. Plusz nem szabad "törnie" a bovdenház elvezetésnek.

Kettő) a váltókanál szögét jól kell beállítani – 100%-osan egyenesnek/függőelegesnek kell lennie, és 5 mm-nél kisebb lehet csak a váltótartófülhöz képesti eltérés!

Három) megfelelő nyomaték biztosítása – a váltókanálnak kellő erővel (10 Nm) kell feszítenie a láncot, mert máskülönben nem tudja a helyén tartania.

Ezen két utolsó beállítás helyességére ki is találtak egy 20 filléres műanyag sablont, amivel egy pillanat alatt láthatjuk, jól el e a váltókanál, és megfelelő erővel feszít-e. Itt csak egy kérdés merült fel bennem: vajon hány szervizben lesz ilyen sablon, az elkövetkező félévnyi időtartamon belül? Oké, aki a kiállításon kérdezett az Eagle-ről, az kapott egy ilyet ajándékba, de mi van azokkal akik nem kérdeztek rá, vagy el sem mentek a kiállításra??

És akkor még mindig ott van a lánc elhasználódási faktora, mely további működési problémákat idézhet elő – teszem gyors hozzá, hisz az egyszer-tizenkettő rendszer még vékonyabb láncot kapott, mint az amúgy is már elég vékonyka egyszer-tizenegy.
 

SRAM Eagle amatőröknek?

„De akkor ez a rendszer csak a profi versenyzőknek ideális, akik versenyről-versenyre megfelelő szervizháttérrel mennek?”

Gyorsan a SRAM technikus szívére tetetjük a kezét, mielőtt jönne a „persze” válasz, az általunk feltett kérdésre. Hm, de mi volt az a finom gondolkozásnyi szünet előtte? Na persze, a rendszert és az abban rejlő lehetőségeket a teljesítményorientált kerékpárosok fogják kiélvezni (illetve azok, akik az igen magas árat – cirka 1700 euro – meg tudják fizetni), ők pedig többségükben megfelelő szervizháttérrel rendelkeznek…

Szóval az 1×12 hajtás létjogosultságát most még nehéz megmondani. El kell teljen egy kis idő, míg használják annyit és annyian, hogy konkrét választ lehessen kapni. Bár az árából eredően nagy valószínűsággel hazai tapasztalat nem sok lesz...

Azóta

A cikk megjelenése óta eltelt négy évben igencsak stabilizálódtak az 1×12es hajtások. A Shimano XT illetve a gazdaságosabb Deore meglepően jól teljesített különböző teszt kerékpárokon próbálgatva. Bár hosszútávú teszten nem volt nálunk egyszer sem, a rövidebb időszakok során kegyetlen sarat, hideget és port is kaptak, de a fentnevezett két szett jól vizsgázott.

Hirdetés