Menü

2019.05.13.     Hozzászólás 0

Shimano piacra dobta a világ első gravel/bringatúra alkatrész szettjét

A kerékpáros piac mostanság a „gravel” alias sóder és az „adventure travel” alias bringatúrázás kifejezésektől hangos. Nem kellett sokat várni az erre a szegmensre koncentráló alkatrész családra sem. 


A Shimano Május-8 án jelentette be a GRX szériát, ami a Gravel és Adventure Biking szegmenst célozza meg.

 

Mi is az a gravel és adventure bringázás?

Ha nagyon lebutítva szeretnénk megfogalmazni akkor a gravel bringa egy nemi identitászavarban szenvedő klasszikus országúti, aki terepen érzi jól magát. Innentől kezdve viszont a hagyományos országúti alkatrészeinek a tulajdonsága, teljesítménye nem lesz elegendő.

 

Akcióban Forrás: Shimano

 

Milyen felszereltség kell egy outi-ra, aki mtb akar lenni?

Olyan, akinek a lelke MTB, de a kinézete országúti. A Shimano így fejlesztette a GRX szettet, amit kifejezetten a Gravel bringákra szán. Ebbe a döntésbe nyilván az is szerepet játszott, hogy úgy érezte, akkorára nőtt a gravel és adventure piac, hogy megéri ezt meglépni.

A Shimano GRX családba hajtókar, első-, és hátsó váltók, fék-váltókarok, és kerekek tartoznak. A Shimano most nem nyúlt a láncokhoz és a fogaskoszorúkhoz. Javaslata, hogy a meglévő outi vagy mtb termékeket használjuk.

GRX hajtókarok

A hajtóművek terén a számunkra izgalmas dolog, hogy a láncvonal 2.5 mm-nőtt az átlag országúti váltóhoz képest, ezáltal a megnövekedett helynek köszönhetően szélesebb gumikkal szerelhetjük a kicsikét, illetve a Shimano a 2 tányéros első hajtómű esetében megalkotta az eddigi legnagyobb áttétel tartományt, a 48-31-est. Ezen változtatások mind azt a célt szolgálják, hogy változatos terepen is agilisan, dinamikusan tudjunk tekerni.

GRX első-, és hátsó váltók

A váltókat is a rázósabb terepekre optimalizáltak. Az első váltók tökéletesen kiszolgálják az új hajtókarokat, a hátsó váltók csendes, sima, pontos váltást ígérnek rázósabb terepeken is a Shadow+ -nak köszönhetően. Hátsó váltóból 4 különböző típus érhető el attól függően melyik fogaskoszorút használsz.

 

A teljes hajtómű Forrás: Shimano

 

GRX fékek

Mivel a fékkarok outi stílusúak, de mtb teljesítménnyel kell, hogy rendelkezzenek a terepfelhasználás miatt, a GRX fékkarok magasabbak, íveltebbek az outi társaiknál és csúszásgátlós bevonatot kaptak ezáltal biztosítva, hogy meredekebb lejtőkön sem csúszik le a kezed a fékkarról.

Terep felhasználásnál fontos a fékerő, ezért a top kategóriás fék a GRX rendszeren belül megkapta a MTB világból ismert Servo Wave technológiát. Ha a koskormányt a felső csövön fogod, akkor a BL-RX812-L/R számú pót fékkarra is szükséged lesz, amit pontosan oda lehet szerelni, ahol neked szükséged van rá.

Terepen ma már elengedhetetlen, hogy a nyergünket kormányról vezérelve tudjuk állítani. A GRX rendszer 1x11-es hajtómű mellett a ST-RX810-LA fék-váltókarral a drop postot is irányítani tudja. Igen elegáns és hatékony megoldás. Nyilvánvalóan, ha elöl 2 lánctányér van, akkor marad a hagyományos megoldás és plusz egy kezelőegységet kell a kormányra szerelni, hogy a drop postot irányítani tudjuk.

 

Hátsó fékek Forrás: Shimano

 

GRX kerekek

A Gravel specifikus kerékszett ugyan nem boost szabvány, de 21.6 mm szélességével az mtb xc kerekekkel hasonló méretű. Jöhetnek a széles gumik!

Jó hír a pózereknek, influencereknek, hogy bármelyik GRX szettet választod, akár a 800-t, 600-t vagy 400-t, csak a GRX logó jelenik meg rajta, a szett típusa nem. Így bátran variálhatod az olcsóbb alkatrészeket, nem derül ki a turpisság.

Már ha számít.

 

Ajánló