Shimano országúti tárcsafék

Shimano országúti tárcsafék

Erdélyi Nándor
Erdélyi Nándor
2014/04/01
Miért éri meg országútira tárcsafékben gondolkozni?
Hirdetés

Azt tudjuk, hogy egy tárcsafék fejti ki a legnagyobb fékerőt, de hogy néz ki ez egy országúti bringán?

Tavaly mutatta be a Shimano az első tárcsafékét országúti kerékpárra. A rendszert a Di2 elektromos váltórendszeréhez tervezte, de most új mérföldkőhöz érkezett a gyár, ugyanis az új tárcsafék (mely ST-RS685 névre hallgat) már a 11 fokozatos, mechanikus Dura-Ace, Ultegra és 105-ös szettel kompatibilis.

Ezt a megoldást egyébként együtt mutatták be itthon a 105-ös szettel, mely több újdonsággal is büszkélkedhet. Ez az a szett, mely a még a nem méregdrága versenyző kategóriába tartozik, de a teljesen hobbi szinttől is messze van minőségileg, amolyan arany középutat képez kerékpározás világában. A 105-ös egyszer butítva, másszor egy az egyben örökli meg az előző évi Ultegra megoldásait melyek, az Ultegrát megelőzően, egy még korábbi Dura-Ace-ben mutatkoztak be. A 11-es váltórendszer ugyanakkor jövőre már ezen a szinten is bekerül az alapfelszereltségbe. A 105-ös bemutatóján a tárcsafékkel szerelt gépeket láthattunk, és egy kisfilmben be is bizonyították, hogy lejtmenetben a tárcsafék megbízhatóbb a korábbi megoldásoknál.

 

ST-RS685 országúti tárcsafék Forrás: Shimano
ST-RS685 országúti tárcsafék
Kép forrása: Shimano

Galériához klikk a képre!

 

Ám a tárcsafékes megoldás felvet egy-két problémát is. Az egyszerűség kedvéért képzeljünk el egy első kereket, mellyel egyenes úton haladunk és fékezünk. A tárcsafék ilyenkor csak a kerék egyik felét lassítja, míg a másikat nem. Ettől az egész kereket meghúzza a fékezett irányba. A mérnököknek erre tartós megoldást kellett találni, és a folyamatosan elpattanó küllők cseréje nem tartozott e közé. Így megerősítették a tárcsafék oldalát, 14 küllőt tettek a terhelt és 7 küllőt a másik oldalra. A kanyarbéli stabilitást kónuszos csapágyazással oldották meg, ezzel kicsit robosztusabb, de megbízhatóbb és tartósabb kerék lett az eredmény. Aki ilyen megoldásban gondolkozik, ne habozzon beszerezni a rendszerhez tartozó kerékszettet is, hogy az élmény ne váljon bosszúsággá és állandó küllő cserévé.

Természetesen az ásványi olajjal működő fékek kényelmesek, ergonomikusak, melyeket szélcsatornában is teszteltek. Egyenletesen magas fékteljesítményt ígérnek időjárástól függetlenül, köszönhető egy speciális hűtőmechanizmusnak és a tárcsa háromrétegű szendvicsszerkezetének, mely alumíniumból és rozsdamentes acélból áll össze. Ezt az állítást támasztja alá az a teszt, melyet két teljesen eltérő fékezési stílusú kerékpáros (hirtelen nagyot fékező, folyamatosan kicsit fékező) végzett az Alpok hosszú lejtmeneteiben. Így lehet Milánóban szél, a Shimano fékezni fog, Párizsban eső, a Shimano-val meg fogsz állni, Londonban napsütés, a Shimano még mindig fékezni fog, New Yorkban havazás… itt inkább ülj taxiba!

Miért éri meg összességében tárcsafékben gondolkozni? A nagyobb fékerőért, az egyenletesebb fékerőért (vizes tárcsa, vizes felni összevetésben jobb), és ezáltal egy megbízhatóbb, biztonságosabb rendszerért érdemes.

Hirdetés