Miért csak az e-bike-ot támogatja az állam?

Miért csak az e-bike-ot támogatja az állam?

Kakuk András
Simon Ádám
Kakuk András - Simon Ádám
2020/09/25
Mindenki nyugodjon le, elmagyarázzuk...
Hirdetés

Miután megjelent a hír az e-bike-ok állami támogatásáról, sokan nem értették (sőt, sok esetben ennek heves vitákkal tarkítva adtak hangot), hogy miért az e-bike-okat, miért nem a hagyományos kerékpárokat támogatják. Persze akármikor, akármilyen célcsoport kap valamilyen támogatást, mindig vannak, akik szerint annak a pénznek lenne máshol jobb helye is, ám jelen esetben, sokan konkrétan a hagyományos kerékpárok támogatását látnák jobb megoldásnak. Vagyis előállt egy "hagyományos kerékpár VS e-bike" helyzet.

No, erre adunk most választ saját meglátásunk szerint, illetve megszólaltattuk a szakma képviselőit is.

Csak e-bike, hagyományos bringa nem? 

Saját kútfőből, tapasztalatból a következőket tudjuk válaszolni: Egyrészt a hagyományos kerékpárok között bőven akad olyan, mely minimális befektetést igényel, ezért a legtöbb esetben itt nem beszélhetünk anyagi korlátokról. Persze  a felső határ ebben az  esetben is a csillagos ég, ám egy hétköznapi közlekedésre alkalmas kerékpárt szó szerint néhány forintból be lehet már szerezni. Mivel a támogatás inkább egy környezetvédelmi-, és közlekedési kérdés, el kell fogadnunk, hogy az állam célja ezzel nem az, hogy a már most is kerékpározókat támogassa, hogy ők szebb és jobb bringát hajthassanak. 

Az elektromos rásegítésű kerékpárok viszont (azon kívül, hogy a már eddig kerékpározók számára is képesek újfajta élményt okozni) alkalmasak teljesen új célcsoportokat is megszólítani: az idősekét, a hegyvidéken élőkét, a leizzadástól/elfáradástól félőkét, és a sznobokét, vagyis összefoglalva, az eddig nem elkötelezett kerékpározókét. Őket veszi rá arra, hogy az autójukból, helikopterükből, vagy akár a tömegközlekedésről üljenek át egy kétkerekű alkalmatosságra, tegyenek az egészségükért és segítsék a városokat ismét élhetővé tenni. Ebből pedig közvetetten a jelenlegi kerékpárosok is profitálnak, hiszen a kerékpárral közlekedők számának növekedése segíti a kerékpáros lobbit, magával hozza a kerékpáros infrastruktúra fejlődését és segíti az elfogadást a közlekedés többi résztvevőjének részéről is. Jelenleg pedig az e-bike-ok elég drágák, ezért az ember inkább kétszer is meggondolja, hogy beruházzon-e egybe.

A jelenlegi cél tehát nem a kerékpár-állomány minőségének javítása, hanem a kerékpárral közlekedők létszámának növelése. 

Ezt hivatott előmozdítani az állami támogatás, ami ráadásul közel sem a high-end, rongyrázós modellekre van kitalálva, figyelembe véve a 900 000 forintos felső korlátot.

Akkor a hagyományos bringás közlekedést nem is támogatják?

Röviden: De... azaz még nem, de majd igen.

Hosszabban: jelenleg az a faramuci helyzet áll fenn, hogy egy cég simán vehet az alkalmazottjának egy autót és támogathatja, hogy pöfékeljen a dugóban és ezt még bizonyos feltételek mellett le is költségelheti. Ha viszont kerékpárt venne neki, kizárólag azért (!!!), hogy munkába járjon, az természetbeli juttatásnak minősül és igencsak magas az adóvonzata.

Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpárgyártók és Kereskedők Szövetségének elnöke és Halász Áron, a Magyar Kerékpáros Klub marketingvezetője is megerősítette viszont, hogy elkészült már az a tanulmány, ami a hagyományos kerékpáros közlekedés támogatását vizsgálja. A tanulmány a Magyar Kerékpárosklub szakmai koordinációjával a KPMG Tanácsadó Kft. által, a Mobilissimus tervezőműhely bevonásával, az Aktív Magyarország kormánybiztosság anyagi támogatásával valósult meg, és fix kilométerdíj fizetését és vállalati kerékpárok támogatását javasolja. 

A tanulmány itt elolvasható: Kerékpáros munkába járás ösztönző rendszer

Ha lehet következtetni az eddigi trendek alapján, akkor joggal bízhatunk abban, hogy a Aktív Magyarország kormánybiztosság közbenjárására, a Magyar Kerékpárosklub lobbitevékenységének köszönhetően, a hagyományos kerékpárok céges vásárlását is támogatja majd az állam.

És addig is legyünk egészen nyugodtak, mert az e-bike vásárlási támogatás nem csak azok számára jár majd előnyökkel, akik ténylegesen kedvezménnyel jutnak hozzá egy pedelec bringához.

Hirdetés