Szerencsésen végződött kerékpáros balesetek Casco fejvédőben

Szerencsésen végződött kerékpáros balesetek Casco fejvédőben

Támogatott tartalom
Támogatott tartalom
2021/02/26
Hogyan úszható meg a kerékpáros baleset, akár figyelmetlenségből, akár önhibánkon kívül keletkezett? Három szerencsés kimenetelű történet Casco fejvédő tulajdonosoktól.

Okos ember mások kárán tanul - tartja a mondás. A következő három valódi történetből most ráadásul mások szerencséjéből is tanulhatunk, mert megtudhatjuk, hogy hogyan éltek túl kerékpáros baleseteket, függetlenül attól, hogy azok figyelmetlenségük miatt, vagy akár önhibájukon kívül jöttek létre. Hunor, Viktor és Ági a Casco cseregarancia érvényesítésének alkalmával (amikor a balesetben sérült, aktuális Casco fejvédőjük helyett féláron kaphatnak egy vadonat újat) mesélték el rémálomnak induló történetüket.

Csodaszarvas

A “kivédhetetlen” kerékpáros baleset

Hunor gyermekkora óta mindig is bringázott, majd tizenegy évvel ezelőtt elment tőle a kedve, amikor két bringáját is ellopták. Tavaly Pilisszentlászlóra költöztek, ahol a rengeteg kerékpáros útvonal és a (koronavírus miatt is) nagy számú kerékpáros láttán újra kedvet kapott, hogy nyeregbe pattanjon. Olyannyira, hogy egyből két bringára is beruházott, egy országútival és egy cross-trekkinggel fedezte fel a környék útvonalak. Felesége is fejvédőben kerékpározik, így elejétől kezdve egyértelmű volt, hogy Hunor is vesz magának egyet: “Amikor valaki először választ magának fejvédőt, nehezen tudja felmérni, hogy mennyire fontos kiegészítőt is választ magának, ezért az elsődleges szempont a kényelem volt. Így esett a választás a Casco Cuda 2 fejvédőre. A döntést tovább erősítette a Casco fejvédőkhöz járó cseregarancia, illetve az is, hogy egy barátom már 10 éve használ Casco fejvédőt megelégedettséggel”.

Nagyjából egy hét (kb 200 km) telt el balesetmentesen, aztán egy nap, Hunor még szürkület előtt elment egyedül egy órát bringázni. Pilisszentlászló és Pilisszentkereszt közötti országúti kerékpáros útvonalon van egy 4-5%-os lejtő 400 méter szintkülönbséggel. Ezen csorgott le éppen Hunor (a Strava szerint később visszanézve 45 km/h sebességgel), amikor egy szűk ívben bevett jobb kanyarban váratlanul egy szarvas (vagy őz) ugrott elé.

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-5
Éles teszt után egyértelmű a döntés
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-5
Forrás: Casco
Testsúly elöl a kormányon, SPD-s cipők becsatolva, mindkét fék erőből behúzva… fél pillanattal később Hunor megkezdte 8-9 méteres talajközeli repülését, hogy aztán a végén fejjel az aszfaltra csapódva érjen talajt. Egy ilyen repülés közben ijesztő a csend, miközben az ember tudja, hogy hamarosan nagyot fog csattanni…
aztakurva, ez most szar lesz…

Hunor - bár minden porcikájában érezte az esés erejét - egyből felállt és picikét megszédülve és az összekoccant fogainak hangjával a fülében azonnal a drága kerékpár, a szép bringás cipő és persze a fejvédő miatt kezdett aggódni. Sérüléseit első blikkre csak felületi karcoknak, horzsolásoknak ítélte meg és annak örült, hogy így egyedül az este fél nyolcas szürkületben, egy ekkora bukás után nem vesztette el az eszméletét és agyrázkódást sem szenvedett.

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-4
Csodaszarvas
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-4
Forrás: Casco

Térerő nem lévén, visszaült a bringára és indult is volna tovább, de előbb még a leesett láncot kellett visszatennie. 1-2 kilométerrel arrébb már sikerült felhívnia a feleségét, majd amikor megnyugodott, hogy nemsokára jön a segítség, megérkezett a sokk is: remegni és fázni kezdett, plusz nagyon örült neki, hogy nem kellett tovább tekernie, mert egy elég nagy emelkedő következett volna.

Másnap mentek el a balesetire, ahol kiderült, hogy a rengeteg felületi sérülés mellett egy kisujjficamot és törött orrcsontot, valamint a 3-as csigolyáról levált tövisnyúlványt is előidézett a bukás, de sem agyrázkódást, sem egyéb fejsérülést nem szenvedett. Az orrcsontot a földbe csapódás erejétől előre csúszó fejvédő okozhatta, az a teljesen szétroncsolódott fejvédő, ami egyben az életét is megmentette.

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-2
Ilyen egy rendes fejvédő bukás után
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-2
Forrás: Casco

Hunor szerint az eset tanulsága az, hogy egy ehhez hasonló, rajtunk kívül álló okból (keresztben átszaladó vad, hirtelen kivágódó kocsiajtó, stb.) keletkező helyzetek egyszerűen kivédhetetlenek. Az ilyen esetekre felkészülni csak úgy tudunk, ha gondoskodunk a megfelelő védőfelszerelésről. Eddig sem spórolt, de ezután sem fog a jó minőségű fejvédőn és még akkor is ugyanezt a modellt (Casco Cuda 2) választotta volna, ha nem féláron kapja meg. 

A baleset után két hónapig még nyakmerevítőt kellett viselnie, de 5-6 hét múltán már óvatosan visszaült a kerékpárra. 

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-8
Casco Cuda 2
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-8
Forrás: Casco

Casco Cuda 2

Ezúttal nem adta ki…

Önhibából fejjel a sziklának

Viktor a HHH-n, egy kiépített DH-pályán bringázott, ahol két visszafordító követte egymást (a második kanyar után elég lejtős, kikopott vízmosás következik). Az első kanyarba túl gyorsan érkezett, túl nagy ívben sikerült csak kanyarodnia és a pedál beakadt egy fatörzsbe.

Ahogy ilyenkor egy rendes bringa szokott, úgy Viktor kerékpárja is azonnal nullára lassult, ám Viktor teste repült előre.

Nem sokáig repülhetett szabadon, mert a lába beakadt a bringába, ezért fejjel előre egy arra járó sziklaszirt sarkának csapódott, ami a Casco MTBE2 tetején látható horpadáson is kivehető. Itt még nem ért véget a kálvária, mert az időközben Viktor után eredt bringájával néhányszor átfordultak még egymáson a meredek terepen.

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-6
Ezúttal nem adta ki
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-6
Forrás: Casco

Az esés után azonnal felállt és - bár soha nem volt része bunyóban - úgy érezte magát, mint aki kapott egy tisztességes jobb horgot a ringben. Ez is csak néhány másodpercig tartott, a kép kitisztult, a csontelmozdulásos kéztőcsonttörés fájdalma vette át a szerepet és az, hogy leltározza szétszóródott kerékpárját, szemüvegét és egyéb cuccait. Szerencsére a kerékpárnak - mivel figyelmesen Viktor testére esett -, nem esett baja.

A fejsérülés azonnal kizárható volt, agyrázkódást nem szerzett, de egy nappal később fájlalta a fejbőrét, amit valószínűleg a fejvédő csavarodása okozhatott, miközben becsülettel nyelte magába a becsapódás energiáját. Ennek nyomai a külső horpadáson kívül főként belülről láthatók: bár az ütés középre érkezett, az EPS hab azoknál az illesztéseknél kezdett el szétrepedni, amelyeket a mérnökök kifejezetten ebből a célból terveztek oda.

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-11
Tervezett energiaelnyelés
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-11
Forrás: Casco

Bár az MTBE 2 is jól vizsgázott, Viktor biztosra akart menni és az új sisakja egy Casco MTBE Full-Face bukó lett.

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-10
Casco MTBE 2
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-10
Forrás: Casco

Casco MTBE 2

55 km/h, 30 méter repülés

Hiába a tapasztalat, ha nem látható úthiba közeleg

Ági gyerekkora óta bringázik, ezért számára a kerékpározás a mindennapok része: az egészségmegőrzés és szellemi felfrissülés mellett a közösségi életének is meghatározó eleme. A Bianchi országúti kerékpárját váltogatja idő- és időjárás függvényében Merida mountainbike-jával, de a legrövidebb útvonalakon is fejvédőben bringázik.

A baleset napján országúti bringázáson vett részt, integrált lencse nélküli Casco Roadster fejvédőjében. 83 km és 1300 méter szinttel maguk mögött, éppen a Budakeszi úton lejtőztek lefelé. Mivel az útminőség nem a legjobb, a többiek a záróvonal közelében haladtak, Ági inkább igyekezett szabálykövető módon az út széléhez közel maradni. A kátyúk és törmelékek éles árnyékai messziről is jól kivehetőek, ám ezúttal az út szélén egy mérnöki pontossággal is nehezen megtervezhető süllyedés keletkezett, amit nagyon nehéz észrevenni. A Strava által mutatott utolsó legnagyobb sebesség a bukás pillanatában 54 km/h volt, ami megszokott tempó Ági számára. 54 km/h és egy észrevehetetlen úthiba...

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-7
54 km/h és egy észrevehetetlen úthiba...
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-7
Forrás: Casco
Eszméletvesztését követően a kátyútól 30 méterrel arrébb segítették fel társai, de később, a helyszíneléskor még sok, egymástól elég távol lévő felfestés mutatta a bukás nagyságát.

Agyrázkódás, láb, váll és lapocka-sérülés lett a baleset következménye és csak a fejvédőnek köszönhető, hogy nem lett komolyabb fejsérülése. Ági mindig is nagy gondot fordított arra, hogy ne csak biztonságos fejvédője legyen, de arra is, hogy az a fejvédő pontosan úgy legyen beállítva a fején, pontosan úgy legyenek a pántok meghúzva, a tarkórögzítés betekerve, hogy az úgy álljon a fején, ahogy a legjobban véd. Ennek is köszönhető, hogy egy hónappal a baleset után már vissza is ülhetett a kerékpárra. Fontosnak tartja kihangsúlyozni azt, hogy még rutinos kerékpárosként is érheti váratlanul az embert egy úthiba és a balesete óta az is világossá vált, hogy rengeteg kerékpáros társának van valamilyen kerékpáros balesetes története (amit általában nem szeretnek nagy dobra verni). 

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-1
Agyrázkódás, láb, váll és lapocka-sérülés lett a baleset következménye
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-1
Forrás: Casco

“Sokan azért nem vesznek fel fejvédőt, mert túl meleg, vagy egyszerűen nem tetszik, feleslegesnek érzi, mert nagyon figyel, de a külső tényezőkre nem gondolnak. Én úgy öltözöm be, hogy Terminátornak érezzem magam (ami nyilván távol áll a valóságtól), de amit lehet, megteszek a biztonságom érdekében”.

Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-9
Casco Roadster
Bringások rémálma: kerékpáros balesetek-9
Forrás: Casco

Casco Roadster

Hirdetés