- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Így elöljáróban annyit, hogy a legszebb mellé talán a legnehezebb jelzőt is oda lehet illeszteni, ugyanis a helyszín a Jungfrau!
A verseny profilja jól jellemzi egy sima maraton „életérzését”. Az első 10 km elmegy, ott nincs semmi különös, bemelegszik az ember. Utána elkezd nehezedni, a Jungfrau esetében nehezedni és emelkedni. 26-28 km-nél jönnek az első komolyabb falak, melyeket e konkrét esetben szó szerint kell venni, hiszen brutális szintkülönbségeket kell eközben leküzdeni. Ezen túlesve kicsit mérséklődik az emelkedő, és 30-35 km körül síkon is konstans állapotként jelentkezik a fájdalom és a táv nehézsége, míg itt az emelkedő is állandósul. 37-38 km-nél jön az érzés: lehet, hogy sikerül? A Jungfraun ez egy lejtmenet, mely érzést, vagy lejtőt követő kisebb eufória és tempónövekedés gyorsan megbosszulja magát, és ismét kellemes falnak ütközünk 39 km tájékán. Így vagy úgy, de az utolsó 1 km mindig könnyebb, mert ekkor már biztos: lefutottuk a maratont. E párhuzam a szintrajz és a maraton érzései közt persze egyénileg változó, de azért van benne valami igazság, nem?
Az első versenyt 1993-ban rendezték meg Jungfraun, akkor 35 országból érkeztek futók és 1500-an érkeztek célba. Idén, 2012 szeptemberében tartják majd a 20. versenyt. Jelenleg a pályarekordot a férfiaknál az új-zélandi Jonatha Wyatt tartja 2:49-es idővel, mely szinte pontosan 15 km/h-s átlagot jelent. A hölgyeknél a hazai Marie-Luce Romanens volt idáig a leggyorsabb 3:21-es idővel, 2001-ben.
Fotó: www.swiss-image.ch
A 42,195 méter hosszú, IAAF (Nemzetközi Atlétika Szövetség) által is hitelesített pálya Interlakenből indul és 1823 m szintkülönbség után érkezik meg a 2061 méter magasan fekvő Kleine Sceidegg megállóba, mely a híres Jungfraubahn kiinduló állomása is egyben. Ez egyébként Európa legmagasabb vasútja. 2061 méterről indul és a Mönch és az Eiger gyomrába fúrt alagúton át viszi az utasokat a csaknem 1400 méterrel magasabban található Jungfraujochra. A 9,3 km hosszú pályából 7 km alagút, de úgy gondolom a maradék 2,3 km-en olyan látványban lehet részünk, mely nem mindennapos.
Ahogy a szintrajzból is kiderül, az első 10 km teljesen sík terepen zajlik. Interlaken központjából keletre, Bönigen irányába indulnak a futók. Innen dél felé fordulnak, és Wilderswilnél elhagyják a 10 km-t jelző táblát, majd kezdik meg az emelkedőt, amely 41 km-ig szinte folyamatosan kitart. Az „enyhe” kaptatónak 25 km-nél vége szakad a táv legmeredekebb részével, ahol 5 km alatt 450 méter szintkülönbség vár a mezőnyre egészen Wengenig (1248 m). Innen a Wengenalp (1858 m) utáni kevés lejtőt leszámítva egészen a maraton legmagasabb pontjáig emelkedik az út, a 2205 méteren fekvő Eiger-gleccser kezdetéig. Elérve ezt a pontot, már csak egy lefelé rohanás vár a mezőnyre egészen a célvonalig.
Fotó: www.swiss-image.ch
A svájciak nagyon komolyan veszik az eseményt, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy idén itt rendezik meg a hegyimaraton világbajnokságot. A szolgáltatások és pénznyeremények sem arról árulkodnak, hogy szűkölködnek a rendezők. Az első helyért ugyanis 10.000 svájci frank jár, míg a pályacsúcsért további 4000! E két díjon felül még 3 „részhajrá” is szerepel a kiírásban 4, 20 és 30 km-nél, amikért átlagosan 500, 800, 400 frank jár. Ez utóbbi véleményem szerint azért ilyen „csekély” mert utána jó eséllyel pályázik a futó a végén további 10.000 frankra, ami a győzelemért jár!
Fotó: www.swiss-image.ch
A szabályok nagyon szigorúan tiltják a versenyzők kísérését és a pálya elhagyását. No, de nem kell egy kísérőknek sem izgulni, ugyanis őket vonat viszi fel egészen a célig, és természetesen ez a vonat vissza is tér Interlakenbe, így a futóknak sem kell egy laza 40 km-es levezetés miatt aggódniuk, mire elérik a szállásukat!
Ha kedvet kaptál, akkor még tudsz nevezni a szeptemberi versenyre, és még annyi időd is marad, hogy felkészülj. Ha még nem kaptál kedvet, akkor nézd meg a verseny útvonalát, és csak utána nevezz!
Fotók forrása: http://www.jungfrau-marathon.ch