Menü

2010.01.07.     Hozzászólás 0

Sportbalesetek - Sí/Snowboard

Sportolásra, csúszkálásra csábító téli napsütés. Azonban nem mindenkinek adatik meg az önfeledt csúszkálás lehetősége. Gyakoriak a síbalesetek, ezek közül is a térd és bokaízületet érintő zúzódások, ficamok vezetik a listát.

Emlékszem: gyerekkoromban, ha esett 2-3 cm hó, máris előkerült a szánkó, és végeláthatatlan csúszkálásba kezdtünk a szomszédos domboldalon. Nincs ez másként ma sem, csupán annyi történt, hogy a szánkót felváltotta a síléc és a snowboard.  Azt azonban meg kell hagyni, mindkettő gyorsabb és veszélyesebb is, mint a régi szánkóm volt….

80453-szanko_old.jpg

Az  állóképesség fejlesztését célzó edzések, a jó technika elsajátítása és begyakorlása, a reggeli bemelegítés, és az összpontosított figyelem jutalma a biztonságos sízés, az élvezet, hogy újra meg újra meghódítjuk a hegyeket.
Azonban nem mindenkinek adatik meg az önfeledt csúszkálás lehetősége. Gyakoriak a síbalesetek, ezek közül is a térd és bokaízületet érintő zúzódások, ficamok vezetik a listát. Közös jellemzőjük, hogy sokszor jelentéktelennek tűnnek, ezért gyakran tovább erőltetjük, - hiszen még hátra van 2-3 nap a jól megérdemelt szabadságból - ezáltal hosszú, kellemetlen gyógyulási folyamat elé nézünk.

Az első és legfontosabb teendőnk ilyenkor nyugalomba helyezni a sérült testrészt, és figyelni a tüneteket:

 

A fájdalomküszöb mindenkinél más, de ha

* a sérülés pillanatában erős reccsenést hallottunk
* kimozdult az ízület és rendellenes tartásban van
* terhelésre instabilitást érzünk
* pihentetésre sem múlik a fájdalom
* f okozódik a dagadás, vérömleny keletkezett

jó, ha az első adandó alkalommal orvoshoz fordulunk.

80453-accident_ski.jpg

Addig is fontos, hogy

* rugalmas pólyával rögzítsük az ízületet
* óránként tegyünk rá almaecetes borogatást (1 liter langyos vízbe 2 evőkanálnyi almaecetet teszünk)
* minden borogatás után kenjük be zsíros, gyulladáscsökkentő krémmel (feketenadálytő)
* a pihentetés idejére pedig rozmaringos izomlazító, fájdalomcsillapító krémet kenjünk fel óvatosan 
   a sérült területre, majd fedjük be fél órára átlátszó háztartási fóliával.

 

A vérömleny felszívódását gyorsíthatjuk körömvirág krémmel, a duzzanatok és a fájdalom pedig csökkenthető a mézes káposztalevél pakolással.

Ez a következőképpen készül: egyik káposztalevelet bekenünk mézzel, a másikat kissé megtörjük, és a fájdalmas ízületre helyezzük. Ráborítjuk a mézes levelet, és kb. fél-egy órára befedjük fóliával, majd az egészet bebugyoláljuk frottír törölközővel. Gyors és hatékony fájdalomcsillapítást érhetünk el ezzel.

80453-ski-accident.jpg

Ha már mindenen túl vagyunk, az egész csak egy múló rossz emlék, amiről a haverokkal sztorizgatunk, akkor jön a gyógyulás oroszlánrésze, a rehabilitáció. Általában ekkorra veszítjük el türelmünket, pedig a teljes egészség helyreállítása nem képzelhető el megfelelő kezelések nélkül.

 

Mi az, amire a legkisebb sérülés esetén is feltétlenül szükségünk van?

- a speciális torna, amely biztosítja az ízületek mozgásterjedelmének visszaállítását, a környéki izmok megerősítését (melyek a pihenés időszakába meggyengültek)

- a gyógymasszázs, amely lazítja az izmokat, javítja a légyrészek keringését, elszállítja az ízületekben felhalmozódott káros anyagokat

- a vákuumterápia, amely a pihentetés időszakában gyengült vér és nyirokkeringést segíti

- a gyógyvizes fürdő, jelentősége szintén a könnyebb mozgásban és az ízületek terhelésének fokozatosságában van

- polarizált fény terápiával a sejtregenerálódás folyamata gyorsítható, (ennek alkalmazását a sérülést követően szinte azonnal el lehet kezdeni)

 

A rehabilitáció folyamata lassú, a sportoló és a szakember közös erőfeszítését kívánja, a későbbi aktív, fájdalommentes életnek és sportnak azonban elengedhetetlen feltétele.

Mindig legyen a szemünk előtt, hogy a baleseteket megelőzni könnyebb, mint a sérüléseket rendbe hozni!

www.adjegeszseget.hu

Olvass többet a témáról: sportbaleset, , snowboard, torna

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.