Vértesi panoráma tanösvény Túra

A Vértesi panoráma tanösvény Túra hossza 4.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 134 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ezt a túrát bárkinek ajánlom, aki szereti a szép kilátásokat, szeret az erdőben sétálni, sőt mindenkinek aki családosan, gyerekekkel kirándul, mert tele van nagyon izgalmas látnivalókkal. A kirándulást kezdhetjük is a Gróf Merán Fülöp Vadászati és Erdészeti múzeummal is, ahol betekintést kapunk a vértes vadgazdálkodási és erdészeti történetébe, különböző diorámákon, vagyis maketteken kísérhetjük figyelemmel a vértes állatvilágát és élőhelyeit. A tárlat megnézése után már képben leszünk a tanösvény látnivalóival kapcsolatban is, kezdjünk is neki a sétának.

Vértesi panoráma tanösvény túra

1. A séta a múzeum mögött egy óriási szénégető voksa mellől indul, és nagyon jól van végig jelezve egy zöld virág szerű csillaggal. Gyakorlatilag eltéveszthetetlen. Az elágazásban jobbra indulunk el a jeleket követve. Az út során - ahogy azt magam is tapasztaltam - sokféle, egymástól elkülönülő erdőfajtát különböztethetünk meg, a sziklagyepektől, a karsztbokorerdőkön át a tölgyesek és bükkösökig mindenféle vegetáció előfordul, és ezek látványosan váltják is egymást. Az első állomás után emelkedni kezdünk és az első 1 km-en fel is vesszük az összes szintemelkedést, ami az út során előfordul, de nem kell megijedni, nem olyan vészesen meredek, 15-20 perc alatt kényelmesen fel lehet érni a legmagasabb pontra.

Vértesi panoráma tanösvény Forrás: (c) Nyáry Tamás
Vértesi panoráma tanösvény
Kép forrása: (c) Nyáry Tamás

2. A legmagasabb pont pedig a tanösvény harmadik állomása, és egy pihenőpad kíséretében gyönyörű kilátás lesz a jutalmunk az alattunk elterülő Pénzverő-völgyre. Itt szusszanhatunk is, amennyi jól esik. Tovább haladva nagyon látványos karsztbokorerdőn át visz az utunk a 4. állomásig, innen pedig már csak néhány lépés és egy újabb pihenőt találunk, amely egy útelágazásban van. Itt tábla is jelzi, hogy jobbra kell menni, de ez csak egy 100 méteres kitérő, amelyen visszafele is ide kell majd megérkezni. A kitérőn pedig kisétálhatunk a második gyönyörű kilátáshoz, amely a Kőkapu elnevezésű sziklaformáció fölött található, és innen belátható az egész Meszes-völgy, valamint a környező hegyek vonulata. Szemkápráztató látvány, ide érdemes kisétálni.

Vértesi panoráma tanösvény Forrás: (c) Nyáry Tamás
Vértesi panoráma tanösvény
Kép forrása: (c) Nyáry Tamás

3. Az elágazáshoz, és a pihenőhöz visszaérkezve folytatjuk a sétát az ösvényen, majd megérkezünk a tanösvény legtávolabbi pontjára. Itt az ösvény visszafordul és ereszkedni kezd abba a völgybe, ahova az elején lenézhettünk. Innen már végig lefelé megy az út, és további 15-20 perc gyaloglás után visszaérkezünk a völgy elejére, ahol fel van szerelve egy vadles, melyből a vadon élő állatok megfigyelésére is lehetőség van pirkadatkor és alkonyat környékén. A túra befejeztével megnézhető a földből előtörő metrókocsi című installáció is.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu