Vár-Kő tanösvény

Takács Viktor
A Vár-Kő tanösvény hossza 3.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 91 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Győrújbarátot a Kisalföld egyik „hegyi” falvaként tartják számon, ugyanis a Dunántúli-középhegység részét képező Sokorói-dombság első (vagy utolsó) magaslatai a falu területén helyezkednek el. Ennek köszönhetően a településről induló túrák nagyon kedveltek a győriek körében, ugyanis a hely a városból gyorsan és könnyen elérhető mind autóval, mind pedig tömegközlekedéssel.

A tanösvény

A környéken az egyik legrövidebb és talán a legérdekesebb útvonal a Vár-kő tanösvény, amely az útvonalon végig haladva hatalmas táblák segítségével mutatja be a környék földtörténetét, élővilágát és legendáit. A mintegy 3 kilométeres körtúra kiindulópontja az Arany János utca felől közelíthető meg, ahonnan Győr felől érkezve, a nagy lejtőt és Mélykút utcai leágazót elhagyva pár száz méter után jobbra kanyarodunk az egykori BM üdülő névtelen utcájába. Az autót itt lehet leparkolni. Ha busszal érkezünk, akkor az Arany János utcai megállótól kicsit visszafelé sétálva találjuk meg az előbb említett kis utcát. Innen közvetlenül az erdő irányába indulunk és az üdülő zöld kerítését (és főbejáratát) elhagyva hamarosan egy erdészeti útra érünk, ahol az első elágazásnál jobbra pillantva meglátjuk a tanösvényt jelző, piros tobozt ábrázoló táblácskát.

Vár-Kő tanösvény-1
Jobbra tarts!
Forrás: Takács Viktor - Mozgásvilág

Innentől ezen a jelzésen haladunk tovább. A jobb fordulót követően visszatérünk az üdülő düledező kerítése mellé és néhány száz métert követően, ahol a kerítés végetér, a jelzésnek megfelelően élesen jobbra fordulunk és bevetjük magunkat egy egynyomsávos ösvényre. Nyári időszakban ez a kanyar elég nehezen észrevehető, ugyanis az ösvényt nem sűrűn tisztítják és a sűrű aljnövényzet miatt szinte láthatatlan. Néhány kanyart és keresztbedőlt fát követően a tanösvényhez vezető lépcső aljában találjuk magunkat, melyen gyakorlatilag egyben leküzdjük a túra teljes szintemelkedését. A fárasztó taposást a lépcső tetejénél található padoknál és asztaloknál pihenhetjük ki. A pihenő közben már megpillanthatjuk a tanösvény első nagy tábláját is, így a jelzésektől függetlenül is egyértelmű, hogy merre kell tovább haladnunk. A további táblák szinte látótávolságban követik egymást és a sor a Nevenincs csúcs közelében ér véget, ahol szintén találunk egy nagy pihenőt. Amennyiben délutáni túrát tervezünk, innen mindig gyönyörű a naplemente!

Vár-Kő tanösvény-2
Naplemente a Nevenincs-csúcson
Forrás: Takács Viktor - Mozgásvilág

Vissza az üdülőhöz

A pihenőből tovább haladhatunk az eddig követett toboz jelzésen, de követhetjük a padok után induló jelöletlen nyomot is, mely a domb aljában a jelölt ösvénybe csatlakozik. A természetvédelmi terület táblát elhagyva egy erdészeti útra érünk, ahol jobbra kanyarodva egészen a falu határán található házakig megyünk. Közvetlenül a házak előtt újabb jobb kanyar következik, ahol egy kis csatorna partjára fordulunk. Ez az ösvény, végig a hegy tövében közvetlenül a kiinduló pontra vezet vissza minket.