Túra Pilisszentlászlóról a Király-kútra a Tövises-hegy gerincén

A Túra Pilisszentlászlóról a Király-kútra a Tövises-hegy gerincén hossza 12.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 372 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Vulkáni kőzet ormokon

Pilisszentlászló - könnyed túrakezdet

Honnan máshonnan is indulhatna ez a túra, mint a Kis Rigó vendéglőtől, ha már Pilisszentlászló a kiindulópont. Az étterem mellett van parkoló, de a parkolóhelyek számát tekintve véges mennyiségben, úgyhogy ha innen kiszorulnánk, akkor a falu főtere felé érdemes próbálkozni. Másik alternatíva: Szentendréről busszal jönni. A parkolóból nyugati irányban a piros kereszt jelzést keressük meg, ezen fogunk sokáig haladni. Az első szakaszon kényelmes széles erdészeti úton kanyargunk teljesen vízszintesen, a kezdő bemelegítés meg is van, mire emelkedni kezdünk.

Túra Pilisszentlászlóról a Király-kútra a Tövises-hegy gerincén-1
A Tövises-hegy csúcsa közelében

Tövises-hegyi távlatok

Nagyjából 700 méter után a jelzés letér az erdészeti útról és egy ösvényen kezd felkapaszkodni a Tövises-hegyre. Az emelkedő kényelmesen lankás, közben van lehetőség megcsodálni az erdő szépségét. Egy villanypásztorral lekerített terület mellett érjük el a hegy csúcsát. Odafent határozottan megváltozik az erdő arculata, vulkáni szikladarabok között kanyarog az ösvény, ez a magaslat nagyon hasonlít a Börzsöny szirtjeire, bizonyítván, hogy a Visegrádi-hegység a Börzsönyhöz tartozott, mielőtt a Duna kettévágta a két területet. A fák között ki is látunk az Öreg-Pap-hegy és az Ágas-hegy között kanyargó Lepence-völgyre, amint a Duna felé igyekszik.

Keresztül az Akasztó-hegyen

Rövid ereszkedés után a Nyesett-bérc nyergén át ismét emelkedő következik, az Akasztó-hegy oldalában emelkedünk a csúcs közelében található elágazásig. Itt a vadkerítésen át pont rálátunk a Dunakanyar közepére, és a Szent-Mihály-hegy szikláira a Duna túloldalán. Nem csodálkoznék azon, ha a közeljövőben kilátó is épülne erre a helyre. Az elágazásban térjünk le a piros háromszögre, de ne felfelé, mert akkor a Prédikálószékre jutunk. Helyette a Király-völgy felé vegyük az irányt.

A Király-kút és a Sikárosi rétek

A forrás megközelítése

Kicsit meredekebben ereszkedünk le a hegyről a piros háromszög jelzésen, míg el nem érjük a sikárosi aszfaltozott erdészeti utat. Ezen átkelve egy rövid meredek völgyfalon mászunk le a Király-Patak vízmosásába, majd 100 méter után el is érjük a patak átkelőjét. Az árokba falépcsőn kell lemenni, majd a patakon átkelve a túloldalon egy másik falépcsőn felmászni. És már meg is érkeztünk a forráshoz. Turista padok, asztalok, tűzrakóhely, és esővédő kunyhó fogad. A forrás vize vékonyan csordogál (ez a vízállástól.

Túra Pilisszentlászlóról a Király-kútra a Tövises-hegy gerincén-3
Árok mászás a Király-kút mellett

Sikárosi kalandok

A Piros jelzésen megyünk tovább a Sikárosi rétek felé. Ezen a szakaszon az információs tábla szerint erdőfrissítés zajlik az erdő globális felmelegedés tűrése érdekében. Gyakorlatilag egy darabon teljesen kivágták az erdőt, a munkagépek pedig feltúrták az utat, a terep sáros és nehezen járható, csak az út két oldalán lehet találni járható részeket. Aki szeretné kikerülni ezt a szakaszt, a forrástól másszon vissza az aszfaltozott útra és azon sétáljon végig a sikárosi elágazásig. A rétek mellett a kék jelzésre fordulunk és azon haladunk végig. Ez egy nagyon szép rész, hosszú mezőkön gyalogolunk végig. A rét másik végén kis erdei séta után elérjük a Szilágyi Bernát-forrást, majd a Sikárosi erdészházat, amelyet meg kell kerülni az ösvényen.

Túra Pilisszentlászlóról a Király-kútra a Tövises-hegy gerincén-6
Patak és Sikárosi erdészház

Ettől a ponttól a Bükkös-patak völgyében megyünk tovább és érintjük az egykori ifjúsági tábor területét, ahol rengeteg pad és egy nagy esőház jelzi, hogy régen ez táborozó hely volt. Átkelünk a patak fölött egy fahídon és az Öreg-nyáras-völgybe kanyarodva, enyhe emelkedőn érkezünk vissza a csárdához.