Ugodi-kilátó túra

Az Ugodi-kilátó túra hossza 10.2 Km. Az útvonal szintemelkedése 231 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ugorj el Ugodra! Egy kilátó, egy dimbes-dombos tanösvény, remek kilátás a Magas-Bakonyra és a Somlóra, Árpád-kori vármaradvány és egy erdei piknikező hely is utadba akad majd. Minden együtt van egy fullos családi kirándulásra! A végén pedig még strandolhatsz is a közeli Teveli-tónál. Összeállt a kép?

A helyismereti tanösvény

Bakony széli falu

Ugod, a Bakony és a Kisalföld határán egy jó kiindulópont a bakonyi túrákhoz. Könnyen elérhető innen a Magas-Bakony, de a közeli látványosságokat akkor érjük el, ha letérünk a turistajelzésről és felkeressük az Ugodi helyismereti tanösvényt. Ehhez nem kell mást tennünk, mint leparkolni a Szent Péter és Pál – templomnál, vagy leszállni a buszról az iskola megállónál, és elindulni a magaslatok felé. A faluból a kék kereszt jelzés vezet ki, de erről letérünk, amikor egy elágazásban balra fordul. A tanösvény egyenesen a murvás úton indul.

Túra az Ugodi-kilátóhoz-6
A tanösvény kezdőpontja

A természettől a történelemig

Az elágazástól másfél kilométert sétálva érjük el a tanösvény első állomását, ahol esővédő kunyhót találunk, valamint egy táblát, ahol átfogó infókat kapunk a tematikáról és a tudnivalókról. A tájékozódással sincsen sok gondunk, ugyanazt az utat kell egyenesen követnünk, amelyiken elindultunk. A vár felé érintjük a település történetéről szóló táblát, majd az erdő szerepéről informálódhatunk. A várdomb közelében egy sziklásabb rész is útba esik, itt a cserjékről olvashatunk. Végül felérünk a Szár-hegyre, ahol jobbra kanyarodva a magaslatra meglátjuk a kilátót.

Régen Árpád-kori vár, most kilátópont

Látványból nincs hiány

Az Ugodi vár, amely ezen a magaslaton állt az 1200-as évek elején épült és több mint 800 éven keresztül állta a történelem viszontagságait. Még a török időkben sem rombolták le, az idő vasfoga viszont kikezdte falait. Az 1700-as években kezdték tulajdonosai lebontani, de még az 1900-as évek elején is álltak 8 méteres falak. Mostanra sajnos teljesen megsemmisült, de a kilátó melletti táblán találunk korabeli képeket is és egy pontos történeti leírást. A kilátóból pedig mesés kilátást a Bakony ormaira, és a Kisalföld síkjára egyaránt, de még a Somló kalapja is látható a horizonton.

Túra az Ugodi-kilátóhoz-2
Kilátás az Ugodi kilátóból

Piknikre fel

A kilátó mellett is találunk asztalokat és padokat, de ha visszamegyünk az elágazásba, és most a másik irányba kanyarodunk, akkor rövid sétával feljutunk a szemközti hegyoldalban lévő tisztásra, ahol ismét egy eső kunyhó, majd tűzrakóhely is található. Mivel itt egy kicsit magasabban vagyunk, mint az előbb, így a szemközti dombon magasodó kilátóra látunk rá és mögötte a tájra. Ez sem egy elhanyagolható perspektíva.

Alternatív lehetőségek

Ha kipihentük magunkat, akkor nem megyünk vissza a kilátó felé, hanem az ide vezető ösvényen megyünk tovább és a Durrogós-tető dombját megkerülve egy vadles mellett érkezünk a kék kereszt jelzésű ösvényre. Ha úgy érzed, hogy belefér egy kicsit hosszabb séta, mint 10 km, akkor itt még egy alternatív hosszabbítást is beletehetünk a túrába. Oda-vissza extra 4 km plusz utat megtéve megnézhetjük a Forrasztókői egzóta kertet is, amelyről bővebben a Bakonyi Gyilkos-tó túraleírásban olvashatsz. Ha ezúttal nem kerülnél, akkor a másik irányban kövesd a kék keresztet, míg vissza nem érsz a faluba.

Túra az Ugodi-kilátóhoz-1
Nagyteveli horgásztó, kemping és strand

Levezetésképpen

Az út porát remekül le lehet mosni a két faluval arrébb található Nagyteveli horgásztó partján kialakított látványos erdei strandon. Itt akár kempingezni is lehet, olcsó árak mellett nomád körülmények között. Meleg víz nincs a zuhanyban, a büfé viszont pöpec.