Túra a Tési Bükkös Erdőismereti tanösvényen Túra

A Túra a Tési Bükkös Erdőismereti tanösvényen Túra hossza 14 Km. Az útvonal szintemelkedése 476 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Tési-fennsík számos látványosságot rejteget a híres tési szélmalmokon kívül is, tegyünk hát egy kicsit hosszabb, ám nem túl nehéz körtúrát Tés környékén és fedezzük fel őket. Szurdok, zarándokhely és kilátó, ezeket mind felkereshetjük, sőt beleköthetünk a bakonyi szél keletkezésének teóriáiba is…. „laposföldhívők” és „balatontagadók” figyeljenek!

A Tési szélmalmok

Kezdjünk a kultúrával

Tésen két helyen érdemes leparkolni, ha autóval jövünk. Vagy a falu elején a túrázók büféjénél, vagy a falu központjában a buszfordulónál. Mindegy honnan indulunk, mert a körtúra során mindenképp végig kell sétálni a falut, így azt gondoljuk át, hogy a túra elején vagy inkább a végén szeretnénk ezt megtenni. És a döntés előtt érdemes azt is kideríteni, hogy nyitva van-e a tájház. Ugyanis ha nyitva van, akkor a múzeum kertjén keresztül rövid úton meg lehet közelíteni a szélmalmokat, és még kulcsot is kapunk hozzá, hogy belülről is megnézhessük. Ha viszont zárva van, akkor körbe kell kerülni a házakat nagyjából másfél kilométert megtéve, és csak kívülről tudjuk megnézni őket. A kerülő út bejárata a hátsó utcára közelebb esik a turista büféhez.

Túra a Tési Bükkös Erdőismereti tanösvényen-1
Tési szélmalom

Szurdok kommandó, vagy okos túrázás

A szélmalmok megnézése után kelet felé a falu végére érkezünk, ahol elágazás vár minket. Innen egyenesen Bakonynánára vezet az út, és a tanösvény is erre haladna, de helyette keresztben a piros jelzésen induljunk el jobbra lefelé. Ahogy említettem tanösvény innen a Csepegő-ároknak nevezett szurdok felé veszi az irányt, és sajnos a szurdok tetején és oldalában elhanyagolt, nehezen járható bozótos szakaszok vannak, utána pedig a völgy oldalában alig észrevehető lekopott jelzések mentén meredek, csúszós szakaszon kell lemászni a szurdok aljára. Gyakorlatilag ezen a szakaszon a tanösvény nyomvonala megszűnt és járhatatlan, alig néhány fatörzs őrzi halvány emlékét. A Csepegő-szurdokot viszont vétek lenne emiatt kihagyni, ezért a piroson lefelé, amikor elérjük az erdészeti utat, forduljunk balra, és alulról közelítsük meg az árkot, ahonnan sokkal kényelmesebben sétálhatunk be. Az óriási mohos zöld sziklák között lépkedve felfedezhetjük a sziklás falakat, kőmedencéket.

Túra a Tési Bükkös Erdőismereti tanösvényen-5
Csepegő-árok

Tanösvény vagy bicikliút szentkúttal

Visszatérve az erdészeti útra felfelé folytatjuk a sétát. Innen nagyon kényelmes kerékpár útnak jelzett szakaszon haladunk, az út a hegyoldalban kanyarog minimális szintemelkedéssel. Itt jegyzem meg, hogy ezt a túrát kerékpárral is körbe lehet járni. Tésről az országúton Bakonynánáig leereszkedve a Római fürdő sziklaszorosa mellett rátérhetünk erre a kerékpár útra, amely a tanösvény nyomvonalán visszavezet Tésre. Az út mentén több helyen találunk info táblákat, amelyekről az erdőről és az állatvilágról olvashatunk. A hatodik táblánál megérkezünk a Szentkút és avar sánc állomáshoz. Ha nem csak a tábláról szeretnénk elolvasni az ismertetőt, akkor innen egy erdei ösvényen lefelé egy szép réten keresztül le is sétálhatunk megnézni az országos kék mentén található Szentkút emlékhelyet és némi bozótharccal felkutathatjuk a Márkus-várát, ami egy avar kori földsánc rendszer. Ezután vissza kell térnünk a bicikliútra megmászva a hegyoldalt a réten át.

Kilátó és szélgépek

Túránk megkoronázása végett, továbbra is a bicikliúton sétálva, megérkezünk a nemrég épített Szécsényi Zsigmond kilátóhoz, ami ugyan nem egy hegycsúcson áll, hanem csak egy hegyoldali kiemelkedésen magasodik a fák fölé, de ettől függetlenül gyönyörű kilátás tárul a szemünk elé Szápár, Csetény és Jásd felé.

Túra a Tési Bükkös Erdőismereti tanösvényen-2
Kilátás a Széchenyi Zsigmond kilátóból

Alattunk a síkon számos szélturbina áll, a rossz nyelvek szerint ezeknek köszönhető az állandó szél a Tési-fennsíkon! De mi tudjuk, hogy igazából azért vannak itt, hogy ha a föld elkezdene a nap felé zuhanni, akkor ezeket mind egyszerre bekapcsolva, propellerként használva el tudnánk kerülni a katasztrófát…… Ilyen elméleteken gondolkodva, kis emelkedőt leküzdve térünk vissza a Tési turista büféhez.