Túra a Szokolya Kóspallag Királyrét Bermuda háromszögbe Túra

A Túra a Szokolya Kóspallag Királyrét Bermuda háromszögbe Túra hossza 20.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 622 m, szintideje 9 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Szokolya környékén nem csak Királyrét az egyetlen helyszín, amit érdemes felkeresni. Ezen a dombvidéken túrázva felfedezhetünk jó néhány kilátópontot, ahonnan felsejlenek egyéb Börzsönyi túráink célpontjai is. Hogy miért neveztem el Bermuda háromszögnek? Mert itt is el lehet veszni. És ha belevesztünk a tájba, akkor eszünk ágában sem lesz előkerülni! Vigyázat, függőséget okoz!

Szokolyáról Kóspallagra

Szokolya dombvidéken

Ha a túrára vonattal jövünk, akkor a Szokolyai vasútállomás lesz a kiindulópont, és innen sétálunk Szokolya felé. Ha kocsival, akkor Szokolyán is parkolhatunk, de akkor a vasútállomásról el kell még sétálni a kocsiig a túra végén. Az állomás kocsival megközelíthető, de az út eléggé göröngyös. A fent említett szakaszt sehogy nem lehet megúszni, de nem is kell, mert a dombtetőn haladva szép a kilátás a Magas-Börzsöny felé. Szokolyán viszont mindenképp át kell sétálnunk, ez az egyetlen elkerülhetetlen aszfaltos szakasz a túrán.

Egy csoda szép útvonal Kóspallagra

A falu északi végén elhagyjuk a völgyet és egy nagy szántóföld mellett lépkedve közeledünk az erdő felé. Elhagyjuk a mezőgazdasági területeket és egy gyönyörű erdőben megyünk tovább a kék kereszt jelzésen a Tar Péter-hegy és a Fekete-hegy nyerge felé. A hegyoldalban egy szép tisztáson vágunk át, amit sajnos a munkagépek nagyon feltúrtak, de ez a jelzésen a továbbiakban szerencsére már nem lesz jellemző. A nyeregbe érve elmegyünk a Krisztus szamara elnevezésű szikla mellett, aztán az emelkedőből hirtelen lejtő lesz és lendületesen ereszkedni kezdünk. A Kis-Hanta-patak hídján átkelve érkezünk meg Kóspallagra. Itt lehet a köztéri kutakból vizet tölteni, vagy akár a kisboltban is vásárolhatunk, ha szükséges. A templom mellett jobbra kanyarodunk a Kisinóci turistaház felé vezető útra. A házakat elhagyva viszont nem megyünk tovább a turistaház felé, hanem megkeressük a Királyrétre vezető aszfaltos utat. Nem kell sokat menni rajta, csak a Peres-hegy oldalában lévő Tóvik vendégházig, ahol egy szép kis nádas tavacska csábít pihenésre. Érdemes itt leülni a padokra és elfogyasztani az elemózsiát.

Túra a Szokolya  Kóspallag  Királyrét Bermuda háromszögbe-2
Tavacska a Tóvik vendégháznál
Túra a Szokolya Kóspallag Királyrét Bermuda háromszögbe-2

Kalandozni Királyrét felé is lehet

Alternatív ötletek

A pihenő után választási lehetőségünk is van a túra folytatását tekintve. Választhatjuk, hogy a tervezett útvonal szerint a kék kör jelzést követve meglátogatjuk a valódi Király-rétet és azon keresztül érkezünk meg a Börzsönyi kisvasút végállomását jelentő Királyréti turista központba. A másik lehetőség pedig egy kalandosabb alternatíva. A Tóvik fenyvesen keresztül egy jelzetlen, ámde széles erdészeti úton megmászhatjuk a Tar Péter-hegy csúcsát. De miért is tennénk ilyet? Hát azért, hogy a gerincen végigsétálva eljussunk a Pap-hegyre, ahol felfedezhetjük a földvár maradványait, és egy csodás kilátó pontról elláthatunk egészen a Naszályig is, valamint szemmel lekísérhetjük a túránk eddigi állomásait is. Innen viszonylag meredek ösvényen jutunk le a hegyről, figyeljünk a lépéseinkre. Erre az útra az vállalkozzon, aki bírja az erős lejtőket és emelkedőket, és tud tájékozódni jelzetlen ösvényeken is.

Túra a Szokolya  Kóspallag  Királyrét Bermuda háromszögbe-3
Kilátás a Pap-hegyről
Túra a Szokolya Kóspallag Királyrét Bermuda háromszögbe-3

A Várhegyi kilátó

Bármelyik útvonalat választjuk is, végül megérkezünk Királyrétre, ahol pihenhetünk egy jót, sőt büfézhetünk a látogatóközpontnál, vagy betérhetünk a Hiúz-ház Börzsöny élővilágáról készített interaktív kiállítására. Pihenő után pedig felsétálunk a piros jelzésen a Vár-hegyre, ahol 2020-ban átadták az új kilátót. Innen régebben is nagyon szép volt a kilátás, de most még több minden látszik a fák fölé emelkedve. Csodálatos a látvány.

Túra a Szokolya  Kóspallag  Királyrét Bermuda háromszögbe-4
Ösvény a Várhegyi kilátóhoz
Túra a Szokolya Kóspallag Királyrét Bermuda háromszögbe-4

A Hegypó-árok patakja

A kilátás megszemlélése után ereszkedni kezdünk a Szokolya felé vezető Hegypó-árokba. Az út egy rövid ideig a gerincen és egy nagyon szép mezőn vezet keresztül, aztán az erdészeti utat elhagyva balra a völgybe ereszkedik. Sajnos itt is sok munkagép járta össze az utat, elég sáros és nehezen járható ez a rész, de rövidesen eltűnnek a nyomok, és marad az érintetlen patakvölgy. Az ösvény végig a patak mentén halad, és végig figyelhetjük a kanyargó vizet az árnyas fák között. Út közben 3 gázlón is át kell kelnünk, itt a kövekre lépkedve könnyen átjuthatunk. Magasabb vízállásnál persze lehet, hogy egy kicsit nehezebb. A patak mentén végül megérkezünk a Szokolyai vasútállomás épületéhez. Aki Szokolyán parkol, innen járja be a leírás elején emlegetett dombokat a faluig.