Szala menti tanösvény és Pityerszer túra

A Szala menti tanösvény és Pityerszer túra hossza 14 Km. Az útvonal szintemelkedése 200 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Amikor Szalafőre gondolunk, rögtön az Őrségi Műemlék együttes ugrik be, vagyis a Pityerszeri skanzen. Nem is véletlen, hiszen messze földön híres a dombtetőn létrehozott több száz éves házakból épített emlékhely. Épített, bizony, hiszen eredetileg csak a házak egy része állt itt, van jó néhány olyan, amit a környékről telepítettek ide. Egyszerűen, de szakszerűen lebontották és újra építették itt. Mégis olyan harmóniát sugároz, mintha mindig is itt lett volna. Ha már ilyen jelentős emlékhely, ez semmiképp sem maradhat ki az Őrségi leírásokból. Ki is találtam egy útvonalat, amelyet nem csak a skanzen, hanem sok más látványosság is útba ejthető.

Szalamenti tanösvény és Pityerszer túra

1. Kezdjük a túrát Alsószeren, Szalafő szívében. Kocsival is, busszal is jól megközelíthető. Az Őrszem fogadó például remek kiinduló pont, le is lehet parkolni itt és a túra végén visszatérve méltó befejezésként be lehet térni egy jó ebédre, vagy vacsorára. A fogadótól 50 méternyire a kultúrház előtti részen egy emlékhelyet találunk az őrségi kitelepítések emlékére, valamint néhány faragott szobrot és turista pihenőt is. Itt kell lekanyarodni a főutcáról a focipálya felé és itt veszi kezdetét a .

2. A Szala patak egy nagyon vékonyka kis ér kevéske vízhozammal, sokszor láttam teljesen kiszáradva, de a forrása itt van a faluban ezért is nevezik Szalafőnek. Itt még eléggé jelentéktelen, de később, mikor a környékbeli vízgyűjtő területekről összeszedi a vizet és felduzzad, akkor talán már mindenki számára ismert és jelentős Zala folyóvá válik igyekezvén a Balatonba megérkezni. A tanösvényen megismerkedhetünk hát a Zala forrásvidékének élővilágával. A focipálya mellett egy játszóteret is érintünk, aztán a következő sarkon jobbra fordulva közelebb kerülünk a patakmederhez.

A Szala patak Forrás: Nyáry Tamás
A Szala patak
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. A patakot keresztezve egy elágazásban a sárga jelzés indul a domb felé, később még fogunk találkozni ezzel a jelzéssel, de most balra, a patak mentén megyünk tovább a tanösvény, valamint az országos kék jelzésen. A pataktól kissé eltávolodva nagy mezőkön megyünk keresztül, vadlesek és információs táblák váltogatják egymást. Később egy bekerített rész mellett ereszkedünk vissza a patak mellé. Egészen addig, míg egy fahidacskán ismét át is kelünk rajta. Ezen a szakaszon a patak mellett egy óriási legelőrét szélén sétálunk végig, ahol rengeteg szürke marha legelész, a villanypásztorral vigyázni kell végig, mert viszonylag közel van az ösvényhez.

A mező szélén elsétálunk a szürke marhák mellett Forrás: Nyáry Tamás
A mező szélén elsétálunk a szürke marhák mellett
Kép forrása: Nyáry Tamás

A rét túlsó végén ismét egy vékony hídon kelünk át a patakon, aztán a tanösvény maradék 600 méterét már egy széles, jól járható erdei úton tesszük meg. A végére érve már látszanak az Őriszentpéterhez tartozó Keserüszer házai, jobbra a dombtetőn pedig a Keserüszeri kutatóház és vendégház.

4. Felsétálunk a házhoz a dombtetőre és itt meg is pihenhetünk a ház előtti padokon. Nagyszerű a kilátás a Szala völgyében elterülő rétre. Ha szállást keresel, itt mindenképpen érdemes érdeklődni, a házat a nemzeti park üzemelteti. Pihenés után a kék kereszten tovább folytatjuk utunkat. A ház fölötti tisztáson lévő tókákat megkerülve az erdőben emelkedünk tovább, majd nem sokára felérkezünk a Galambosszerhez tartozó földek szélére.

Tovább a kék kereszten az erdőben Forrás: Nyáry Tamás
Tovább a kék kereszten az erdőben
Kép forrása: Nyáry Tamás

Részben mezőgazdasági földek, részben pedig rétek és kaszálók mentén haladunk. Az erdőből kiérkezve a jelzés balra kanyarodik, de mi jobbra indulunk, itt egy jó darabon nem lesz jelzés, figyeljük a letöltött gps útvonalat.

Gazdasági utakon gyalogolunk tova, melyek teljesen egyenesek és többször keresztezik egymást, míg a táj változatosan erdőkből és rétekből álló kavalkádot alkot. Egy bal, aztán egy jobb, ismét egy jobb végül egy bal kanyar után egyenesen belefutunk a túra elején felfedezett sárga jelzésbe.

5. A sárgát követve kanyargunk még kettőt, aztán egy elágazásba érve a bal oldali jelzés ágat követve újfent az erdőben folytatódik az út egy vékony ösvényen. Itt jobban kell figyelni a jelzéseket, mert több helyen ember magasságú fűfélék között kell haladni. Viszont nem bozótos, jól járható az út, néha még szórakoztató is a nagy fűszálak között bolyongani. 500 méter után elérjük a határ menti zöld jelzést, újabb 50 méter után pedig az országhatárt is.

Csörgőszeri patak fölötti fapalló Forrás: Nyáry Tamás
Csörgőszeri patak fölötti fapalló
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Egy rövid szakaszon a szlovén oldalon juthatunk tovább, aztán leereszkedve a Csörgőszeri patak völgyébe a patak fölötti fapallón átsétálva ismét Magyarországon lépkedünk. A palló deszkái eléggé korhadtak, és több hiányzik is belőlük, így óvatosan keljünk át a patak fölött. Van egy kilométernyi séta, ahol egy erdővágásban folytatódik a jelzés itt az erdészeti gépek mély gödröket vájtak az útba és egész kis mocsarak keletkeztek, de el lehet kerülni őket. Kiérkezünk egy szélesebb útra, ahol jobbra néhány lépés után a sárga kereszt ismét az erdőbe fordul, de már csak annyira, hogy elérje a Pityerszeri patakot és átkelve rajta a dombtetőn megérkezzen Pityerszerre.

7. Megérkezve az első amit megnézhetünk az út túloldalán elkerített karámokban legelésző Eurázsiai vadlovakat és az Európai bölényeket. Aztán besétálunk a skanzen bejáratához. A műemlék együttes a jegy megvásárlása mellett bármikor szabadon végigjárható, de ha még nem jártunk itt érdemes a vezetett körbejárásba is becsatlakozni, sok érdekességet megtudhatunk a helyi idegenvezetőtől.

A pityerszeri skanzen Forrás: Nyáry Tamás
A pityerszeri skanzen
Kép forrása: Nyáry Tamás

Hosszabb pihenőt is tarthatunk itt a szőlőlugasok alatt lévő árnyas padokon, ahol büfé is van, igaz csak italokat és kávét lehetett vásárolni, a helyi finomságokat a nyári hónapokban árusítják. Ha kipihentük magunkat, már nincs sok hátra a túrából, a Pityerszerről Alsószerre vezető aszfaltúton kell még sétálnunk 2 km-t és megérkezünk az Őrszem fogadóhoz, ahonnan elindultunk.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu