Pilisborosjenő - "Egri"-vár - Teve-szikla - Kevély-hegyi kőfülke körtúra Túra

A Pilisborosjenő - "Egri"-vár - Teve-szikla - Kevély-hegyi kőfülke körtúra Túra hossza 9 Km. Az útvonal szintemelkedése 435 m, szintideje 2 Óra 30 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Egy olyan túrakört mutatunk most be nektek Budapesthez közel, amely a viszonylag rövidebb táv ellenére megannyi izgalmas látnivalót tartalmaz, szinte kilométerről kilométerre.

Kezdjük rögtön az elején: Pilisborosjenőről indulva egyből a Teve-sziklák vonzzák a szemünket, de ezt a sziklaformációt majd a túra végén fogjuk tüzetesebben megtekinteni. Így elsőként a Kevély-hegyi kőfülkéhez kaptatunk fel, ahonnan meseszép kilátás tárul elénk a pilisi hegyekre, majd utunkat folytatva a völgybe ereszkedve következő látványosságunk az Egri-vár másolata, ezután pedig a szemközti dombra felkapaszkodva a fák között megbújva rátalálunk a Jenői-toronyra, majd a Fehér-hegy meredek oldalán tovább kaptatva megérkezünk egy mezővel borított fennsíkra, ahonnan ismét a völgybe ereszkedve eljutunk a Teve-sziklákhoz, ezt követően pedig lassan befejezzünk ezt szép és tartalmas kirándulást.

Pilisborosjenő - "Egri"-vár - Teve-szikla - Kevély-hegyi kőfülke körtúra

1. Autónkat leparkoljuk a Jenői FALÓ Büfénél és már indulunk is. Eltéveszteni sem lehet, a Pilisbe egy murvás út indul innen, levendula mezők és szántóföldek között, de pár 100 méter után máris az erdőben találjuk magunkat.

20180518_115458.jpg Forrás: Mozgásvilág.hu
Murvás úton indulunk, két oldalt szántás és levendula mező
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

2. A szántásokat elhagyva, máris az első, vagy a második ösvényen jobbra fordulva felkaptatatunk a Kevélyhegyi útra, ahol balra fordulunk. Kisvártatva máris megjelenik az egyik oszlopon a sárga turistajelzés, amelyet követve áthaladunk egy sorompón, majd az információs táblánál jobbra kanyarodva még feljebb túrázunk a Kevély-hegyi kőfülkéhez. Ezen az útszakaszon egyesül a sárga, a kék és a zöld turistajelzés. Hamarosan fel is tűnnek a szemünk előtt a magas sziklafalak, melyek között a felvezető ösvények jól kivehetőek, de vigyázzunk mert néhol omladékos és kitett is a lépés. Felérve a sziklacsúcsra káprázatos panoráma tárul elénk a Pilis hegységre, érdemes elidőzni itt egy kicsit.

Kilátás a Kevély-hegyi kőfülke tetejéről Forrás: Mozgásvilág.hu
Kilátás a Kevély-hegyi kőfülke tetejéről
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

3. Kukkantsunk be a kőfülkékbe is, aztán induljunk tovább, mivel még sok látnivaló vár ránk. Ugyanazon az úton, mint amin ide feljöttünk visszaereszkedünk az elágazásig, ahol az információs táblát láttuk. Fentről lefelé jövet jobbra fordulunk, immár a zöld jelzésen, egy szintúton haladunk nagyjából 450 métert, majd balra fordulunk, az út lejteni kezd. Egy szélesebb túraútra érve jobbra fordulunk és addig megyünk rajta, amíg balra lefelé, a fák között megbúvó keskeny, zöld jelzésű ösvényt fel nem fedezzük. Ez a sűrűn kanyargó, csiki-csuki ösvény a Mária úttal együtt halad egy darabon, amíg ki nem érünk egy szélesebb dózerútra, amelyen balra fordulunk.

4. Ezen az úton kb. 470 métert teszünk meg és egy nagyobb mezőre kiérve, balra feltekintve már láthatjuk is az Egri-vár másolatának kőfalait. Érdemes itt is néhány percet eltölteni a romokat körbejárva, sok turista nem fog minket zavarni, így elég jó képeket lehet készíteni.

Az Egri-vár másolata Forrás: Mozgásvilág.hu
Az Egri-vár másolata
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

5. Az Egri-vártól továbbindulva, a dombról leereszkedve egy keskeny kis ösvényt fedezünk fel szemben. Elindulunk rajta, majd vissza-visszatekintve az Egri-vár töpörődő látképe tárul elénk. Az ösvény keskenyedik, majd kibukkan egy szélesebb útra, amelyen jobbra fordulunk. Nagyjából 250 méter után, árnyékot adó fenyőfák alatt visszafordulva, egy hajtűkanyarszerűen induló, egynyomos ösvényt fedezünk fel. Elindulunk rajta, majd hamarosan egy csodaszép fenyvesben találjuk magunkat. Végre egy jelzés is az utunkba akad, még mindig a zöld- és a Mária út jelzésen haladunk. Addig követjük az utat, mígnem egy fát látunk "Jenői-torony" felirattal. Ahogy elkezdünk körbe-körbe nézelődni, a felirat irányába egy hatalmas kúpszerű sziklaképződmény rajzolódik ki a szemünk előtt. Nem is gondoltuk volna, hogy egy ilyen izgalmas sziklára bukkanunk, melyet a másik oldaláról is érdemes megszemlélni. Ha pedig már ide felmásztunk, egy jeltelen, ám kitaposott ösvényen tudunk még feljebb kapaszkodni. Ezen a ponton mindenképp figyeljük a GPS-jelet, mert könnyű letérni az útról. Ha az erdőbe betolt fehér autó maradványára bukkanunk ez jó jel, innen egy kis útkereséssel ismét kiérkezünk egy szélesebb erdei útra, amit megéri megkeresni, mert nagyon hangulatos szakasz vár ránk.

Jenői-torony Forrás: Mozgásvilág.hu
A Jenői-torony
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

6. Ahogy haladunk, az erdő lassan elmarad mellőlünk és kibukkanunk egy mezővel borított fennsíkon, ahonnan jól kivehető a Nagy-Kevély vonulata. Az ösvény balra tart és lejt, irányban a Nagy-Kevély felé fordulva egy szántás sarkához érkezünk, ahol elhaladunk egy les mellett és szépen lassan megérkezünk a Teve-sziklákhoz is, amelyeket ezúttal lentről érünk el. Érdemes itt is menni egy kört, elolvasni az információs táblát, majd egy kis kurflival, visszatérünk a Teve-sziklák fölé és a büféhez visszatérve befejezzük a kört.