Panoráma túra Miklós-deák-völgyből a Maróti-hegyek ormaira

A Panoráma túra Miklós-deák-völgyből a Maróti-hegyek ormaira hossza 15.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 628 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Látványos kilátásokkal bővelkedő túrában lehet részünk, ha felfedezzük a Miklós-deák-völgyi tavakat, majd megmásszuk a Hirsch-ormot és a Szakó-hegyet. A túra kényelmes tempóban teljesíthető egy nap alatt, de lesz közben néhány meredekebb emelkedő.

Csalogató völgy kis tavakkal

Nehéz lesz otthagyni

A túrát egy nagyon hangulatos turista helyszínnél kezdjük: Pilismarótról kisétálunk a Miklós-deák-völgybe, ahol nagyjából negyed óra alatt elérjük a 3 tóból álló tórendszert, amelyet 2014-ben újítottak fel. A tavak gátakkal duzzasztott víztározók, mellette pedig egy érdekes elkerülő csatornát is felfedezhetünk, az itt élő állatok élőhelyének fenntartására. A tavak környékén pihenőpadokat is találunk, és ismertető táblákról informálódhatunk a növény és állatvilágról.

Panoráma túra Miklós-deák-völgyből a Maróti-hegyek ormaira-2
Hangulatos tavacska

A tavakat elhagyva tovább haladunk felfelé a völgyben. Lehet kényelmesen az erdészeti úton sétálni, de a legfelső tónál egy gázlón át is kelhetünk a patakon, és a piros kör jelzést követve meglátogathatjuk a Kádár-kutat és kicsit feljebb az Aranka-forrást is. Egyik forrás sem rendelkezik kifolyóval, így a vízutánpótlás nem megoldható, viszont az erdőben kanyargó ösvény a patakparton a fák között kifejezetten szép. Az Aranka-forrás után egy réten visszacsatlakozunk a piros sáv jelzésre, amelyről letértünk és ezen folytatjuk a túrát.

Első kihívás a Hirsch-orom

Az út itt már jobban emelkedik, érdemes alaposabban figyelni a jelzést, mert néha a jelentéktelenebb mellék ösvényekre kanyarodik, és sok az elágazás, hamar le lehet róla keveredni. Egy élesebb bal kanyar után felkapaszkodunk a hegy nyergébe, sziklásabb vidéken emelkedünk tovább, majd egy jobb kanyar jelzi a komoly emelkedő kezdetét. Egy rövid, de masszív kaptatón jutunk fel a Hirsch-oromra. A tetőn egy kis kopár részre érkezünk, ahol egy eső kunyhó, egy pihenőpad, és Hirsch István főerdőtanácsos emlék oszlopa található. Meg a pazar kilátás a Duna felé. Itt kipihenhetjük az emelkedő okozta fáradtságot.

Panoráma túra Miklós-deák-völgyből a Maróti-hegyek ormaira-3
Hirsch-orom

Lesz még emelkedő!

Hofmann-forrás a nap fénypontja

A folytatásban előttünk áll még némi emelkedő, amíg megmásszuk az Alsó-Ecset-hegyet, majd a Felső-Ecset-hegyet két lépcsőben, de ez a szakasz már nem annyira meredek. Felérkezve kitárul előttünk a tájkép a Dobogó-kő felé is, illetve a Peták-pihenő szikláira, alatta pedig Pilisszentlélek házaira. Az elágazásban balra kanyarodva ereszkedünk le az Égett-hárs nyeregbe, majd ismét balra fordulva a zöld kereszt jelzésen a Malom-patak völgyébe, ahol a patak mentén felfelé haladva elérjük a Hoffmann vadászházat. A háztól tovább néhány perc séta még a forrás, ahol ismét pihenő pad és hűs forrásvíz vár ránk. Itt érdemes ismét egy hosszabb pihenőt tartani, mivel a folytatásban újra emelkedni fogunk. A kis tavacskát se felejtsük el meglátogatni a forrástól pár lépésre az ösvény túloldalán.

Panoráma túra Miklós-deák-völgyből a Maróti-hegyek ormaira-4
Hoffmann-forrás

Kicsúcsosodik a túránk - Szakó-nyereg

Továbbra is a zöld kereszt jelzést követjük felfelé a Szakó-nyereg irányába. Ezen a szakaszon felfedezhetünk néhány piramis alakú dombot a hegyoldalban, amelyek olyan szabályos formájúak, mintha emberi kéz hordta volna össze őket, méretük viszont óriási, így legalább akkora rejtély a keletkezésük, mintha csak a nagy piramisokat néznénk Egyiptomban. Felérkezve a Szakó-nyeregbe szusszanhatunk egyet, de itt még nincs vége a szinteknek, balra fordulva felmászunk a Szakó-hegyre is. Most van vége az emelkedőknek. Alattunk a fák között kitárul az egész Dunakanyar panorámája a Börzsönytől a Visegrádi várig. A kilátást csodálva készülünk az utolsó szakaszra: innen már csak le kell mászni a hegyről! Ez még további 5 km-t jelent a Hosszú-hegy gerincén, amely körülbelül másfél óra alatt teljesíthető. Két rövidebb meredek szakasztól eltekintve kényelmes lankás lefelé út vár ránk.