Országos Kéktúra 27. Nagy-nyugodó - Hollóháza Túra

Az Országos Kéktúra 27. Nagy-nyugodó - Hollóháza Túra hossza 45 Km. Az útvonal szintemelkedése 1490 m, szintideje 10 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Országos Kéktúra Nagy-nyugodótól Hollóházáig

Útvonal: Nagy-Nyugodó – Vágáshuta – Nagyhuta – Bózsva – Füzér – Bodó-rét – Hollóháza.
Táv: 45 km.
Szint: kb. 1490 m emelkedés és 1530 m ereszkedés
Menetidő (bruttó): 2 nap (10 és fél óra túrázva)
Pecsételések száma: 7

#chickenlegs on the road, avagy az Országos Kék Túra nekünk bakancslista. De nem bakancsban, hanem futócipőben. Mert futva túrázni, túrázva futni szerelem. Továbbá praktikum, kihívás, élmény.

1. nap: Sátoraljaújhely - Füzér - Sátoraljaújhelyi szállásunkról egy kisebb mászással érjük el újra a kék jelet: választható színek a piros és a kék, formák a kereszt és a háromszög. A Nagy-nyugodói pecsételő hely után északi irányba indulunk, és kezdjük meg utunkat Vágáshuta irányába. Az erdő csodálatos, így gyorsan szalad el a majd 11 kilométeres szakasz. Vágáshuta pedig a nap első csoda faluja: úgy látszik a Zemplénben csak ilyenekre lelünk. Kevés ugyan a lakója a falu hosszú utcájának, ugyanakkor minden porta ápolt és rendezett, jó érzéssel tölt el az átkelés.

Országos Kéktúra 27. Nagy-nyugodó - Hollóháza-5

Az eső elkezd szemerkélni, így nem bánjuk, hogy utunk egy darabig aszfalton vezet, majd egy balkanyar a Margit-kútnál visz be ismét az erdőbe. Egy meredek kaptató visz fel a dombtetőre, ahol aztán kellemes lejtőn ereszkedünk le az újabb szép kis faluba: Nagyhutára. A pecsételést követően „zöldfolyosón” érünk át a szomszédos faluba. A mellettünk elhaladó Volán busz sofőrje felvételre invitál minket, de mi csak integetünk: „köszi, sétálunk!”. Kishuta a Kemence-patak mentén egy nagyon hosszú, ugyanakkor nagyon szép utca. A hegyoldalba vájt pincesoron pálinkára invitálnak minket: jól esik ez a megfáradt turista lelkének. Ilyen ez a zempléni vendégszeretet! Mert tényleg. Jó szó nélkül egy faluból sem léptünk ki. Hátizsákkal a hátadon biztos lehetsz benne, hogy egy mosoly, egy tanács, egy „jó utat” biztos kerül a táskádba!

Kishuta után a Szuha-patak völgyében érünk át Bózsvára. Rövid ebédszünet a „festői” buszmegállóban (jobbhíján az eső elöl), majd a települést elhagyva, balra az aszfaltúton felkapaszkodunk a kilátásban pazar dombhátra, a túloldalon pedig ráfordulunk a felszámolt Füzérkomlós - Sárospatak Hegyközi Kisvasút nyomvonalára, majd a Nyíri-patakon átkelve a túlparton folytatjuk az utat. Szerencsénk van, a bozótost frissen számolták fel, és így kellemes úton érkezünk be Füzérkomlósra. Innen már jól látszik a cél: Füzér vára. A bicikliúton kanyargunk be a városba, csodálva a körülöttünk levő rét ezer színű virágait és a vulkáni kürtőmaradványból álló várhegyen álló Várat. Bár a szállásunk a hegy lábánál, a csomagok letétele után bevesszük a várat. A kilátás páratlan, és a kiállítás is rengeteg információval gazdagít minket.

Országos Kéktúra 27. Nagy-nyugodó - Hollóháza-8

2. nap: Füzér – Hollóháza - Az Erdővadász Vendégház ajtaját is korai órán csukjuk magunk mögött. Még érezzük az esti eső illatát, mikor ismét a Várhegy oldalában kezdünk emelkedni. Először az út kedves, aszfaltos, majd az erdőbe betérve válik kellően tekintélyparancsolóvá. Az első masszív emelkedő után jobbra csodás panoráma nyílik a hegyoldalról. A Csata-réti erdészházat megkerülve ismét keményen kapaszkodunk felfelé. A hegymászás első állomása lehet a Kis-Milic csúcsa, kis kitérővel rajta a Károlyi-kilátóval. Álljunk is meg itt: mert csodás a panoráma, még a felhőben is, amit a szél olyan tempóban fúj, hogy hol látni véljük Füzér várát, hol éppen csak sejtjük. Innen igazán már csak pár lépés – szinte szintben a Nagy-Milic a szlovák-magyar határon haladva, ahol ugyan nincs bélyegző, és a tábla sem magyar nyelvű, de érdemes megállni kicsit. A hegytetőről indul a túra utolsó szakasza, kellemesen ereszkedve a bükkösben, időt adva arra, hogy kicsit felelevenítsük mindazt a sok élményt, amit az 1160 kilométer során gyűjtöttünk.

Országos Kéktúra 27. Nagy-nyugodó - Hollóháza-9

Mert a füzet tele van pecsétekkel (egy utolsó előtti a Bodó-réten), de mindaz, ami a pecsétek mögött van, az le nem írható és el nem mondható. Ezt az élményt át kell élni. Minden magyarnak.

Hollóházára érve az emlékműnél nem maradhat el a fénykép és a nagy ölelés. Az utolsó pecsétért még elsétálunk az 1200 méterre lévő porcelángyárhoz (csak stílszerűen), s bár a múzeum sajnos vasárnap zárva tart, itt ülünk le az utolsó „adminisztrációra”.

2019. január 26-án elindultunk egy úton. 2020. július 19-én pedig megérkeztünk. Megérkeztünk azért, hogy aztán a körön tovább haladhassunk. Ezer élménnyel már a hátizsákunkban.
Országos Kéktúra 27. Nagy-nyugodó - Hollóháza-4

Ha tetszett a cikk, kövess minket facebookon Bárhogy is legyen: mozogj! és instagramon @ketszazhuszfelett és @kalmanterez