Országos Kéktúra 26. Boldogkőváralja  Nagy-nyugodó Túra

Országos Kéktúra 26. Boldogkőváralja Nagy-nyugodó Túra

Az Országos Kéktúra 26. Boldogkőváralja Nagy-nyugodó Túra hossza 54.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 1675 m, szintideje 15 Óra, Az útvonal Magyarország területén található.

Országos Kéktúra Boldogkőváraljától Nagy-nyugodóig

Útvonal: Boldogkőváralja – Regéc – Istvánkúti vadászház – Eszkála erdészház – Makkoshotyka – Cirkálótanya – Nagy-Nyugodó
Táv: 54,7 km.
Szint: kb. 1675 m emelkedés és 1475 m ereszkedés
Menetidő (bruttó): 2 nap (15 óra túrázva)
Pecsételések száma: 7

#chickenlegs on the road, avagy az Országos Kék Túra nekünk bakancslista. De nem bakancsban, hanem futócipőben. Mert futva túrázni, túrázva futni szerelem. Továbbá praktikum, kihívás, élmény.

1. nap: Boldogkőváralja – Regéc - Pihenő nap a hosszú túrában. A 14 kilométeres szakasz (mert hogy az előző nap lerövidítette nekünk – a vasútállomás és a falu közti távolság kb. 3 kilométer!) rövid aszfaltúton indul, de az erdő közepén. Pár ezer méter után egy ékszerdobozba érkeztünk: Arkára. Tündéri kis házak, virágcserép figurák, mosolygós helyi lakosok, lenyűgöző békesség. Jól esett a séta itt… a temető mellett elhaladva pedig már a csodás hegyek képe kápráztatott minket. Pár száz méter az Arka-pataki letérő, innen a kék az Arka-patak völgyében, a patak felett többször átkelve visz. Csodaország… érintetlen természeti szépség. A néhol meredek, andezitsziklákkal kísért oldalak közt kanyargó völgy az egyik legszebb látnivalója a Zemplénnek.

Országos Kéktúra 26. Boldogkőváralja  Nagy-nyugodó-2
Országos Kéktúra 26. Boldogkőváralja Nagy-nyugodó-2

Egy tisztás átszelése után még pár lépés a patakmeder mellett, aztán Mogyoróska falujába érünk.

Szintén ápolt, rendezett falu, ahonnan már jól látható a regéci vár. Meg is kezdjük a kapaszkodást már a falu Fő utcáján, aztán az erdőben folytatjuk. A kék jel ugyan nem visz fel a várhoz, de nem érdemes kihagyni a kél L jelet. A vár belépő ellenében látogatható, de a csodás panoráma (Zemplén, a Hernád-völgye, a csereháti dombok, de még a távolabbi karsztvidékek tájai is láthatók) már a bejárat előtt is megéri a kapaszkodást. Itt esszük meg a turista ebédünk, majd szemügyre vesszük a tájat a vár tornyából is. Jó pár órát töltünk itt, majd 2 kilométer után érünk le a faluba. A pecsétet a Veronika vendégház kerítésénél nyomjuk, majd a szállásra érve egy hosszabb pihenővel készülünk rá a másnapi hosszú etapra.

2. nap: Regéc – Nagy-Nyugodó (Sátoraljaújhely) - Ismét korai az indulás: nem csak a retro szállásunk, hanem az újabb maratoni táv is indokolja ezt. A faluból kilépve azonnal az erdőben találtuk magunkat, s a következő két pecséthely során el sem hagytuk az erdei ösvényeket. Az Istvánkúti vadászháznál még éreztük az esti tűz illatát, valaki biztos itt töltötte az éjszakát, az Eszkála erdészháznál pedig a kis padokon akár ebédelhettünk is volna… de mi inkább tovább szaladtunk Makkoshotykára. A Kecske-háton át kiérünk a Zsidó-rétre, gyönyörű rálátással a környékre. A réten átvágva hamarosan ismét belépünk az erdőbe, majd megérkezünk a Cifra-kút pihenőhöz. Innen az út kellemesen vitt lefelé, a szúnyogok azonban már kezdtek gyülekezni.

Országos Kéktúra 26. Boldogkőváralja  Nagy-nyugodó-1
Országos Kéktúra 26. Boldogkőváralja Nagy-nyugodó-1

A kis falu boltjában megvettük a tuti turista ebédet (kifli-sajtkrém), melyet a Meczner kastély kertjében fogyasztottunk el.

A faluból kiérve a réten megcsodáltuk nem csak a távoli „Sátoros-hegyek” vonulatait, de a 2017-ben állított Rockenbauer Pál emlékkeresztet is, majd ismét bevetettük magunk a rengetegbe. Gyors pecsét a Cirkálótanyán, majd irány a Nagy-Nyugodó. Útközben elhaladunk a Rákóczi-fa mellett is, majd kaptatni kezdünk a Veres-bérc oldalába. A hullámzó úton végül a Bányi-nyereg aszfaltútjára érünk le, ahol buszmegállót is találunk. Mi azonban balra megyünk a kék jelzéssel, majd száz méter után máris lekanyarodunk jobbra a házak mentén egy földútra, és megkezdjük az emelkedést a Nagy-nyugodó keskeny nyergébe, ahol a kékkör információs tábláján elhelyezett bélyegzővel zárjuk a szakaszunkat.

Mi Sátoraljaújhelyen szálltunk meg, ahova a kék kereszt és a piros kereszt jelzésen is le lehet térni, de érdemes talán a kék háromszög jelzést választani, s megnézni a magyar kálvária trianoni emlékmű csoportot.

Ha tetszett a cikk, kövess minket facebookon Bárhogy is legyen: mozogj! és instagramon @ketszazhuszfelett és @kalmanterez