A Magas-Tátra legkönnyebb kocsmatúrája- Kő-pataki-tótól Tarajkára

Kakuk András
Az A Magas-Tátra legkönnyebb kocsmatúrája- Kő-pataki-tótól Tarajkára hossza 6.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 126 m, szintideje 2 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulás Tátralomnic

Vagy Tarajka. Rögtön le kell szögeznünk, hogy ezt a túrát bármelyik irányból teljesíteni lehet. A különbség az, hogy Tarajka felől folyamatosan emelkedik az út és a végére 530 m szintet túrázunk felfelé, míg a Kő-pataki-tó felől értelemszerűen kevesebb a szint, mert hát főleg ereszkedünk. Persze a könnyű túra állítás csak akkor igaz, ha a Tátralomnicról a felvonóval érjük el a Kőpataki-tavi megállót. Tarajkánál is megvan a lehetőségünk, hogy gyalogoljunk Ótátrafüredre/ről vagy a fogaskerekűt használjuk.

A túraleírás támogatója a 25 évnyi túrafelszerelés értékesítési tapasztalattal rendelkező Geotrek.hu

A természet

Igen érdekes megfigyelni a lombhatárokat. Fenn még cserjék között haladunk, majd lassan előkerülnek a fenyők, végül a célban már lombhullató fák is beköszönnek. Az útvonalon végig gyönyörű kilátás tárul élénk Poporád és Késmárk felé, a másik oldalon pedig a Magas-Tátra tornyosul felénk. Ahogy közeledünk Tarajkához megjelennek a vízesések és velük együtt a tömeg.

A Magas-Tátra legkönnyebb kocsmatúrája- Kőpataki-tótól Tarajkára-5
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

A túra nem túl technikás, főleg nagyobb kövekkel tarkított az út. Sok családos és fiatal csapat halad rajta, kis odafigyeléssel teljesíthető.

A Magas-Tátra legkönnyebb kocsmatúrája- Kőpataki-tótól Tarajkára-3

Kocsmatúra kilátással

Nem biztos, hogy ez a legfontosabb, de bizony rengeteg lehetőségünk van a túra során felfrissíteni magunkat. Tátralomnici völgyállomáson nemcsak bárok és kávézók vannak, de ha éppen nyitva találjuk őket, akkor hagyományos "sztrít fúd" , értsd lángosos büfékkel is találkozhatunk. Ha ezeket az indulás előtt kihagyjuk, akkor a Kőpataki-tavi állomáson található modern hütte a következő megálló. Gyakorlott túrázók mondjuk nem állnak itt meg, mert az útvonalon pár szász métert haladva belebotlunk a Magas-Tátra egyik ikonikus menedékházába a Skalnatá Chatába, avagy a Kő-pataki menedékházba. Ez a mini hütte a nemcsak a cuki mérete, elhelyezkedése és magyar történelme miatt híres, hanem az üzemeltetője révén is. A házat egészen haláláig a magas-tátrai sherpa rekorder Laco Kulonga üzemeltette. itt mindenképpen meg kell állnunk egy pálinkára!

A Magas-Tátra legkönnyebb kocsmatúrája- Kőpataki-tótól Tarajkára-2
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Jól tankoljunk fel, mert a következő kocsma, akarom mondani hütte az útvonal másik felén található. Mondjuk, ha már ott vagyunk, nem kell félni a kiszáradástól, hiszen sorban következnek a nagy múltú menedékházak. Először a Zamkovszky - melyet Zamkovszky István épített - majd a Tátra legrégebb háza a Rainer. Ezután következik a Bilik-menedékház, - ami  az egykori Tarpatakfüred helyén található - ( ez a legdrágább jelenleg, hagyjuk ki) és végül Tarajkán belefuthatunk a modern, ipari éttermekbe. Arról nem is beszélve, hogy a völgyben Ótátrafüred vár minket.

A Magas-Tátra legkönnyebb kocsmatúrája- Kőpataki-tótól Tarajkára-4

Logisztika

Azt még meg kell oldanunk, hogy az autónkhoz (ha azzal érkezünk) - bárhol is hagytuk - hogyan jutunk vissza. A legjobb megoldás az Elektrická, azaz a tátrai villamos.