Markazi körtúra

Szuchy Brigitta
A Markazi körtúra hossza 10.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 497 m, szintideje 3 Óra 30 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Markaz központjából induló túra egy igazi rejtett gyöngyszem a kirándulók számára. A túra során csak nagyon ritkán lehet belebotlani más túrázókba, ezért kifejezetten ajánlott azok számára, akik egy csendes elvonuláson szeretnék magukba szippantani a természet energiáit.

Markazi vár túra

A túrát Markaz központjából indítjuk, a zöld L jelzésen haladunk kifelé a faluból. Miután elhagytuk a települést egy vegyes-akácos erdőben haladunk felfelé a gericnre. Esős időszakban ez a rész nagyon sárossá és csúszóssá válik, kisebb vízfolyások is kialakulnak, ezért érdemes a megfelelő cipőben nekivágni a túrának.

Markazi körtúra-1
Markazi körtúra
Forrás: Kriván Marcell

Miután néhányszor visszacsúszva megmásztuk ezt a kb. 100 méteres emelkedőt, eljutunk egy füves területhez. Ezen a részen sajnos elég nehéz megtalálni a zöld L jelzést, de a mellékelt gps track segítségül lehet. Mivel alacsony a növényzet, tulajdonképpen bárhol átvághatunk, hogy a megfelelő útra lépjünk. Miután újra megtaláltuk a zöld L jelzést, a cserjés rétről folytatjuk utunkat az erdőbe. Körülbelül 150 méteres emelkedőt kell megtennünk a tölgyfák és a mohás sziklák övezte meseszerű tájon.

Markazi körtúra-4
A zöld L jelzést követjük
Forrás: Kriván Marcell

A természet nagyon érintetlen, időnként nehéz is észrevenni a jelzést, de megéri megmászni ezt az emelkedőt. Amikor elérjük a gerinc tetejét, a tölgyes szélén az elágazásnál balra kell kanyarodnunk, hogy eljussunk az egykori erődítmény bejáratához. Habár a vár mára már csak egy rom néhány falmaradvánnyal, a kilátás páratlan, megcsodálhatjuk a Mátra csodálatos magaslatait. Az időjárás a várnál nagyon szeles, ezért érdemes ennek megfelelően öltözni.

Markazi körtúra-7
Falmaradványok gyönyörű panorámával
Forrás: Kriván Marcell

Folytatjuk az utunkat a kaldera peremén a Mária kegyhelyhez

A Markazi vártól visszasétálunk az elágazáshoz, és ahol az előbb balra fordultunk, most jobbra vesszük az irányt (tehát a vártól nézve egyenesen haladunk tovább) a zöld L jelzést követve a kalderaperemen.  A következő 150 méteres szintemelkedést újra egy hangulatos tölgyesben, mohákkal borított kövek között tesszük meg a Hegyes-hegy oldalában.

Markazi körtúra-10
A kilátás gyönyörű, ellátni egészen a Markazi-víztárolóig
Forrás: Kriván Marcell

Az emelkedő után nem sokkal elérünk egy kerítést, amin egy fa létrán jutunk át a hegyoldalba. Ezen a területen a növényzet elvadult, egy nagyon rövid, de nehezebben járható szakasz következik. A kilátás viszont gyönyörű, ellátni egészen a Markazi-víztárolóig. Innentől kezdve az útunk során jellemzőek lesznek a kerítések, amiken át kell jutnunk, ezt érdemes számításba vennünk, ha kutya is van velünk.

Markazi körtúra-13
A hatalmas panoráma mellett egészen apró látnivalókban is gazdag az útvonal
Forrás: Kriván Marcell

A gombákkal tarkított erdőben haladunk tovább a zöld L jelzésen, majd hamarosan egy réthez érünk, aminek a "bejáratánál" egy vadászlest találunk. A tisztást elhagyva elérünk egy erdei fenyvest, ahol időnként meredek kis ösvényen vezet a turistaút. Hamarosan kiérünk a gerincre, és elérjük a Mária kegyhelyet. Az erdőben dolgozó emberek szerint ez a képesfa megvédte őket a balesetektől.

Markazi körtúra-14
A balesetektől is védő Mária kegyhely

Indulás vissza Markaz központjába

A kegyhelytől jobbra fordulva a Zöld jelzésen indulunk lefelé az erőgazdasági úton. A kerítés mellett haladva lassan leereszkedünk egy tölgyerdőbe. A jelzést tovább követve lekanyarodunk a Harta-parak völgyébe.

Markazi körtúra-16
A zöld jelzést követve ereszkedünk vissza a völgybe
Forrás: Kriván Marcell

Útunk során többször keresztezzük a murvás utat, de ezeken csak nagyon rövid ideig kell sétálnunk, hamarosan újra az erdőben találjuk magunkat. Miközben ereszkedünk le a völgybe több helyen haladunk zöld cserjék között, ahol különféle pirosbogyós növényekkel találkozhatunk. Hamarosan az erdőből kiérkezünk a falu feletti rétre, ahonnan az egész települést beláthatjuk.

Tovább haladva elsétálunk a hangulatos Markazi kőbányató mellett, ahol érdemes még egyet szippantanunk a friss levegőből. Utunk végén a Szeplőtlen Fogantatás-templom felé haladunk, majd hamarosan visszaérkezünk a falu központjába.

Markazi körtúra-19
A túra során ritkán másokkal is találkozhatunk