Márianosztra, Kóspallag, Nagyirtás kálvária körút Túra

A Márianosztra, Kóspallag, Nagyirtás kálvária körút Túra hossza 18 Km. Az útvonal szintemelkedése 582 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

A Márianosztrai kegytemplom és börtönmúzeum, két nagyon szép kálvária, vadregényes erdők, források és pár látványos kilátópont is bejárható ezen a szintben nem túl nehéz, de a hossza miatt haladó fokozatú túrán.

Márianosztra. Börtön és látogatóközpont?

Magyarok Nagyasszonya Pálos kegytemplom

Márianosztrán a turista parkoló a börtön udvarán van. Kissé meglepő lehet a kegytemplom mellett bekanyarodva néhány rab szállító autó mellett begördülni a parkolóba, pedig nem vagyunk eltévedve. A fogház épülete teljesen egybe van épülve a pálos rend kolostorával és a kegytemplommal, egykor a kolostor egy részét alakították át börtönnek. A templom udvarán találjuk a múzeum bejáratát is, ahol főleg régebbi idők emlékeivel ismerkedhetünk meg. Aki busszal érkezik, egy kicsit be kell sétálnia a templomhoz, de érdemes, mert nagyon szép. Ha megnéztük, indulhatunk is túrázni.

Márianosztra, Kóspallag, Nagyirtás kálvária körút-1
Márianosztra kegytemplom

Kitérő a kálváriára

A kegytemplom nem az egyetlen vallásos hely, amely ezen a túrán utunkba akad. A következő a Börzsöny egyik legszebb kálváriája lesz, amely ugyan nem esik a jelzett útra, de feltétlen fel kell sétálni rá. A dombtetőről szép kilátás tárul elénk a falura. A kálvária templom mellett egy szekérúton észak felé fordulunk és száz méter megtétele után visszatérünk a piros jelzésre.

Kóspallag bejárása

Érkezés előtt ki is engesztelődhetünk…

A piros ezen a részen bokros ligetes terepen halad felfelé, egy nyiladéknál fahidat találunk, valamint egy elhagyott régi pince tátongó száját. A cserjékből lassan tölgyesek lesznek és egy magaslaton ösvény kanyarodik jobbra piros háromszög jelzéssel. 1-2 perc kitérővel egy kopár lapos csúcsra érkezünk, ez a Kiengesztelődés hegye. Korábban Alsó-hegy, a szemből érkező zarándokok első rálátási lehetősége a Márianosztrai templomra, így ők alakították a névváltást. A csúcsot elhagyva ereszkedni kezdünk a Medres-patak völgyébe, ahol egy gázlón kelünk át a patakon. Szerencsére kő akad bőven, így nem nehéz átjutni. Ismét enyhe emelkedőre váltunk, becsatlakozunk az országos kék jelzésbe és kibukkanunk Kóspallagon.

Márianosztra, Kóspallag, Nagyirtás kálvária körút-4
Buszmegálló könyvespolcokkal Kóspallagon

A kálvária és a Ló-hegyi-völgy

A település főutcáján sétálunk végig egészen a templomig. Itt két turistajelzést is találunk. A kék vezet fel a kálvária dombra, a sárga pedig balra völgyet követi. Később még találkozunk ezzel az úttal, de most irány a Kálvária. Kezdetben egy utca a templom téri parkoló mellett, majd kiérve a házak közül erdőben emelkedünk tovább. Egy sorompó után kezdődnek a stációk, amelyeket negyed óra sétával végig is járhatunk. A hegytetőn a hármas kereszt mellől visszafelé tekintve gyönyörködhetünk a kilátásban. A tető után rögtön lefelé indulunk, de itt már csak egy darabon követjük a kéket, rövidesen leérünk a Ló-hegyi patakhoz, amelyen át kell kelünk. A patak mentén balra indul egy nagyon hangulatos ösvény sárga négyzet jelzéssel. Ezt követjük tovább, közben többször átkelünk a patakon. Az egyik átkelésnél egy mini vízesés hangjára lehetünk figyelmesek, látni viszont nem lehet, mert egy hatalmas fa gyökerei eltakarják. A patakvölgyből rövidesen kimászva egy erdészeti úton folytatjuk a túrát, ahol becsatlakozunk a sárga sáv jelzésbe, amelyet Kóspallagon láttunk a templomnál.

Érsek-tisztás, Nagyirtás

Vadregényből wellness-be

Ezen a kényelmes erdei úton jutunk el az Érsek-tisztásra, amelynek neve az egykori Esztergomi érsekségi uradalom területére utal. Jelenleg fakitermelés zajlik itt, a réten végig fatörzsek állnak katonás rendben. Itt a zöld jelzést követjük tovább, és megmásszuk a Nagy-Sas-hegy oldalát. A tervezett útvonal nem érinti a csúcsot, de akinek kedve van egy szintesebb kitérőt tenni, az kimászhat a Keselyűs-oromra, szép a kilátás. Utána viszont vissza kell ide jönni a zöldre. A nyerget elhagyva meredekebben ereszkedünk lefelé, és rövidesen megérkezünk a Nagyirtáspusztán található Szent Orbán wellness hotelhez. Remek alaklom egy hosszabb pihenésre. Még ebédelni is lehet az étteremben.

Márianosztra, Kóspallag, Nagyirtás kálvária körút-6
Nagyírtáspuszta vasútállomás

Kisvasutas visszatérés

A hotelt elhagyva átsétálunk a börzsönyi kisvasút Nagyirtáspuszta állomásához. Itt lehetőség van a túra könnyítésére, ha elfáradtunk, akkor a téli hónapok kivételével itt vonatra szállhatunk, és visszautazhatunk Márianosztrára. Akit viszont keményebb fából faragtak, az továbbra is gyalogolni fog. A kék Mária jelzésen a vasút vonalát néhány helyen érintve a Bezina-völgyben folytatjuk a sétát. A Bezina-rétnél kicsit emelkedünk a Lőrinc-hegy oldalában, aztán már végig lefelé haladva érkezünk meg a börtönhöz tartozó rabtemetőhöz. A kolostor épületét megkerülve jutunk vissza a parkolóhoz.