Letkésről a Nagy-Gallára Túra

A Letkésről a Nagy-Gallára Túra hossza 11.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 404 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Nagy-Galla dupla púpja – mint egy tevehát – elég sok helyről jól látszik a Nyugat-Börzsönyből, és jellegzetes, hegyes kúp alakú csúcsa felébreszti az elszántságot: Na oda, felmászom egyszer! Alakja épp olyan, mint egy tanúhegy a Tapolcai-medencében, simán hajaz a Tóti-hegyre vagy a Gulácsra. Annyi különbséggel, hogy bár vulkáni eredetű, de nem bazalt sapkás tanúhegy. Oké, akkor másszuk meg!

​Letkési távlatok

​Árpád-kori hajósok nyomában

Letkés az Ipoly partján fekszik, így érthető, hogy az Árpád-korban hajós és szekeres kereskedők lakták. A török időkben a lakosság teljesen kicserélődött, a közeli Damásdi vár rendszeres hadszíntere volt ez a vidék. Hajóval sajnos csak akkor érkezhetünk ide, ha evezős túrán vagyunk, így marad az autó, vagy a Szobról érkező buszjárat.

A Pribék-tisztás

A Mennybemenetel templom meglátogatása után a zöld, valamint a piros Mária jelzést követve indulunk a túrára. A falu szélén a Letkési-patak völgyét elhagyva egy kereszt mellett érkezünk az erdőbe. Viszonylag sok elágazás van itt, de a jeleket követve nem fogunk eltévedni. Lassan de  folyamatosan emelkedve két és fél km után érkezünk egy nyeregbe, ahol ismét egy feszületet találunk az út szélén. Innen még 1 km, és már ott is vagyunk a Pribék-tisztáson, amely zord neve ellenére egy nagyon szép mező az erdőben. Használjuk is ki a lehetőséget egy jó pihenőre, mert ezután meredekebb emelkedő következik.

Letkésről a Nagy-Gallára-1
A Pribék-tisztás felé

A Galla meghódítása

Nem hiába hegyes kúp

A tisztáson a zöld és a Mária jelzés elindul Márianosztra felé, viszont a börzsönyi kék megérkezik helyettük, ezen folytatjuk utunkat enyhén emelkedve, oldalt kerülve a Nagy-Gallát. A hegy keleti oldalán hirtelen feltűnik a zöld háromszög jelzés és toronyirányt nekivág a hegyoldalnak. Itt már nincs mese, kemény emelkedő veszi kezdetét és megtapasztaljuk, hogy a hegy oldala nem csak messziről meredek. Szerencsére nagy távolságok nincsenek, körülbelül 15 perces mászás dolgoztatja meg a lábizmokat. Majd egyszer csak fent vagyunk a hegytetőn, és máris elfelejtjük az előző negyed órát. A lábunk alatt kinyílik a táj és Márianosztra felé végignézhetjük a Látó-hegyek vonulatát, kissé jobbra pedig a Dunakanyar és a Visegrádi-hegység távoli hegyeit, amint a Duna elveszik közöttük.

Letkésről a Nagy-Gallára-3
Kilárás a Nagy-Galláról

A jól megérdemelt pihenő és bámészkodás után a csúcs másik oldalán indulunk lefelé a teve két púpja közé. Ez a szakasz is meredek, de jóval rövidebb, mint ahol feljöttünk. A nyerget elérve pedig tisztává válik, hogy megint felfelé következik, a kisebbik csúcsra is muszáj felmászni, ha már itt vagyunk. Fentről a kilátás nem sokat változik, viszont rálátunk a fő csúcsra, ami innen nézve nagyon látványos. Ezért érdemes ide is feljönni. Aztán ahogy jöttünk, vissza is ereszkedünk a nyeregbe.

A Galla-alja egy kellemes hely

440 méterről 370 méterre meredeken ereszkedve érkezünk meg a hegy lábához a Galla-tisztás közelében. Csodás volt a kilátás odafent, de ide megérkezni és túl lenni a meredeken igazán kellemes érzés. Vízszintesebb vidékek következnek. Az itt haladó úton a zöld kereszt és a zöld négyzet jelzésekkel találkozunk, ezeket fogjuk követni nyugati irányban.

Letkésről a Nagy-Gallára-4
Meredek a hegy oldala

Keresd a zöld keresztet

A Kis-Galla nyergében viszont elköszönünk a négyzet jelzéstől és a keresztet követjük tovább. Az út, amin haladunk elég széles erdészeti út, így simán rajta is lehet maradni beszélgetés közben, miközben a kereszt egy óvatlan pillanatban jobbra fordul. Légy résen, könnyű elnézni. 2 km megtétele után Liliom-pusztától nem messze ültetvények és legelők között érkezünk vissza Letkésre. Néhány mellékutcán kanyargunk még, hogy ne a főúton kelljen gyalogolni, aztán vissza is érkezünk a falu központjába. A patak parton keresd fel az Egy Falat vendéglőt, ahol éhedet és szomjadat olthatod.