Kő-pataki-tótól a Nagy-Morgás-hágón keresztül Tátralomnicra Túra

A Kő-pataki-tótól a Nagy-Morgás-hágón keresztül Tátralomnicra Túra hossza 15 Km. Az útvonal szintemelkedése 370 m, szintideje 5 Óra 20 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Kő-pataki-tó (Skalnaté pleso, 1751 m, 49.187761°, 20.232259°)

Érkezési hely: Tátralomnic (Tatranská Lomnica, 850 m, 49.165018°, 20.279831°)

Legmagasabb pont: Nagy-Morgás-hágó (Veľká Svišťovka, 2038 m, 49.204357°, 20.235813°)

Időkalkulátor Tátralomnicra: Kő-pataki-tó – Nagy-Morgás-hágó (Veľká Svišťovka, 2038 m, 1 ó 15 p) – Zöld-tó (Zelené pleso, 1545 m, 1 ó) – Zsázsa-forrás (Šalviový prameň, 1200 m, 1 ó 30 p) – Matlárháza (Tatranské Matliare, 1058 m, 1 ó 5 p) – Tátralomnic (30 p).

Összesen: 5 ó 20 p. Vissza: 5 ó 55 p.

Itiner

1. Tátralomnicról (850 m) kabinos felvonóval, vagy pedig a "Tátralomnicról a Kő-pataki-tóhoz" elnevezésű túránál leírt zöld jelzésű turistaúton juthatunk el a magasan fekvő Kő-pataki-völgyben (Skalnatá dolina) található Kő-pataki-tóhoz (1751 m). A völgy alsó teraszán fekvő, a nyári idényben szinte teljesen kiszáradó Kő-pataki-tó lefolyása felett átvezető hídon a piros jelzésű Felső turistaúton (Tatranská magistrála) az Obszervatórium irányába indulunk, majd az épület előtt balra kanyarodva meredeken emelkedünk fel a Hunfalvi-kilátó (Huncovská vyhliadka) felé. Itt az út élesen jobbra kanyarodik, majd hosszan, szintben traverzálja a Hunfalvi-csúcs (Huncovský štít) hatalmas sziklákkal teleszórt déli lejtőjét. Ezután a Hunfalvi-katlan (Huncovská kotlina) alsó részét keresztezve enyhén emelkedő szerpentinen emelkedünk fel a Nagy-Morgás-hágóba (Sedlo pod Svištovkou, 2023 m). A hágóból jelzés nélküli ösvény vezet a közeli Nagy-Morgás (Veľká Svištovka, 2037 m) szép kilátást nyújtó csúcsára.

Kő-pataki-tótól a Nagy-Morgás-hágón keresztül Tátralomnicra ForrĂĄs: Nagy Árpád
Kő-pataki-tótól a Nagy-Morgás-hágón keresztül Tátralomnicra
Kép forrása: Nagy Árpád

2. A hágóból meredeken szerpentinezünk lefelé az egyre szűkebb, törmelékes ösvényen az ereszkedés végét jelentő vályúig. A vályúban láncok segítségével jutunk le, majd egy éles bal kanyar után, a Késmárki-Fekete-tavat (Čierne pleso, 1579 m) magunk mögött hagyva érkezünk meg a Karbunkulus-torony (Jastrabia veža, 2137 m) tövében fekvő Késmárki-Zöld-tó (Zelené pleso, 1545 m) partján álló, 1897-ben megnyitott Zöld-tavi menedékházhoz (Chata pri Zelenom plese, 1551 m).

3. A menedékháztól a sárga jelzésen kelet felé indulva folytatjuk túránkat. Törpefenyők között vezető széles, kényelmes, majd az erdőben haladó sziklás, törmelékes úton a Forbergi-réten (Kovalčíková poľana, 1252 m) lévő útelágazást magunk mögött hagyva jutunk el a Zsázsa-forráshoz (Šalviový prameň, 1200 m). Továbbra is a sárga jelzésen, széles erdei úton, a Késmárki-Fehér-víz mentén, azt egy széles hídon keresztezve a Matlárházára (Tatranské Matliare) vezető kék jelzés elágazásához érkezünk (1058 m). Innen a kék jelzésen megyünk tovább a kis üdülőtelep széléig, ahol egy újabb útelágazáshoz (927 m) érkezve a jobbra induló sárga jelzésre fordulunk. Az 1906-ban megnyitott, akkor a Monarchia egyik legfényűzőbb szállodájának tartott Grand Hotel Praha épületénél érkezünk meg Tátralomnicra, innen pedig kényelmes sétával jutunk a település központjába (850 m).