Kalandozás a Váraljai- és az Óbányai-völgyben

A Kalandozás a Váraljai- és az Óbányai-völgyben hossza 16.2 Km. Az útvonal szintemelkedése 707 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Ezen a túrán a Kelet-Mecsek tájvédelmi körzet két ikonikusan szép völgyét, a Váraljai-völgyet, és az Óbányai-völgyet fogjuk bejárni. A két völgy egymás mellett fut párhuzamosan a Csalán-hegy vonulatának két oldalán, összekötve Váralját, a Cigány-hegyi kilátót, Kisújbányát és Óbányát egy szép körtúrával. Nincs sok szint, ugyanakkor gyönyörű vízeséseket, mészkő formációkat, forrásokat és magát az érintetlen természetet fedezhetjük fel útközben. A kilátóból pedig az egész környéket szemügyre vehetjük.

Hol a vár, ha Váralján kószálunk?

Középkori váracska

Váralja település mellett keletre a falutól nem messze magasodik a 216 méter magas Várfő-hegy, amelyen egy 13. századi Árpád-kori 15x30 méter körüli minivár állott. Sajnos már nem áll, építőköveit széthordták, így az 1990-es években zajló régészeti feltárások során csak a korát és méreteit határozták meg és azt hogy ellenséges támadás és tűz okozta a vesztét. Hogy mikor, az is a múltba vész. De legalább tudjuk, hogy miért Váralja a település neve.

Kalandozás a Váraljai- és az Óbányai-völgyben-10
Túránk kiinduló pontja a Váraljai horgásztavak

Fel a Váraljai-völgyön

A túra start pontját a Váraljai Ifjúsági tábortól nem messze a horgásztó melletti réten találjuk, ami népszerű piknikezőhely a helyiek körében is, és parkolni is jól lehet. Ha busszal jövünk, a buszfordulótól nagyjából 1 km séta. A kék kereszt jelzés, amelyen az első szakaszt bejárjuk, egyébként is a buszforduló felől érkezik, csak ott nehezebb parkolni. A völgyben 3 horgásztó van egymás fölött, amelyek a patak vizéből lettek duzzasztva. Idilli piknik környezet, ha bejártuk a túrát, még sütögetni is lehet.

A horgásztavakat elhagyva nincs más dolgunk, mint a völgyet követve sétálunk felfelé. Lankás széles erdészeti úton haladunk a néhol kisebb zúgókat alkotó patak mellett. Rövidesen egy útkereszteződéshez érünk, ahol a kék négyzet jelzés halad keresztben mindkét irányba. Ne hagyjuk magunkat megzavarni, csak menjünk tovább egyenesen a kereszt jelzésen. Max annyit érdemes megjegyezni, hogy itt fogunk majd a négyzet jelzésen visszaérni a túra végén. Elhaladunk a Váraljai erdészház mellett, amely vendégházként is üzemel, ha ide foglalunk szállást, ez az utolsó olyan pont, ahová még fel lehet jönni kocsival, de már itt is át kell gurulni egy gázlón.

Másfél kilométer után a patak mentén érintjük a Jágerok-forrást, amely iható víz, lehet kulacsot tölteni. Néhány nagyobb zúgó, már-már vízesés mellett haladunk el, majd a következő 1 kilométert sem tesszük meg, amikor ismét útkereszteződésbe ütközünk, itt a zöld kereszt jelzés halad keresztbe. Ha kíváncsiak vagyunk egy másik iható forrásra, akkor a kék kör jelzésen kanyarodjunk be a Farkas-árokba. 30 méterre megtaláljuk a Vadvirág-forrást.

Irány a kilátó!

Ösvényünk lassan elhagyja a völgy fenekét, és az oldalában kezd emelkedni. Egy hirtelen fordulóval teljesen ki is kapaszkodik a peremre, miközben két vad kerítéssel elzárt terület között emelkedünk. Odafent egy bal fordulattal a kerítés mellett folytatjuk, aztán ismét lefelé vesszük az irányt egy szakaszon. Nagyon úgy néz ki, hogy csak az elkerített rész miatt kellett kimászni a völgyből. Újabb iható víz, a Lendület-forrás ad nekünk lendületet, hogy nagy lendülettel kikapaszkodjunk a völgy végén, és becsatlakozva a sárga jelzésbe felsuhanjunk a Cigány-hegyi kilátóhoz. A torony mellett kifújjuk magunkat, a  padokra lepakolva cuccainkat már mászhatunk is fel meglesni a kilátást. Körbe látszik minden, ami számít! Sorban az ismert csúcsok, a Zengő kezdi a sort, aztán a Hármas-hegy tornyai, a Köves-tető, kicsit arrébb pedig a Misina és a Tubes is szépen kirajzolódik a horizontra. Ha ködben jöttél, akkor csak képzeld el!

Kalandozás a Váraljai- és az Óbányai-völgyben-1
A Cigány-hegyi kilátó

Az üvegfúvók települései és az Óbányai völgy szikla csodái

Amit eddig fel, azt most le

Ereszkedjünk vissza a sárga jelzésre, majd az aszfaltozott útnál a kékre kanyarodva Kisújbányára. Ez az apró falu hajdan a völgy másik végén található Óbányával egyetemben üvegfúvásból élő német ajkú lakosokkal bírt, akik a 18. században települtek ide. Ez a rendezett házakból álló két kis falu a hegyek ölelésében el is nyerte a magyar Svájc elnevezést. Napjainkban már csak üdülőfaluként funkcionálnak, de igazán szép utcaképpel rendelkeznek. Végig gyalogolunk a főutcán, majd a falu végén lévő kereszteződésben balra fordulunk és meg is érkezünk az Óbányai-völgy bejáratához.

Mi kövön terem a Ferde-vízesés?

150 méter után a Bodzás-forráshoz (ivóvíz) érünk, ahol egy nagy méretű fedett piknik- és esőházikó áll. Az út mentén pedig egy nagy kőkereszt a domboldalban. Innen számítva 130 méterre az út mellett a patak egy sziklafal alá kanyarodik, ahol  a kis szurdok szerű árokban a rétegelt mészkő a tektonikus mozgások miatt 30 fokban megdőlt, a patak vize pedig ezeken a lépcsőkön folyik le, azt az illúziót keltve, hogy ferdén folyik lefelé. A vízesést közelebbről is megnézhetjük, ha lemászunk a magaslatról a patakpartra. A kőzet 250 millió éves üledékekből összeállt mészkő és márga rétegekből áll, igazán látványos hely.

Kalandozás a Váraljai- és az Óbányai-völgyben-3
A híres Ferde-vízesés

A völgy mélyén folytatjuk sétánkat, és további lépcsőket, zúgókat keresztezünk, néhol át is kell kelni a patakon. Az ember fia/lánya sokszor kapkod a fényképezőgép után. A völgy felénél egy házikó, a Dr. Pataki József turistaház bukkan ki a fák közül. A névadó középiskolai tanár, helytörténész, földrajztudós, természetjáró volt, aki rengeteg gyalogos és kerékpáros túrát vezetett a környéken. Fél óra elteltével megérkezünk a horgásztóhoz, amely Óbánya felső szélét jelzi.

Pisztráng és/vagy rétes nélkül sehova!

Az ékszerdoboz Óbánya településének meglátogatása közben egy nagy veszély leselkedik ránk! Ha kicsit nem figyelünk oda, véletlenül elsétálhatunk a Falánk pisztráng, vagy a lentebb található Jéhn kocsma mellett, és akkor bizony kimarad a hely szellemét és a bendőnket tápláló sült pisztráng, házi rétes, esetleg egy korsó meggysör, vagy normál sör elfogyasztása. Szerintem legyünk résen, nagy veszteség lenne az elmulasztása. Bátran időzzünk a településen, és a vizuális élmények mellett gondoljunk a kulináris élvezetekre is.

Visszatérés a vár alá

Érzékszerveink kényeztetése után már csak a visszaút marad, a kocsmával szemben, a mellékutcában induló kék négyzet jelzésre lépünk, és felfelé haladva, néha visszapillantva az alattunk fekvő falu látképére feltornásszuk magunkat a a Csalán-hegy gerincére, mely elválaszt minket a Váraljai-völgytől. Pontosabban le tornázzuk a többletet, amit az iménti ebéd jelentett. A gerincet elérve búcsút intünk Óbányának, és leereszkedünk a horgásztavakhoz. A sütögetés lehet, hogy elmarad?