Jó Pásztor-Kápolna és Hársas-tó túra Túra

A Jó Pásztor-Kápolna és Hársas-tó túra Túra hossza 11 Km. Az útvonal szintemelkedése 211 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

A Vendvidékről érkező Hársas-patak mesterséges felduzzasztásával létrejött Hársas-tó környéke túlzás nélkül kimerít minden olyan tényezőt, ami egy igazán romantikus programhoz kell. Túrázol? Ideális útvonal, vadregényes erdőkkel, a vadonban megbúvó tavacskával. Sportolsz, futsz, kerékpározol? Kis szintkülönbségű lankás dombhátak, árnyas útvonalak, gyönyörű környezetben található pihenőkkel. Nyaralsz, vagy horgászol? Ezt a helyet neked találták ki. Félig horgásztó, de a déli csücskén fenyvesekkel körülvett árnyas szabad strand várja a fürdőzni, pihenni vágyókat. Azt hiszem, a bemutatást már nem kell folytatnom, kezdjünk neki egy kellemes túrának.

Jó Pásztor-Kápolna és Hársas-tó túra

1. Szentgotthárdról indulunk, ahová kocsival, busszal, vagy akár vonattal is eljuthatunk. A túra a központból indul, ha busszal, vagy vonattal érkezünk, még 2 kilométert rá kell számolni a távolságra, mert a pályaudvarok a város szélén vannak. A várkert melletti kereszteződésből indulunk, bal kéz felé a Nagyboldogasszony plébánia templom látható. A piros Mária úton érdemes elindulni, mert az keresztül megy a barokk stílusú várkerten. A kertet átszelve jobbra kanyarodunk és még öt utcasarok után csatlakozunk a piros jelzéshez egy rövid szakaszon a Zsida-patak mentén. Rátérünk az Örökzöld utcára, majd egy kis temető mellett haladunk el, és végül megérkezünk a Jó Pásztor-Kápolnához.

Jó Pásztor-Kápolna Forrás: Nyáry Tamás
Jó Pásztor-Kápolna
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A kápolna Brenner János rábakethelyi káplán vértanúságának emlékére épült 1995-96-ban. A kápolna egy nagyon szépen gondozott, sugarasan a kápolna felé tartó sétányok mentén létrehozott kertben található. A jelzés a kápolna mellett elhaladva egy esőbeálló kunyhó mellett belép az erdőbe és fenyvesek között kanyarog tovább. Szinte teljesen síkon gyalogolunk majd 1 kilométert, aztán lankásan ereszkedni kezdünk, és rövidesen megérkezünk a Hársas-tó partjára. Az erdőben sok helyen fedezhetjük fel, hogy korábban valamilyen jégkár, vagy viharos időjárás hatására csoportosan hajlottak meg a fenyőfák törzsei. Elég misztikus látvány.

3. A tóparton balra fordulva az északi végen található duzzasztó gátra érkezünk, jobb kéz felé pedig a tavat körbejáró tanösvény jelzésre. A gátról, mivel arra nincsenek fák és erdő, nagyon szépen beláthatjuk az erdőkkel körülölelt tó egészét, igazán megkapó látvány. A gát túlsó végén fák alatt meghúzódó turista pihenő vár asztalokkal és padokkal, de közvetlenül a parton is találunk több vízre néző padot is.

Hársas-tó tanösvény Forrás: Nyáry Tamás
Hársas-tó tanösvény
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. A Mária út itt északnak fordul Magyarlak felé, a zöld pedig eltávolodik a tótól és Farkasfa felé veszi az irányt. Kövessük a part mellett folytatódó tanösvény jelzést. Árnyas sétányon találjuk magunkat, ahol megismerkedhetünk a tanösvény táblái segítségével a Rába vízgyűjtő területének halfajaival, az Őrség állatvilágával, sőt az építészetével is.

Hársas-tó Forrás: Nyáry Tamás
Hársas-tó
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Rövid séta után kövezett utacskára érünk, feltűnik egy játszótér és a fák között rengeteg pihenőpad sorakozik ismét. Bármennyire is meglepő, megérkeztünk a Hársas-tó szabad strandjára. Őszintén szólva sehol nem találkoztam még olyan fürdőhellyel, ami összefüggő fenyőerdőben, nagy árnyas fák alatt lett volna, mint itt. Persze a part közelében van olyan szakasz is, ahol szabadon napozhatunk, ha éppen ahhoz van kedvünk, de a strand nagy részén remekül lehet hűsölni az árnyékban. Korábban jártam itt másik alkalommal kifejezetten strandolás céljából is, így azt is le tudom írni, hogy a víz nagyon tiszta, egyáltalán nem mély, és az alja finom kaviccsal van borítva, ami egyáltalán nem kellemetlen mezítláb. A strandolásra kijelölt terület legmélyebb pontján is csak derékig ér a víz.

Hársas-tó pihenő Forrás: Nyáry Tamás
Hársas-tó pihenő
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Pihenésünk végeztével érdemes a tó másik oldalán is végigsétálni a tanösvényen, mert azon az oldalon pedig kifejezetten sűrű őserdő szerű vadon hangulatba jutunk, egészen szürreális dolog itt ott kikukucskálni a parton a szemben lévő strand felé. Végül nem marad már más hátra, mint visszagyalogolni Szentgotthárdra, erre pedig két lehetőség is kínálkozik. Az egyik a strand felőli végen induló zöld jelzés, amely az ide úttal azonos erdei gyaloglást ígér, a másik pedig a gát felőli oldalon folytatódó piros Mária út, amelyről egy idő után le kell térni Máriaújfalu felé, amely már Szentgotthárd elő-települése.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu