Határtalan túra Felsőszölnökről Túra

A Határtalan túra Felsőszölnökről Túra hossza 11 Km. Az útvonal szintemelkedése 296 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Határtalan, vagyis inkább sok határos, hiszen három országot is érintünk út közben, ha nekivágunk ennek a legekben bővelkedő túrának! Kezdjünk is mindjárt Felsőszölnökkel, amely az ország legnyugatibb települése. Innen mérik az ország hosszanti átlóját Felsőszölnök és Tiszabecs között, ami 530 km. Aztán mondhatjuk, hogy az ország legszélén, vagyis a határon fogunk haladni, na de nézzük is a részleteket.

Felsőszölnök körtúra a határ mentén

1. Felsőszölnök Szentgotthárdról busszal is megközelíthető, ha nem autóval érkezünk. Viszont ha igen, akkor parkoljunk le valahol a központban, vagy a falu északnyugati csücskében, ahol a piros jelzés elhagyja a házakat. Ezen a piroson indulunk a Hármashatár utcán, majd száz méter után az elágazásban a jobb oldali ágon kezdünk felmászni a Felső-János-hegyre.

Felsőszölnök-Hármashatár Forrás: Nyáry Tamás
Felsőszölnök
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Nem túlságosan meredek emelkedő ez, és nem is nagyon hosszú, összesen 900 méter után becsatlakozunk a zöld jelzéssel ellátott vasfüggöny túraútvonalba, amelyen balra fordulva folytatjuk a sétát. 1 km után érjük el az országhatárt.

3. A határon rögtön meg is találjuk a vasfüggöny emlékhelyet, ahol megtekinthetjük a kerítés egy pár méteres épen hagyott darabját és egy őrtornyot is, amire fel is lehet mászni, ha kedvünk tartja. Az erdő körülveszi, így kilátás nincs a tetején, de a magasból átérezhetjük egy kicsit a szerencsére történelemmé vált határzár egykori hangulatát.

Vasfüggöny őrtorony Forrás: Nyáry Tamás
Vasfüggöny őrtorony
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Tovább gyalogolva nagyon kellemes erdei környezetben követjük az ösvényt, néha érintünk egy-egy tisztást, ahonnan átláthatunk Ausztria környékbeli tanyáira. Az út itt hosszan síkban halad a gerincen, míg meg nem érkezünk arra a pontra, ahol a piros és a zöld jelzés szétválik.

5. A piros jelzés átkanyarodik Ausztria területére, a zöld pedig balra ereszkedni kezd és egy kifejezetten meredek lejtőn gördülünk alá a Szölnöki-patak völgyébe. Vagyis gördülhetünk, ha nem fékezzük lépteinket eléggé.

6. A völgy alján a piros háromszög jelzésre térünk és jobbra emelkedni kezdünk a Hármashatár tanösvény tábláival kísérve. Ez a terület szigorúan védett, fontos, hogy ne térjünk le az ösvényről, és a környezetet semmilyen módon ne károsítsuk. Másfél kilométer változó intenzitású kaptató után megérkezünk a Szlovén - Osztrák - Magyar határpontra.

Szlovén - Osztrák - Magyar határpont Forrás: Nyáry Tamás
Szlovén - Osztrák - Magyar határpont
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A hegy tetején lévő tisztás közepén találjuk a prizma szerű háromszög alapú Trianoni emlékművet, és körülötte számos pihenőpadot és asztalt, kis játszóteret, és büfé házikót is, amely valószínűleg csak ünnepi alkalmakkor lehet nyitva. Ez az ország legnyugatibb csücske.

8. A jól megérdemelt pihenő után visszaindulunk azon az ösvényen, amelyiken feljöttünk, hazánk felé csak ez az egy út található innen. Leereszkedünk addig a pontig, ahol megérkeztünk a zöld jelzésen, majd egyenesen a völgy aljában folytatjuk a túrát a piros háromszöget követve a patak mentén.

Felsőszölnök felé Forrás: Nyáry Tamás
Felsőszölnök felé
Kép forrása: Nyáry Tamás

9. Az erdőt lassan kaszálók és rétek váltják fel, aztán megművelt földterületek sorakoznak az út mellett. Feltűnik egy-egy ház is, és 4 km gyaloglás után megérkezünk Felsőszölnök szélére, ahol elindultunk erre a túrára.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu