Győrújbarát Varázsvölgy

Takács Viktor
A Győrújbarát Varázsvölgy hossza 12.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 349 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Győrújbarát falu határában „magasodó” Sokorói dombság kedvelt kirándulóhelye a győrieknek és a környékbelieknek. A település egyik csücskében, közvetlenül az erdő mellett található a megyeszékhely gyermektábora, mely évtizedek óta fogadja az iskolásokat a nyári szünetben. E tábor és az itt található buszforduló számos túra kiindulópontja.

Találkozó a gyermektábornál

A helyszínt autóval és busszal egyaránt könnyű megközelíteni. A már említett buszforduló a Győrújbarát-hegy nevet viseli, az ide tartó járat pedig a győri autóbuszállomásról indul. Közvetlenül a megálló mellett lehetőség van autóval is parkolni. Innen már láthatjuk is a természetvédelmi területet jelző táblát, melynek oszlopán ott virít a piros + jelzés, melyet a túra kezdeti szakaszában követnünk kell.

Győrújbarát Varázsvölgy, Árpád-kút, Lila-hegyi kilátó-4
Irány a Varázsvölgy
Forrás: Takács Viktor - Mozgásvilág

Pár száz méter után már a Varázsvölgy fái között baktatunk egy többnyire homokkal felszórt erdészeti úton. Az első 1 kilométer szinte teljesen sík, de ezt követően jobbra fordulva rögtön egy helyi viszonyok között meredeknek számító emelkedő következik, ahol az első izzadságcseppek meg is jelennek a homlokunkon. Ezt követően egy viszonylag hosszú, enyhe lejtmenet következik, ami után nekimegyünk a helyiek között csak Három Lépcső néven ismert hosszú kaptatónak, ami a túra és a környék egyik legnagyobb szintkülönbséget tartalmazó szakasza. A „csúcson” jól esik a pihenő! Egy vadászles és egy nagyobb vaddisznótúrás mellett elhaladva lefelé megyünk tovább és az első elágazásban jobbra fordulunk. Itt tovább visz az utunk lefelé Tényő irányába. A jobb kanyart követően hamarosan letérünk balra egy egynyomsávos ösvényre, melyet a nyári időszakban sokszor szinte láthatatlanná tesz a növényzet, így érdemes résen lenni. Az erdészeti út egyébként, melyről letérünk, ugyanoda vezet, de a kis ösvény sokkal vadregényesebb!

Irány Tényő és az Árpád-kút

Tovább, tovább lefelé... Hamarosan elérjük a falu (Tényő) határát és egy betonos erdészeti útba ütközünk. Ezen jobbra fordulva kb. 100 méter múlva meglátjuk az Árpád-kutat, mely mellett kialakított pihenőhelyet is találunk. Az elnevezés egyébként egy legendából ered, mely szerint Árpád vezér 803-ban ivott a kút vizéből.

Győrújbarát Varázsvölgy, Árpád-kút, Lila-hegyi kilátó-2
Az Árpád-kút
Forrás: Takács Viktor - Mozgásvilág

A forrás bár még nem apadt ki teljesen, ma már víznyerőhelyként nem lehet rá tekinteni, semmiképp ne számoljunk azzal, hogy itt feltölthetjük a kulacsunkat. Amennyiben szükség van frissítőre, érdemes besétálni a pár percnyire, a falu szélén található Dombi és Fiai fogadóba, ahol akár meg is ebédelhetünk (hétvégén szükséges a helyfoglalás!). A pihenő után egészen az első hajtűkanyarig a betonon haladunk, azonban itt már a zöld jelzést figyeljük. A kanyarban a jelzés balra irányít minket, ahol az eddigi enyhe emelkedő meredekebbre vált. Hamarosan egy kereszteződésbe botlunk, ahol jobbra fordulunk és a „hegység” gerincén folytatjuk utunkat. Nemsokára egy újabb kereszteződéshez érünk, ahol balra fordulunk és nagyobb kanyarok nélkül kb. 3 kilométert megyünk enyhén lefelé.

Már nincs messze a kilátó!

Ahogy az a Sokoróban megszokott, számtalan kisebb, jelöletlen út ágazik le a (zöld) jelzésről, azonban mindig egyértelmű, hogy merre kell tovább haladnunk. Az erdészeti utat egy derékszögű balosban kell elhagynunk, ahol gyakorlatilag egyenesen rátérünk egy rövidke egynyomsávos útra, mely elvezet minket a piros jelzéshez, amin felkanyarosunk a Lila-hegyi kilátóhoz vezető ösvényre. Néhány kisebb kanyar után már meg is pillantjuk a nemrégiben felújított épületet, amibe mindenképp érdemes felmenni, ugyanis ammellet, hogy jó időben akár a Bakony legmagasabb pontjáig, a Kőris-hegyig is ellátni, a lépcsősor mentén elhelyezett kis táblákon a környék élővilágát is megismerhetjük.

Győrújbarát Varázsvölgy, Árpád-kút, Lila-hegyi kilátó-1
A távolban a Kőris-hegy
Forrás: Takács Viktor - Mozgásvilág

A kilátó mellett kulturált pihenőhely is kialakításra kerül, itt szusszanhatunk egyet az utolsó szakasz előtt. Rövid, ám meredek lejtmenetet követően balra tartva felkaptatunk a helyi rádiótoronyig, ahonnan már csak lefelé vezet az utunk. A hétvégi házakat elhagyva egy nagy kereszteződéshez érünk, ahol vagy a kék négyzeten haladunk tovább lefelé vagy pedig a jelzett úttól balra eső kavicsos úton a gyermektábor feletti réten vágunk át, ahonnan nagyon szép a kilátás a Varázsvölgyre. A jelölt úton egyébként elhaladunk a Paperdői Borudvar mellett, ahol megkóstolhatjuk a helyi termelők borait. Mindkét opció visszavezet minket a táborhoz, a túra kiindulópontjához.