Fehérvíz parkolóból a Kopa-hágón át Javorinára Túra

A Fehérvíz parkolóból a Kopa-hágón át Javorinára Túra hossza 16 Km. Az útvonal szintemelkedése 895 m, szintideje 5 Óra 25 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Fehérvíz amh. (Biela voda, 925 m, 49.187716°, 20.292465°)

Érkezési hely: Javorina (Tatranská Javorina, 1000 m, 49.265428°, 20.141400°)

Legmagasabb pont: Elülső-Kopa-hágó (Predné Kopské sedlo, 1780 m, 49.226423°, 20.221656°)

Időkalkulátor Javorinára: Fehérvíz amh. – Zsázsa-forrás (Šalviový prameň, 1200 m, 55 p) – Nagy-Fehér-tó (Veľké Biele pleso, 1612 m, 1 ó 45 p) – Kopa-hágó (Kopské sedlo, 1749 m, 30 p) – Murány alatti eá. (Rázc. pod Muráňom, 1083 m, 1 ó 45 p) – Javorina (30 p).

Összesen: 5 ó 25 p. Vissza: 5 ó 10 p.

Itiner

1. A Fehér-víz autóbusz megállóhely parkolójából a sárga jelzésű széles erdei úton, a 2004-es vihar által megritkított erdős terepen indulunk északnyugat felé. A Matlárházáról érkező kék jelzésű út csatlakozása (1058 m) után egyenletesen emelkedő terepen érkezünk meg a Zsázsa-forráshoz (Šalviový prameň, 1200 m). A forrást elhagyva, a Késmárki-Fehér-víz (Kežmarská Biela voda) felett átívelő híd közelében az eredeti kék jelzés egyenesen megy tovább, melynek használatát azonban immár több éve belépni tilos táblával tiltják. Ezért egy darabig még a kék jelzéssel gyakorlatilag párhuzamosan, de a patak túlpartján haladó sárga jelzésen megyünk tovább, amely törmelékes terepen emelkedik.

2. Egy újabb útelágazást (1252 m) elhagyva, még mielőtt a sárga jelzés bekanyarodik a Zöld-tavi völgybe, jobbra, a fák közé térünk, átmegyünk a patakon, és egy gyér tisztáson található esőbeállótól már valóban a kék jelzésen vagyunk. Innen balra fordulunk az erdőben folytatódó, immár keskenyebb erdei útra, és enyhén emelkedve jutunk egyre feljebb. Az út legmeredekebb szakaszán, szúette fenyők között kanyarogva kétszer keresztezzük a Fehér-patakot (Biely potok), majd kavicsos ösvényen, a törpefenyők között szinte egyenesen haladó, egyre szebb panorámát nyújtó út végén érkezünk meg a Fehér-tavi-völgybe (Dolina Bielych plies), a Nagy-Fehér-tóhoz (Veľké Biele pleso, 1612 m).

Fehérvíz parkolóból a Kopa-hágón át Javorinára ForrĂĄs: Nagy Árpád
Fehérvíz parkolóból a Kopa-hágón át Javorinára
Kép forrása: Nagy Árpád

3. A tótól a Bélai-domb (Belianska kopa) délnyugati oldalát keresztezve északnyugat felé megyünk tovább. Rövid, füves szerpentinen jutunk fel az Elülső-Kopa-hágó (Predné Kopské sedlo) füves nyílásába, majd innen leereszkedve néhány perc múlva megérkezünk a Magas-Tátra geográfiai határára, a Kopa-hágóba (Kopské sedlo, 1749 m).

4. A hágóból a Bélai-Tátra gerincének délnyugati hegyoldalát keresztező füves-sziklás ösvényen megkezdjük a Hátsó-Rézaknák-völgyében (Zadné Meďodoly) vezető folyamatos ereszkedést. A hegység főcsúcsai alatt már törpefenyők között haladunk, majd az immár erdős részen elérjük a Rézakna-patakot (Meďodolský potok). Erdős területek és tisztások váltják egymást, melyekről dél felé szép kilátás nyílik a Tátra főgerincére. Hosszú vándorlás végén jutunk el a Murány alatti tisztáson található útelágazáshoz (1083 m), ahonnan a balról csatlakozó zöld jelzéssel együtt, immár a Jávor-patak (Javorinka) mentén vezető széles erdei úton érkezünk meg Javorinára (1000 m).