Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra Túra

A Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra Túra hossza 6.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 264 m, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Oly sok szép turista útvonal van a Budai hegyekben, miért pont a Frank-hegy maradna ki? A helynek az a legfőbb vonzereje, hogy Budapest szélén van, egészen közel a városhoz, így akár egy vasárnap délutáni sétára is eljöhetünk ide, vagy akár hozzá is csatolhatjuk egy hosszabb túrához, mindenképpen könnyen elérhető, és érintetlen erdei környezetben barangolhatunk.

Túra Csillebércről a Frank-hegyi turistaházhoz

A Csillebérci buszvégállomásról is indulhatunk, de Budaörs, vagy Gazdagrét felől is megközelíthetjük. A Csillebérci kezdésnek az a nagy előnye, hogy innen indulva szinte semennyi szintet sem kell megmászni, egy teljesen vízszintesen haladó erdei sétában lesz részünk.

Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra-6
Erdei szauna

A buszmegállóból több turista jelzés indul, köztük két körút is, amely ugyanide tér vissza, a piros és a sárga kör turistajelzés. A biztonság kedvéért mindkettőről szó lesz, így kombinálhatjuk kedvünkre, hogy mindkettőt bejárjuk, vagy csak valamelyiken bolyongunk egy rövidebbet.

A sárga körtúrán indulunk Csillebércről délnyugati irányban. Pár perc után találkozunk a piros jelzéssel, amely Makkosmária felől érkezik, és Budaörsre megy tovább, néhány száz métert együtt fogunk haladni ezzel a jelzéssel. Nagyon enyhe lejtőn érkezünk a következő elágazásba, ahol a két jelzés ismét szétválik, és mi a sárga körön folytatjuk a túrát.

Budaörsi Piktortégla üregek

Mielőtt folytatnánk, előbb nézzünk körül az erdőben itt az elágazás környékén. Jó néhány földbe ásott barlang szerű üreget fedezhetünk fel, ezek a Budaörsi piktortégla üregek. Ezek a likak őrzik az 1800-as évek végétől az 1950-es évekig zajló agyag bányászat emlékeit. Fehér agyagot termeltek ki a hegy mélyéről és piktortéglákat, azaz szobafestéshez használt fedőanyagot bányásztak itt helyi emberek. A bányaüregek jó része be lett temetve, mert mélységük miatt veszélyesek voltak, de néhányat még most is felfedezhetünk. A térképeken be vannak jelölve ezeknek az üregeknek a helyei.
Az elágazásban figyelni kell, mert a mi sárga jelzésünk élesen balra kanyarodik. Sétáljunk tovább az ösvényen, most már a Frank-hegy déli oldalán.

Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra-1
Piktortégla üreg a Frank-hegy oldalában

A fák között látható, hogy szép lenne a kilátás, ha lenne itt egy olyan rész, ahol kevesebb lenne a növényzet. Ezen óhajunk hamarosan teljesül is, egy ponton, ahol az ösvény élesebben balra kanyarodik, egy kis meredek csapáson ki lehet menni egy kilátópontra, ahonnan gyönyörű panoráma nyílik Budaörsre és környékére. Alattunk látszik a Kő-hegy, tetején a kálvária templommal. Kicsit balra tőle pedig a Nap-hegy, a Tűzköves-hegy és a Rupp-hegy kúpja is. (Ezeket is felkeresheted túraleírásainkban.)

Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra-2
Kilátás Budaörs felé

A Frank-hegyi turistaház

Visszatérve a jelzésre hamarosan megint elágazáshoz érkezünk. Itt találkozunk a piros kör jelzéssel, amely balra haladva visszatér Csillebércre, jobbra pedig a Frank-hegyi turistaházhoz vezet. Erre kanyarodunk és rövidesen meg is érkezünk a házhoz. Nyitvatartási időben étteremként működik, és a város közelsége miatt elég népszerű is, így elképzelhető, hogy várni kell egy szabad asztalra, ha nem foglaltunk előre. Nyáron a kertben is vannak asztalok.

Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra-3

Egy jó kis pihenő után választhatunk, hogy végigjárjuk-e a piros kör jelzést, vagy visszamegyünk az idevezető úton és a rövidebb úton megyünk Csillebércre. Ha körbejárjuk, akkor a ház mellett elhaladva érintjük a Frank-hegy csúcspontját, majd meredeken ereszkedve a lakott terület peremén lejutunk az Irhás-árokba.

Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra-4
Vadállatok!!!

Rövid szakaszon az utcákon sétálunk, majd egy sorompónál ismét elérjük az erdőt és itt kezdünk lankásan az Irhás-árokban visszaemelkedni.

Információs tábláról megtudhatjuk, hogy milyen az a szálalásos erdőgazdálkodás, amit itt végeznek. Az árok végén visszaérkezünk a kiindulópontra.

Csillebérc- Frank-hegyi turistaház túra-5
Méltó befejezés egy kellemes túrához