Családi rövid túra a Búbánat-völgyből

Kakuk András
A Családi rövid túra a Búbánat-völgyből hossza 7 Km. Az útvonal szintemelkedése 250 m, szintideje 2 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Családi túra a Búbánat-völgyből

Ez a túra a hosszabb Búbánat-völgyi túránk kistestvére, ami úgy jött létre, hogy véletelnül korábban fordultunk le a kelleténél. Nem baj, mert így a Majális-forrásból kortyolhattunk hideg forrás vizet és egy könnyebb, családi túrára bukkantunk.

Családi rövid túra a Búbánat-völgyből-2
Tisztás a piroson
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Kiindulópont is ugyanaz, bármelyik parkoló a Búbánat-völgyben. A tavak mellett elkezdjük követni a piros jelzést, majd a házakból kiérve balra követjük a piros ill. Mária jelzést. Egy tisztáson, réten keresztül haladva érjük el az első emelkedőket, melyek a hegygerincre vezetnek fel.

Majális-forrás

Az emelkedés közben érjük el a Majális-forrást, amiből ottjártunkkor - április közepén - finom, jéghideg, tiszta forrásvíz folyt. Ha folytatjuk a túrát, figyeljümnk mert itt ketté ágazik az ösvény. Nincs nagy baj, ha nem a megfellőt válasszuk, mert nagyjából párhuzasoman haladnak, de egyszerűbb, ha maradunk a helyes nyomvonalon, a piros jelzésen, ami egy kisebb árokban fut.

Családi rövid túra a Búbánat-völgyből-1
Majális-forrás és Csoki

Hegygerinc, piros háromszög

Ha felértünk a gerincre, akkor a piros háromszeget kell követnünk. Utunkat a gerincen folytatjuk, ahol hullámvasútként 2-3 kúpot, hegyecskét mászunk meg, míg nem elérünk az utolsóra a Sas-hegyre.

Kilátás a Dunára, Hideglelős-kereszt

A Sas-hegyről gyönyörű dunai panorámában lehet részünk illetve inne kezdődik egy kelleemtlen, csúszós és nagyon meredek lejtő. A lejtő aljából jobbra tartva jutunk fel a Hideglelős-kereszthez és egy újabb panorámához.

Családi rövid túra a Búbánat-völgyből-3
Hideglelős-kereszt

A Hideglelős-kereszt történetéhez idézem Nyáry Tamás kollégámat:

Itt található a Hideglelős-kereszt, és a szikla orom tetejéről egy újabb káprázatos panoráma tárul elénk. A keresztet az 1700-as évek végén állította egy helyi gazda, hogy családját elkerüljék a járványok, az eredeti kereszt fából volt, elkorhadt, és egy vaskereszt került a helyére az Esztergomi érsek jóvoltából. Az 1900-as évek elején bányászni kezdték a követ a hegyoldalból és az eredeti szikla veszélyessé vált. Ezt elbontották és új helyre került a kereszt. A zarándokok idejövet megizzadnak, majd az erős széltől hideglelést kapnak, innen a hely neve.

Szerencsére mi lefelé folytatjuk a túrát és a Hideglelős-forrás mellett érkezünk vissza az országút mellé. A hátralevő séta azon múlik, hogy mennyire mentünk be kocsival a Búbánat-völgybe, most annyit kell majd besétálni visszafele.